Emirates Team New Zealand ochrzcił swój drugi klasy AC40 w bazie Wynyard Point w Tāmaki Makaurau Auckland. Zgodnie z tradycją, Ngāti Whātua Ōrākei nazwał i pobłogosławił najnowszą łódź zespołu „Te Kākahi”, maoryskie słowo oznaczające orkę.
Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe ETNZ
Marama Royal, prezes Ngāti Whātua Ōrākei Trust, wyjaśnił, że: „Te Kākahi to inteligentny ssak, który współpracuje z innymi członkami rodziny, polując na jedzenie i chroniąc swoje whānau. Te Kākahi jest zwinny, szybki, odporny i konsekwentnie realizuje swoje cele”.
Dyrektor generalny Emirates Team New Zealand, Grant Dalton, powiedział: „To było wyjątkowe, że Shelley Horton ochrzciła dziś Te Kākahi. Te chrzciny naszych łodzi we współpracy z Ngāti Whātua Ōrākei są zawsze punktem kulminacyjnym każdej kampanii. Każda nowa łódź, którą wprowadzamy do wody, jest kolejnym kamieniem milowym, który przynosi ogromne poczucie dumy dla każdej osoby w zespole, biorąc pod uwagę ciężką pracę i poświęcenie włożone w ten moment. To także kolejny etap w kierunku naszego głównego celu, jakim jest zdobycie 37. Pucharu Ameryki”.
Nowy AC40 będzie używany przez Emirates Team New Zealand do szkolenia w wyścigach match race, a także jako jacht na Puchar Ameryki Kobiet i Młodzieży w Barcelonie w 2024 roku i pozostanie w ściśle określonej konfiguracji projektowej przez całą kampanię. Kilku żeglarzy, którzy byli szczególnie zainteresowani ceremonią wodowania, to Liv MacKay i Leo Takahashi, którzy żeglowali na pokładzie AC40 pod czujnym okiem Josha Juniora, jako potencjalni skipperzy na Womens and Youth America’s Cup w Barcelonie w 2024 r. Emirates Team New Zealand czeka pracowity rok, ponieważ przez kilka następnych miesięcy będą kontynuować program testów na wodzie dwóch łodzi AC40, zanim rozpoczną pakowanie i przeprowadzą się do Barcelony na lato na półkuli północnej.
Obrońca America’s Cup zespół Emirates Team New Zealand rozpoczął program testowania dwóch jachtów w porcie Waitemata w Auckland, przy idealnym wietrze z północno-wschodniego wiatru o prędkości 12-15 węzłów. Na pokładzie AC40 podczas 3,5-godzinnej sesji była znana już załoga Petera Burlinga i Nathana Outteridge’a, a Blair Tuke i Andy Maloney płynęli na AC40.1. Liv MacKay zamieniła się obowiązkami sternika na lewej burcie z Leonardem Takahashim, podczas gdy Josh Junior siedział za prawym sterem drugiego AC40 z Samem Meechem i Marcusem Hansenem na pozycjach trymerów. Był to typowy pojedynek w wyścigach typu match-racing. Josh Junior wyjaśnił: „Szybko wkręciliśmy się w to, nasz zespół dopiero przyzwyczajał się do łodzi, a w następnej minucie Pete, Nath, Andy i Blair wskoczyli na naszą nawietrzną i od razu ustawiliśmy się do pojedynku, co było naprawdę ekscytujące. Ogromne uznanie dla całego zespołu, że udało się dotrzeć do tego punktu mając dwie łodzie na wodzie.”
Trener Ray Davies szybko zauważył korzyści z trenowania dwóch jachtów: „Jachty tak dobrze współpracowały od samego początku, w wyniku czego zdecydowanie można było zauważyć natychmiastowe korzyści w komunikacji między chłopakami i dziewczynami na pokładzie, oczywiście kontrolując osiągi i ruchy drugiego jachtu, co jest naprawdę ważne w wyścigach meczowych”. „To był wielki dzień dla Liv i Leo, którzy weszli do tego wyścigowego składu i tak jak oczekiwaliśmy od nich obu, wykonali fantastyczną robotę. Oczywiście Sam i Marcus też nie mieli zbyt dużo czasu w swoich rolach i byli świetni, podobnie jak JJ (Josh Junior), który naprawdę dobrze trzymał to wszystko razem na tej łodzi”. Sesja obejmowała szereg scenariuszy wyścigów meczowych i składów załóg, spowodowała natychmiastowy wzrost intensywności programu na wodzie nie tylko dla żeglarzy, ale dla wszystkich operacji na wodzie.
Po opublikowaniu Protokołu AC37 i Przepisów klasowych AC75 w dniu 17 listopada 2021 r., Regulamin klasy AC75 i Regulamin techniczny AC zostały sfinalizowane 17 marca 2022 r. Okres przyjmowania zgłoszeń rozpoczął się 1 grudnia 2021 r. i trwał do 31 lipca 2022 r., ale zgłoszenia na 37. Puchar Ameryki można przyjmować do 31 maja 2023 r. Obrońca ogłosił miejsce meczu 17 września 2021 r., potwierdzając, że będzie to Barcelona. 37. Puchar Ameryki odbędzie się we wrześniu/październiku 2024 r.
Zespoły zgłoszone do America’s Cup będą używać jachty klasy AC40 do testów i treningów w regatach meczowych oraz do startu w cyklu wstępnych imprez. Będą one wykorzystywane zarówno w Women’s, jak i Youth America’s Cup, czyli jako jachty dla kobiet i młodych żeglarzy rozpoczynających przygodę z Pucharem Ameryki. Zaktualizowana „Wersja 2” przepisów klasowych AC75 określa najnowsze wymagania dotyczące zgodności z przepisami klasowymi, w tym wymagania dotyczące modyfikacji dla nowych zespołów, które kupiły jachty „Wersji 1” AC75, zbudowane i używane w 36. America’s Cup w Auckland. W 2021 roku Emirates Team New Zealand na jachcie klasy AC75 „Te Rehutai” przekroczył linię mety i zdobył Puchar Ameryki, a w lutym 2022 roku ruszyła produkcja siostrzanej klasy latających jachtów AC40. Wieloosiowa maszyna CNC, w zakładzie produkcyjnym McConaghy Boats, pracowała 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, wycinając oprzyrządowanie do kadłuba nowej klasy. Kształt kadłuba AC40 jest oparty na kształcie „Te Rehutai”, ale został odpowiednio zmodyfikowany, po doświadczeniach z 36. AC, rozegranego w Auckland. Jacht klasy AC40 powstał dzięki współpracy zespółu projektantów Emirates Team New Zealand z Danem Bernasconim i Richardem Meachamem z Mark Evans Group Dyrektorem Zarządzającym McConaghy Boats.
Jachty produkowane są kilku miejscach na świecie. Geneza konstrukcji jachtu AC40 wywodzi się z innowacji działu projektowego Emirates Team New Zealand, a wiele elementów (np. ramiona foili) powstaje w najlepszych zakładach nowozelandzkiego przemysłu jachtowego, takich jak – Southern Spars. Kadłuby pokłady i inne wyposażenie wykonuje McConaghy Boats w Chinach. Cały pakiet aerodynamiczny przygotowuje North Sails Marine. Firmy pracujące nad AC40 mają w tej materii wielkie doświadczenie. McConaghy Boats od ponad 50 lat buduje kompozytowe jachty regatowe różnych klas, od Maxi, takich jak „Wild Oats XI” (wielokrotny zwycięzca i rekordzista trasy wyścigu Sydney Hobart), aż po modele Mach 2 Moths i Waszps. Aktualnie powstaje osiem jachtów klasy AC40. Dwa z nich trafił już do bazy Emirates Team New Zealand w Auckland.
Drużyny, które rzuciły wyzwanie obrońcy Pucharu Ameryki, Emirates Team New Zealand (NZL):
• INEOS Britannia (Wielka Brytania)
• Alinghi Red Bull Racing (SUI)
• Luna Rossa Prada Pirelli (ITA)
• NYYC American Magic (USA)
• Orient Express Team K-Challenge (FRA)