Pomimo kiepskiej aury za oknami, właściciele firm czarterowych a i prywatni właściciele jachtów, powoli myślą już o sezonie 2023. Najbardziej niecierpliwi nie czekają na piękne i słoneczne dni i chętnie postawiliby żagle już jutro, jednak nasze jednostki trzeba do tego przygotować, zwodować i sprawdzić ich gotowość.
ADVERTORIAL
Prace konserwacyjne zapewne wykonaliśmy na jesieni przed zimowaniem. Teraz czas na weryfikację tych działań. Dobrym pomysłem jest stworzenie listy uzupełnień, tak aby przed „wiosną” przypomnieć sobie jakie elementy jachtu wymagają uzupełnienia czy wręcz wymiany. To zaoszczędzi nam ponownego sprawdzania czy np. żagle nie wymagają szycia. Gdzie brakuje śrubek, czy przypadkiem lampka w mesie to świeci czy nie. Pamięć dobra jest, ale zawodna. O dobrze zabezpieczony na zimę kadłub raczej nie powinniśmy się martwić, jednak oględziny po zdjęciu plandeki, jak najbardziej wskazane.
Obejrzyjmy natomiast dokładnie takielunek. Co prawda wanty wyregulujemy sobie już na końcu, to sprawdźmy czy po zimie nie ma braków i w jakim jest stanie. Podczas składania mogliśmy pogubić drobniejsze elementy a to często nam umyka.
Instalacja wodna, gazowa i elektryczna, wymaga już dokładniejszych oględzin. Sprawdźmy wszystkie bezpieczniki za tablicą rozdzielczą, szczelność butli i kuchenki gazowej i zaworów. Taką samą czynność należy wykonać z instalacją wodną. Czy uszczelki nie puściły i nie cieknie nam woda w kambuzie i kabinie sanitarnej. Do tego wszystkiego potrzebujemy rzecz jasna sprawnego i naładowanego akumulatora.
Wietrzymy naturalnie całe wnętrze a ewentualne zagrzybione miejsca czyścimy odpowiednimi preparatami.
I wodujemy.
Silnik – serce każdego jachtu to już klasyka. Na kolejny sezon wypadałoby wymienić filtr paliwa. Sprawdźmy świece, wężyki i zaciski. Na ostatnim etapie prac zwróćmy uwagę na pracę układu chłodzenia.
Do wszystkich tych prac możemy potrzebować odpowiedniego sprzętu, preparatów do pielęgnacji, narzędzi i naturalnie części lub elementów które postanowiliśmy wymienić. Zajrzyj do hurtowni Mazuria www.mazuria.com
Nie każdy zna się na silnikach. W końcu humaniści też żeglują. W razie problemów można skorzystać z kompleksowego serwisu i porady. Dzwoń lub pisz śmiało. Tomasz Zalewski: +48 602 796 473, e-mail: tomek@mazuria.com