Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcie: Sueellen Hurling / RNZYS / America’s Cup
Protokół dla AC38, wprowadza nowy model partnerstwa, limity budżetowe, wyścigi flotowe w Louis Vuitton Cup, brak nowych AC75 dla istniejących zespołów, pięcioosobowe załogi, w tym obowiązkową żeglarkę, zasilanie akumulatorowe, powrót młodzieżowych i żeńskich regat America’s Cup oraz brak klauzuli „non-compete clause” – czyli „klauzuli Burlinga”.
Długo oczekiwany i szeroko dyskutowany protokół 38. Pucharu Ameryki został uzgodniony i podpisany zarówno przez Obrońców z Royal New Zealand Yacht Club – reprezentowany przez Emirates Team New Zealand – jak i pretendenta, Royal Yacht Squadron Ltd. – reprezentowany przez Athena Racing.
Ogłoszenie nastąpiło w Auckland w Nowej Zelandii, gdzie szef Athena Racing, Sir Ben Ainslie i prezes RYS Ltd., Bertie Bickett, spotkali się z prezesem Emirates Team New Zealand i komandorem RNZYS, Davidem Blakeyem, aby podpisać protokół, który skutecznie otwiera 38. Puchar Ameryki dla biznesu. Kluczowym elementem nowego Protokołu jest unikalna umowa o partnerstwie, której celem jest stworzenie długoterminowej struktury komercyjnej, zarządzanej wspólnie przez rywalizujące zespoły. To element, który zyskał jednoznaczne poparcie komodora New York Yacht Club, Jaya Crossa. Partnerstwo Pucharu Ameryki (ACP) będzie odpowiedzialne za organizację i zarządzanie formatem regat na wodzie i na lądzie oraz będzie nadzorować rozwój, ochronę i komercjalizację praw medialnych i komercyjnych.
38. Puchar Ameryki Louis Vuitton odbędzie się w Neapolu we Włoszech wiosną i latem 2027 roku, a finałowy pojedynek o Puchar Ameryki zaplanowano na lipiec.
Zgodnie z nowym Protokołem wszystkie istniejące zespoły będą korzystać z tych samych kadłubów jachtów klasy AC75, które brały udział w 37. Pucharze Ameryki, o ile będą dostępne. Nowe zespoły będą mogły nabyć jedynie istniejący model AC75 lub zbudować nowy kadłub według projektu kadłuba z AC37. Wszystkie kadłuby będą podlegać szczegółowym wymogom „Constructed in Country” określonym w Protokole, zgodnie z Aktem Darowizny.
Załoga AC75 będzie składać się z pięciu żeglarzy, w tym przynajmniej jednej kobiety. Cykliści i generatory prądu używane w ostatnim Pucharze, zostaną zastąpione silnikami akumulatorowymi. Dostępne będzie miejsce dla VIP-ów, sponsorów, mediów i osób wpływowych, którzy będą chcieli zobaczyć z bliska rywalizację na wodzie z pokładu jachtu.
Nowa klauzula dotycząca obywatelstwa wymaga, aby dwóch żeglarzy plus żeglarka, byli obywatelami kraju, z którego pochodzi jacht, ale zezwala również na obecność na pokładzie maksymalnie dwóch osób spoza kraju.
Nowy protokół obejmuje powrót niezwykle popularnych Pucharów Ameryki dla kobiet i młodzieży, które po raz pierwszy rozegrano w Barcelonie na AC37. Będzie więcej wyścigów w AC38 niż dotychczas, ponieważ faza grupowa Louis Vuitton Cup Challenger Series obejmuje zarówno wyścigi flotowe jak i pojedynki w formacie match racing.
Seria maksymalnie trzech Regat Wstępnych planowana jest na 2026 rok, a raz na początku 2027 roku, w regatach jachtów klasy AC40. Zespoły będą mogły ścigać się dwoma jachtami AC40, a jeden AC40 będzie obsadzony przez kobiety i młodych żeglarzy. Finałowe Regaty Wstępne odbędą się w Neapolu na jachtach AC75, tuż przed rozpoczęciem Louis Vuitton Cup Challenger Selection Series.
Po raz pierwszy w historii Pucharu Ameryki budżety zespołów zostaną ograniczone do 75 milionów euro. Zapisy do 38. Pucharu Ameryki rozpoczną się 19 sierpnia. Oczekuje się, że do rywalizacji powrócą włoski Team Luna Rossa, francuski K Challenge, szwajcarski Alinghi i NYYC American Magic, którzy w zeszłym roku rywalizowali na AC37 w Barcelonie.