Reklama

Autor 12:35 Żeglarstwo

Barcelona gospodarzem 37. Pucharu Ameryki w 2024 roku!

30 marca 2022 roku Emirates Team New Zealand i Royal New Zealand Yacht Squadron ogłosiły stolicę Katalonii Barcelonę gospodarzem 37. Pucharu Ameryki. Regaty odbędą się we wrześniu i październiku 2024 roku.


Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe


Dyrektor generalny zespołu Emirates Team New Zealand, Grant Dalton ogłaszając werdykt powiedział min.: „Barcelona jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych miast na świecie, więc możliwość zorganizowania najbardziej rozpoznawalnej imprezy żeglarskiej na świecie jest niezwykle ekscytująca. Jako Obrońcy Pucharu Ameryki (Defender of the America’s Cup) zawsze czuliśmy odpowiedzialność za rozwój imprezy i żeglarstwa na skalę światową, a z pewnością organizowanie imprezy w tak znanym mieście, jak Barcelona, ​​pozwoli nam podnieść znaczenie tych regat. Wyścigai AC75 w odległości kilkuset metrów od plaży w Barcelonie, nabrzeża i stref dla fanów regat, będzie bardzo spektakularne”. Dodał także, że – „Oferta Barcelony zaowocowała bezprecedensowym sojuszem podmiotów publicznych i prywatnych współpracujących ze sobą w celu przyciągnięcia Pucharu Ameryki do Barcelony, w tym rządu Katalonii, rady miejskiej Barcelony, portu w Barcelonie i agencji inwestycyjnej Barcelona Global.” Barcelona jest pierwszym miastem, które gościło Igrzyska Olimpijskie w 1992 roku, a teraz zorganizuje Puchar Ameryki. Dołączy do ekskluzywnej listy poprzednich gospodarzy America’s Cup: Cowes, New York, Newport, Fremantle, San Diego, Auckland, Walencia, San Francisco i Bermudy. Grand Dalton podkreślał także doskonałą infrastrukturę jachtową w Barcelonie i świetne warunki wietrzne, dające szansę na rozegranie regat tuż u wybrzeży miasta.

Spekulacje i dyskusje nad wyborem gospodarza 37. AC trwały wiele miesięcy. Barcelona, Malaga, Cork w Irlandii i Jeddah w Arabii Saudyjskiej były na krótkiej liście kandydatów. Jak poinformowano, rząd kataloński i władze Barcelony zapłacą 70 mln euro za organizację 37. Pucharu Ameryki, który ma się odbyć w 2024 roku. Szef zespołu ETNZ Grant Dalton był w Barcelonie, aby obejrzeć obiekty infrastruktury jachtowej. Hiszpańskie media doniosły, że rząd kataloński poparł tę ofertę, aby wzmocnić branżę turystyczną dotkniętą bardzo boleśnie przez pandemię Covid-19. W grze do ostatniej chwili była Malaga, która sfinalizowała swoją ofertę 121 milionów dolarów na organizację 37. America’s Cup. Lokalne media podały, że oferta, wspierana przez Radę Miasta i rząd Andaluzji, obejmowała również modernizację portu w Maladze przed regatami 2024 roku. W zeszłym roku Emirates Team New Zealand odrzucił ofertę Rządu i Rady Miasta Auckland w wysokości 99 milionów dolarów (NZD) na organizację obrony Pucharu Ameryki. Nic więc dziwnego, że dziś głównymi faworytami do organizacji AC są miasta europejskie. Dyrektor generalny Izby Handlowej w Auckland, Michael Barnett, potwierdził, że organizacja regat o Puchar Ameryki nie w Auckland, będzie niezwykle rozczarowująca dla Nowozelandczyków, a miejscowe firmy stracą wielką szansę na poprawę słabej sytuacji ekonomicznej, po okresie pandemii COVID.

Międzynarodowi brokerzy z Sir Keith Mills’ Origin Sports Group w Wielkiej Brytanii informowali, że w grze były Cork w Irlandii, Jeddah w Arabii Saudyjskiej, Malaga i Barcelona w Hiszpanii oraz Auckland w Nowej Zelandii. Kto miał największe szanse?! Wiadomość, że Arabia Saudyjska wykonała jednego dnia wyroki kary śmierci na grupie 81 mężczyzn, z całą pewnością wyeliminowała ten kraj z grona kandydatów do organizacji regat o Puchar Ameryki. Organizacje walczące o Prawa Człowieka na całym świecie zdecydowanie potępiają tego typu masowe wykonywanie kary śmierci. Poważnymi kandydatami były miasta Hiszpanii. Do grona kandydatów 37. AC wróciła Barcelona popierana przez Katar. Malaga, także wspomagana katarskimi pieniędzmi. Te dwa miasta zdecydowanie przebiły wszystko co zaproponował jako organizator irlandzki Cork.

Cork wydawał się być faworytem do organizacji kolejnego Pucharu Ameryki, dopóki w zeszłym roku politycy nie stracili nadziei i zapału z powodu prognoz kosztów przygotowań i organizacji imprezy. Cork poprawił swoją ofertę, a nowa propozycja pozwoliła zaoszczędzić około 130 mln USD dzięki przeniesieniu wioski regatowej AC do bardziej centralnej lokalizacji, wykorzystując publiczną ziemię w dokach Tivoli na bazę techniczną poszczególnych zespołów, zamiast prywatnej stoczni w Rushbrooke w pobliżu Cobh. Obszar ten był częścią szczegółowej nowej inspekcji przeprowadzonej przez zespół techniczny AC. Urzędnicy miejscy z Cork wywierali także presję na irlandzki rząd, aby dał zielone światło dla centralnego finansowania imprezy 37.AC.

Burmistrz Malagi Francisco de la Torre potwierdził, że od października administracja oceniała wykonalność zorganizowania regat o Puchar Ameryki. Przestudiowano i przeanalizowano dane z różnych miejsc rozgrywania Pucharu Ameryki w ciągu ostatnich 15 lat. Burmistrz De La Torre stwierdził, że organizatorzy America’s Cup byli „bardzo zainteresowani” Malagą ze względu na połączenie strategicznej lokalizacji, klimatu, warunków wietrznych, kultury i historii, infrastruktury, łączności, jakości i pojemności hotelowej. Malaga ma dobre zaplecze żeglarskie. Zespoły mogą nawet zacząć pływać po wodach u wybrzeży miasta do końca roku, bo bogate syndykaty wcześniej zakładają bazy. Malaga, postrzegana jako stolica Costa del Sol, znajduje się na hiszpańskim wybrzeżu Morza Śródziemnego, tuż koło Cieśniny Gibraltarskiej. Real Club Mediterraneo, to najstarszy aktywny klub żeglarski w Hiszpanii, który znajduje się w samym sercu tętniącego życiem nabrzeża miasta.

Pod koniec ubiegłego roku z rywalizacji o prawo organizacji 37. AC zrezygnowała Walencja, która z powodzeniem przeprowadziła regaty o Puchar Ameryki w 2007 i 2010 roku. Jak twierdziła burmistrz miasta Rita Barbera, był to dla miasta wielki sukces społeczny, ekonomiczny i kulturalny. Na kilka tygodni przed ogłoszeniem miejsca organizacji 37. AC swój akces zgłosiła Barcelona. Ujawniła ofertę organizacji Pucharu Ameryki zaledwie dwa tygodnie przed terminem ogłoszenia miejsca regat w 2024 roku. Barcelona od jakiegoś czasu intensywnie pracowała nad ofertą, która była reklamowana jako część wielomiastowej hiszpańskiej oferty z rzekomym poparciem rządu centralnego. Ale wydawało się, że upadło to po wycofaniu się Walencji z zorganizowania regat o Puchar Ameryki. Teraz Malaga i Barcelona, dwa hiszpańskie miasta rywalizują o organizację ważnych wydarzeń, które pomogą wyprowadzić kraj z walk pandemii. Lista najważniejszych wydarzeń obejmuje Expo 2027 w Maladze oraz Zimowe Igrzyska Olimpijskie 2030 w regionie Katalonii. Barcelona oficjalnie poinformowała przedstawicieli AC, że jest gotowa do organizacji regat, a inicjatywa jest wynikiem wspólnych wysiłków różnych katalońskich administracji publicznych i sektora prywatnego. Rada miasta, rząd kataloński i władze regionu Barcelony (Diputació de Barcelona) współpracują z Barcelona Global, prywatnym stowarzyszeniem non-profit, które stara się zaangażować prywatne firmy.

Okres zgłoszeń do 37. Pucharu Ameryki rozpoczął się 1 grudnia 2021 r. i od tego czasu zespoły, które zmierzą się z Emirates Team New Zealand (NZL) to:

INEOS Britannia (GBR)
Alinghi Red Bull Racing (SUI)
Luna Rossa Prada Pirelli Team (ITA)
NYYC American Magic (USA)

Okres zgłoszeń trwa do 31 lipca 2022 r., ale spóźnione zgłoszenia do 37. Pucharu Ameryki, mogą być przyjmowane do 31 maja 2023 r.

(Visited 1 258 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 17 kwietnia, 2022

Partnerzy serwisu

Zamknij