Na Bermudach rozpoczął się drugi sezon cyklu SailGP, regat latających katamaranów F50. Tytułu mistrzowskiego bronić będzie załoga Australii dowodzona przez Toma Slingsby, która w ubiegłym roku walczyła do ostatniego wyścigu z zespołem Japonii – Nathana Outteridge’a i wygrała główną nagrodę miliona dolarów. W tym sezonie na starcie SailGP zobaczymy osiem zespołów, a cykl składać się będzie z ośmiu imprez zakończonych wielkim finałem w San Francisco.
Tekst Waldemar Heflich
zdjęcia materiały prasowe SailGP
Na Bermudach rozpoczął się drugi sezon cyklu SailGP, regat latających katamaranów F50. Tytułu mistrzowskiego bronić będzie załoga Australii dowodzona przez Toma Slingsby, która w ubiegłym roku walczyła do ostatniego wyścigu z zespołem Japonii – Nathana Outteridge’a i wygrała główną nagrodę miliona dolarów.
W tym sezonie na starcie SailGP zobaczymy osiem zespołów, a cykl składać się będzie z ośmiu imprez zakończonych wielkim finałem w San Francisco.
Drugi sezon latających katamaranów!
W tym sezonie Australia SailGP Team z Tomem Slingsby za sterem, ma teraz w swojej załodze Brytyjczyka Nicka Huttona jako grindera, Kyle’a Langforda (trymera), Jasona Waterhouse’a (kontrolera lotu), Sama Newtona (grindera) i Kinley’a Fowlera (grinder / kontroler lotu). Do załogi Japan SailGP Team dołączył włoski ośmiokrotny mistrz świata Francesco Bruni, która niedawno zakończył kampanię Pucharu Ameryki z Prada Pirelli oraz medalista olimpijski w klasie 49-er Brytyjczyk Chris Draper, którzy pełnić będą odpowiednio role kontrolera lotu i trymera. Sternik zespołu Australijczyk Nathan Outteridge uzupełnił skład żeglarzami z Japonii Leo Takahashi, Tim Morishima i Yuki Kasatani, którzy byli częścią załogi, która zajęła drugie miejsce w ubiegłorocznym sezonie. Sir Ben Ainslie sternik sternika brytyjskiego zespołu SailGP, także zmienił skład załogi. Dołączył do niego złoty i srebrny medalista olimpijski klasy 49-er Australijczyk Iain Jensen jako trymer. Funkcję kontrolera lotu pełnić będzie Luke Parkinson, który jest Australijczykiem i Brytyjczykiem w jednej osobie. Grinderami będą Brytyjczycy: Matt Gotrel, Neil Hunter i Richard Mason, którzy byli członkami załogi od pierwszego sezonu. Do załogi France SailGP Billy Bessona, dołączył w roli trymera wielokrotny mistrz świata wielokadłubowców Brytyjczyk Leigh McMillan, który był członkiem Team INEOS w America’s Cup. François Morvan będzie kontrolerem lotu, a grinderami Matthieu Vandame, Olivier Herledant i Timothé Lapauw. Poważne zmiany zaszły w załodze USA SailGP. Nowym sternikiem został dwukrotny zdobywca Pucharu Ameryki Jimmy Spithill (AUS). Kontrolerem lotu będzie poprzedni sternik Rome Kirby (USA), a trymerem Paul Campbell-James (GBR). Załogę uzupełniają Amerykanie Antiguan Alex Sinclair, Andrew Campbell i Cooper Dressler jako grinderzy. Załogą z Danii dowodzić będzie tak jak w ubiegłym roku Nicolai Sehested. Debiutującą w SailGP załogę Nowej Zelandii poprowadzą sternik Peter Burling i jako kontroler lotu Blair Tuke, którzy nie dawno obronili w Auckland Puchar Ameryki. W załodze Hiszpanii tymczasowo wystartuje sternik Nowozelandzki Phil Robertson, ponieważ nominalny sternik Jordi Xammar przygotowuje się do Igrzysk Olimpijskich w Tokio 2020.
Jak poinformował szef SailGP sir Rusell Coutts w tym sezonie w ramach promocji i udostępnienia pokładów jachtów dla dziewcząt, zaproszonych zostanie 16 zawodniczek na przedsezonowy obóz treningowy SailGP na Bermudach i co najmniej jedna żeglarka zostanie wybrana do trenowania i startów w każdej drużynie w tym sezonie SailGP.
Tom Slingsby i Team AUS nie do pokonania!
Pierwszy wyścig SailGP 2021 rozegrano przy wietrze wiejącym z szybkością ok. 30km/godz. Jachty po starcie leciały z szybkością ponad 80 km/godz. Doskonale wystartował Team Australia, ale prawie cały dystans prowadził Bill Besson i zespół Team France. Na drugiej pozycji żeglował Jimy Spithill Team USA, ale wystarczył jeden błąd na dolnym znaku i spadł na dalsze miejsce. Brytyjczycy dostali karę za zwrot na górnym znaku zbyt blisko Amerykanów. Ben Ainslie stracił tym samym szanse na dobre miejsce. Na ostatním kursie z wiatrem doskonale żeglowali Australijczycy, którzy na ostatnich metrach wyprzedzili załogę z Francji. Na trzecim miejscy dopłynął do mety Nathan Outterigde iTeam Japan. Słabo wystartował Team NZ Burling i Tuke, których wspierają Andy Malloney i Josh Junior, ukończyli wyścig na szóstym miejscu. Do mety z powodu awarii nie dopłynęli Duńczycy.
Drugi wyścig doskonale rozpoczęli Tom Slingsby i Nathan Outteridge. Dwaj weterani regat SailGP prowadzili stawkę wyścigu. Na trzecim miejscu żeglowali Duńczycy. Na ostatnim byli Team USA i Team NZ. Na pierwszej halsówce Slingsby leciał z szybkością ok. 60 km/godz. Na znaku wyprzedzał team – JPN, ESP, DEN i GBR. Na końcu stawki nadal były Team USA i Team NZL. Na dolnym znaku Australijczycy mieli kilkanaście sekund przewagi nad Team Japan. Nadal na trzecim miejscu żeglowali Hiszpanie. Karę za przekroczenie granicy wyścigu dostali Brytyjczycy. Po drugiej halsówce przewaga Australijczyków wynosiła 24 sekundy na Team Japan i 41 sekund na Hiszpanami. Stawkę zamykali Nowozelandczycy ze stratą ponad 2 minut. Karę za przekroczenie granicy wyścigu dostali Duńczycy. Team Australia wygrał drugi wyścig dnia prowadząc od startu do mety! Drugi był Team Japan Nathan Outteridge, a na trzecim Team Spain z Philem Robertsonem za sterem.
Trzeci wyścig rozpoczął się od kary dla Team France, który wyskoczył z wody i niemal staranował rywali. Dobrze wystartowali Brytyjczycy, Australijczycy i Nowozelandczycy. Po pierwszej halsówce na znaku nr. 3 sir Ben Ainslie Team GBR miał 3 sekundy przewagi na Team Australia. Na trzecim miejscu był Team Spain. Dalej żeglowali USA, FRA, JPN, DEN i NZL. Po kursie z wiatrem nadal prowadzili Brytyjczycy, tuż przed Australijczykami. O trzecie miejsce walczyli Hiszpanie i Amerykanie. Stawkę zamykał Peter Burling Team NZL. Na kolejnej halsówce prowadzące jachty powiększały przewagę nad rywalami. Cały czas zmieniało się prowadzenie. Slingsby walczył o trzecie zwycięstwo! Na znaku nr. 5 jachty były niema jednocześnie. Brytyjczycy nie dawali jednak za wygraną. Na trzecim miejscu był Jimmy Spithill Team USA tuż przed Team France Billy Besson. Na mecie Team Australia miał 11 sekund przewagi na Team GBR. Na trzecim miejscu dopłynął Team USA. Tom Slingsby i jego załoga Team Australia doskonale rozpoczęła ten sezon. Trzy zwycięstwa na Bermudach odnieśli w doskonałym stylu, jak na obrońców tytułu mistrzowskiego przystało…
Wielki finał sir Bena Ainslie
W drugim dniu regat SailGP na Bermudach wyścigu rozgrywano przy południowym wietrze, wiejącym z szybkością ok. 30-33 km/godz. Jak podkreśał, pomysłodawca i szef cyklu sir Russell Coutts, na Bermudach panowały wporst idealne warunki do rozgrywania regat latających katamaranów F50.
Czwarty wyścig regat, rozpoczął się po zaciętym starcie, na którym karę dostał Phil Robertson Team Spain. Dobrze wystartowali Brytyjczycy i Australijczycy, Na pierwszym znaku Ben Ainslie miał na liczniku 95 km/godz. przy wietrze 37 km/godz. Ainslie i Slingsby prowadzili wyścig i na znaku nr.2 Team GB miał 2 sek przewagi nad Team Australia, Na trzecim miejscu żeglował Team USA, a za nim kolejno JPN, NZL,FRA ESP i DEN. Na halsówce jachty leciały z szybkością od 50-63 km/godz. Zderzyły się jachty USA i JPN. Po kursie na wiatr na znaku nr. 3 Anslie nadal prowadził z przewagą 4 sekund, ale Slingsby dostał karę tuż przed znakiem za nie ustąpowanie drogi jachtowi na prawym halsie. Na trzecie miejsce awansował Team FRA przed Team NZL. Na znaku nr. 4 po kursie z wiatrem, nadal prowadził sir Ainslie mając kilkanaście sekund przewagi nad AUS, NZL i FRA. Na kursie z wiatrem wywrotkę zaliczył jacht załogi USA Jimmy Spithill. Na kolejnej halsówce Team GBR powiększał przewagę, Żeglował z szybkością ponad 60 km/godz, przy wietrze 38 km/godz. Na znaku nr. 5 Ainslie miał już wielką przewagę i pierwszy minął linie mety wyścigu. Na drugim dopłynął Slingsby Team AUS, a na trzecim Phil Robertson Team Spain. Na czwartym team NZL Peter Burling. Na piątym FRA Luc Besson, a na szóstym DEN Nicolai Sehested.
Uszkodzenia na jachtach Team JPN i Team USA nie pozwoliły na udział w dalszych wyścigach.
Piąty wyścig rozpoczął się od kary dla Team ESP, który nieprzepisowo walczył o miejsce na lini startu przy znaku. Na znaku nr. 1pierwszy był Peter Burling NZL, przed Ainslim GBR i Slingsby AUS. Na kursie z wiatrem do znaku nr. 2 trwała zacięta walka szczególnie między GBR i NZL. Na znaku nieszczęśliwie zaparkowali Nowozelandczycy. Doskonale znak opłynął na pełnej szybkości Slingsby AUS i objął prowadzenie w wyścigu. Na halsówce prowadził,przed Team FRA i Team ESP. Na czwarte miejsce spadł Team GBR. Team NZL żeglował na piątym miejscu przed Team DEN. Doskonale halsowali do znaku Hiszpanie. Popełnili jednak błąd manewrowy i po zwrocie zanurkowali dziobami w wodzie, tracąc dobre miejsce w stawce. Slingsby był pierwszy na znaku z przewagą 8 sekund nad Benem Ainslie GBR i 10 nad Lucem Bessonem FRA. Hiszpanie żeglowali na czwartym miejscu. Na kursie z wiatrem stawkę prowadzili Slingsby AUS i Ainslie GBR. Na znaku nr. 4 Slingsby miał 6 sekund przewagi nad Team GBR. Luc Besson FRA tracił 16 sekund do lidera. Stawkę zamykali Nowozelnadczycy i Duńczycy. Kolejna halsówka, to zacięty pojedynek pomiędzy Slingsby i Ainslie. Do walki włączyli się Francuzi, którzy zaczęli doganiać Brytyjczyków. Jednak popełnili błąd i po zwrocie zanurkowali dziobami w wodzie. Na znaku nr. 5 i na mecie pierwsi byli Australijczycy. Na drugim miejscu GBR, trzeci SPA, a na czwarte spadł Luc Besson. Piąty Team NZL, szósty Team DEN.
Po pięciu wyścigach prowadziły zespoły AUS, GBR i FRA. Te trzy jachty rozegrały wielki finał regat na Bermudach. Doskonale wystartował Tom Slingsby z szybkością blisko 88 km/godz. Na znaku nr. 1 prowadził jednak Ben Ainslie. Slingsby naciskał go do granic faulu… Wiatr wiał z szybkością 34 km/godz. Jachty leciały ponad 70 km/godz. Na znaku nr. 2 pierwszy był Ben Ainslie 3 sekundy przed Tomem Slingsby i 15 przed Lucem Bessonem. Na pierwszej halsówce przewaga Brytyjczyków wynosiła około 50 m. Szybkość wiatru wzrosła do 38-40 km/godz. Na znaku nr. 3 Team GBR prowadził z przewagą 6 sekund na Team AUS. Na kursie z wiatrem Brytyjczycy mieli ponad 100 metrów przewagi. Na znaku nr. 4 ich przewaga nad AUS wynosiła 6 sekund. Przewaga Bena Ainslie cały czas była niewielka i wynosiła ok.80 – 100m. Załogi żeglowały bezbłędnie. Na znaku nr. 5 prowadził Team GBR i on pierwszy minął linie mety wygrywając regaty na Bermudach. Na drugim miejscu ze stratą 4 sekund był Team AUS i Tom Slingsby. Na trzecim Luc Besson i Team FRA. Wielkie brawa dla sir Bena Ainslie i jego dzielnej załogi…
Zespoły SailGP Sezon 2 2021-22
1. Australia, Tom Slingsby
2. Dania, Nicolai Sehested
3. Francja, Billy Besson
4. Wielka Brytania, Ben Ainslie
5. Japonia, Nathan Outteridge
6. Nowa Zelandia, Peter Burling
7. Hiszpania, Jordi Xammar/ Phil Robertson
8. USA, Jimmy Spithill
Kalendarium regat SailGP Sezon 2 2021-2022
Kwiecień 24-25, 2021 – Bermuda Grand Prix
Czerwiec 5-6, 2021 – Italy Grand Prix – Taranto
Lipiec 17-18, 2021 – Great Britain Grand Prix – Plymouth
Sierpień 20-21, 2021 – ROCKWOOL Denmark Grand Prix – Aarhus
Wrzesień 11-12, 2021 – France Grand Prix – Saint-Tropez
Październik 9-10, 2021 – Spain Grand Prix – Andalusia
Styczeń 29-30, 2022 – New Zealand Grand Prix – Christchurch
Marzec 26-27, 2022 – United States Grand Prix – San Francisco (Season 2 Grand Final)