Będzie się działo. W tym roku to już 30 raz PPJK będzie jeździło po Polsce integrując środowiska żeglarskie z różnych regionów poprzez dobrą zabawę i sportową rywalizację jednocześnie. Jak przystało na 30-lecie będzie kilka nowości.
Tekst i zdjęcia: Materiały organizatora PPJK
Po pierwsze przepisy Klas T uzyskały zupełnie nowy „image”. Dzięki pracy komisji technicznej z Wojtkiem Spisakiem na czele oraz wsparciu naszych zaprzyjaźnionych „sił matematycznych” w postaci Przemka Tkacza przeliczono od nowa wzór będący podstawą definicji Klas T. Wszystko znajdziecie na stronie www.ppjk.pl. Zmiany te umożliwiają zupełnie inny podział na klasy. Od tego roku w PPJK będziemy się ścigać w klasie T jako klasie przelicznikowej oraz T-Sport gdzie wyniki będą podawane według kolejności na mecie. Jednak tych którym klasy T 1,2 i 3 bardzo się spodobały informujemy, że przepisy klasowe nadal mogą służyć jako podstawa do takiego podziału. Pisząc zawiadomienie o regatach wystarczy powołać się na odpowiedni rozdział przepisów klasowych.
Startujemy także z nowym formatem regat – tylko dla kobiet: Długodystansowe Mistrzostwa Kobiet Klas T. Regaty, jak sama nazwa wskazuje dedykowane są tylko dla załóg kobiecych, na podstawionych jachtach czarterowych, na akwenie jez. Ryn. Zawiadomienie o tych regatach znajdziecie na stronie www.ppjk.pl. No i finał oczywiście. Będzie się działo. Przyjedźcie nawet jak nie wejdziecie do finału. Warto tam być.

Terminy regat i organizacja
Regaty o Puchar Polski Jachtów Kabinowych (PPJK) składają się z regat eliminacyjnych i finałowych.
* Regaty eliminacyjne rozgrywane od maja do września 2025 r. zgodnie z kalendarzem regat dostępnym na stronie www.ppjk.pl
* Regaty finałowe, zostaną rozegrane w dniach 4-5 października 2025 r. w ośrodku Bocianie Gniazdo w Rynie.
* Organizatorem cyklu regat finałowych jest PUCHAR POLSKI JACHTÓW KABINOWYCH ZWIĄZEK klas T Stowarzyszenie reprezentowane przez Zarząd Stowarzyszenia w składzie: • Jarek Bazylko • Mirosław Czech • Cezary Brędowski • Mirosława Wierzchowska • Patryk Romanowski
Kontakt: • ppjk@ppjk.pl • 602 672 810
* Organizatorami eliminacji są kluby i stowarzyszenia podane w kalendarzu regat eliminacyjnych dostępnym na stronie www.ppjk.pl
Obowiązujące przepisy:
* Regaty eliminacyjne zostaną rozegrane zgodnie z Przepisami Regatowymi Żeglarstwa 2025 ÷ 2029, zawiadomieniem o cyklu regat Pucharu Polski Jachtów Kabinowych 2025. Właściwym dla danych eliminacji Zawiadomieniem o regatach i Instrukcją żeglugi oraz Przepisami klas T 2025 ÷ 2028, i innych klas uczestniczących
Klasyfikacja
* W regatach eliminacyjnych PPJK będzie prowadzona oddzielna klasyfikacja dla klas T (rozdz. IV i VII) i T Sport (rozdz. V i VI) Przepisów Klas T 2025 2028: oraz grupie jachtów Open 6.3 opisanej w załączniku do niniejszego zawiadomienia.
* Wszelkich innych klasach jachtów uczestniczących, pod warunkiem posiadania własnych stowarzyszeń klas lub zaakceptowanych przez Stowarzyszenie PPJK przepisów klasowych.
* Limit jachtów w klasie konieczny do uznania wyników, z regat eliminacyjnych do klasyfikacji PPJK, ustala się na cztery (4) – przy współczynniku 1.0 i pięć (5) – przy wyższym niż 1.0
Zasady zdobywania punktów do finału PPJK
* Wyniki w regatach eliminacyjnych będą prowadzone. systemu małych punkt (dodatek A PRŻ), oddzielnie dla każdych klas uczestniczących
* Tak zdobyte punkty zostaną przeliczone w każdej klasie według następującego wzoru:
R x [101 + 1000 log10 (N/P)]
R – współczynnik regat; N – ilość zawodników sklasyfikowanych w danej klasie P – miejsce zajęte w regatach.
* Na sezon 2025 ustala się następujące wartości współczynnika R regaty eliminacyjne – 1.0, regaty rangi Mistrzostw Polski – 1.05
* W cyklu zostanie sklasyfikowany każdy sternik, który ukończy minimum dwa razy regaty eliminacyjne (niezależnie od klasy w której płynął).
* W cyklu zostanie sklasyfikowana każda klasa, która weźmie udział w minimum dwóch regatach eliminacyjnych.
* Do końcowej klasyfikacji liczą się wszystkie punkty uzyskane przez zawodnika. Z tym że, limit jachtów w klasie konieczny do uznania wyników, z regat eliminacyjnych w klasyfikacji PPJK, ustala się na cztery (4) – przy współczynniku 1.0 i pięć (5) – przy wyższym niż 1.0 6.
Warunki dodatkowe
* Osoba wskazana jako sternik jest zobowiązana do osobistego prowadzenia (sterowania) jachtem
* Jacht (lub sternik) musi posiadać: – polisę OC w wysokości minimum 50.000 – PLN, – licencję zawodnika PZŻ (amatorską lub sportową)
* W poszczególnych regatach eliminacyjnych załoga jachtu musi być stała. Możliwa jest tylko zamiana jednego członka załogi (z wyłączeniem sternika) – z przyczyn losowych za zgodą Sędziego Głównego
REGATY FINAŁOWE: zasady ogólne
* Regaty będą rozegrane zgodnie z Przepisami Regatowymi Żeglarstwa 2025 – 2028 w systemie wyścigu flotowego sędziowanego bezpośrednio na wodzie zgodnie z Dodatkiem UF, Instrukcją Żeglugi oraz postanowieniami niniejszego Zawiadomienia.
* Wpisowe do regat finałowych zostanie podane do 10.09.2025.
* Oprócz wpisowego obowiązywać będzie kaucja zwrotna 500 PLN na pokrycie ewentualnych kosztów uszkodzeń sprzętu.
* Regaty Finałowe odbędą się w dniach 4-5 października 2025 w ośrodku Bocianie Gniazdo w Rynie. W przypadku zmiany miejsca lub terminu informacja zostanie podana na stronie www.ppjk.pl e. Zapisy do regat w dniu 5 października w godzinach 8:00 – 9:00
* Regaty rozgrywane będą na jachtach dostarczonych przez organizatora. Zakłada się że każdy zawodnik będzie płynął raz na każdym jachcie.
* Klasyfikacja ustalona podczas zawodów jest ostateczna i nie podlega procedurze odwoławczej (przepis 70.5 PRŻ).
* Jeśli z przyczyn niezależnych od organizatora lub braku możliwości finansowych regaty Finałowe nie zostaną rozegrane, Puchar i nagrody za pierwsze miejsce zostaną przyznane zwycięzcy klasy T.
Uczestnictwo
* Prawo startu w regatach finałowych uzyskuje: 12 sterników wyłonionych w regatach eliminacyjnych PPJK według następujących zasad.
* Jedno miejsce dla zdobywcy Pucharu Polski Jachtów Kabinowych z roku poprzedniego.
* 11 miejsc wg ilości zdobytych punktów wspólnie dla wszystkich klas uczestniczących. Dla zawodników którzy zdobyli punkty w różnych klasach przyjmuje się sumę wyników.
* W wypadku wycofania się lub niestawienia w terminie zawodników uprawnionych do startu w finale organizator przyzna prawo startu innym zawodnikom wg ilości zdobytych punktów w eliminacjach.
* W przypadku, gdy według powyższych zasad nie uda się zebrać 12 zawodników, na finale wystartuje mniejsza ilość zawodników.
Zasady rozgrywania regat finałowych
* Załogi startują w składzie trzyosobowym. Podczas regat dopuszcza się wymianę jednego członka załogi spowodowaną przypadkami losowymi po wyrażeniu zgody przez Sędziego Głównego. Nie dotyczy to sternika jachtu. Sternik jest zobowiązany do osobistego sterowania jachtem podczas wszystkich wyścigów. Ilość osób załogi nie może ulec zmianie w czasie regat.
* W chwili zapisu do regat zawodnik wylosuje jacht, na którym będzie się ścigał w pierwszym wyścigu.
* Wszystkie zakwalifikowane załogi ścigają się w jednej flocie o liczebności maksymalnej do 12 załóg. Przewiduje się rozegranie się tylu wyścigów ile uczestniczących załóg – ewentualnie wielokrotność tej liczby.
* Jeśli okaże się konieczny podział jachtów na floty, to ewentualne losowanie do flot przeprowadzi Komisja Regatowa w trakcie zapisów do regat.
* Ustalone terminy i godziny startów, kolejność wyścigów, ich liczba, a także zasady rozegrania zawodów mogą być zmienione w zależności od warunków atmosferycznych lub innych nieprzewidzianych sytuacji. Stosowne decyzje zostaną podjęte przez Sędziego Głównego w porozumieniu z Organizatorem i mogą zostać ogłoszone w dowolnym momencie zawodów w dowolny sposób.
* W razie nierozegrania wszystkich przewidzianych wyścigów decydująca będzie ilość punktów zgromadzona do momentu przerwania wyścigów. W razie nierozegrania ani jednego wyścigu regaty zostają nierozstrzygnięte, a tytuł zdobywcy Pucharu Polski klas T nie będzie przyznany. Nagrody rzeczowe zostaną rozlosowane pośród załóg pozostających w zawodach w momencie losowania. W celu odebrania nagrody losowanej konieczna jest obecność co najmniej jednego członka załogi.
* Zabronione jest dokonywanie jakichkolwiek zmian w wyposażeniu jachtu poza obsługą regulacji. Po regatach jacht musi być zdany w stanie sklarowanym. Naruszenie tych zasad może być podstawą do wniosku o dyskwalifikację zawodnika z wyścigu.
GRUPA OPEN 6,3
Na podstawie uchwały Walnego Zgromadzeni Stowarzyszenia Pucharu Polski Jachtów Kabinowych z roku 2021, podjętej na wniosek Komisji Technicznej PPJK wprowadza grupę jachtów o nazwie Open 6.3, która będzie powoływana w regatach PPJK Podjęta decyzja ma na celu zwiększenie frekwencji w grupie jachtów małych typu „dinghy” poprzez wyłączenie ich z grupy OPEN i danie w ten sposób możliwości bardziej równorzędnej rywalizacji Warunki klasyfikacji do grupy OPEN 6.3
* Klasa OPEN 6,3 obejmuje wszystkie jednokadłubowe jednostki żaglowe nie posiadające kabiny , których długość kadłuba (zgodnie z definicją długości) nie przekracza 6,30 m
* Dopuszczamy każdy rodzaj ożaglowania, bez limitu ich ilości i powierzchni 3. Dopuszczamy każdy rodzaj urządzeń umożliwiających wysunięcie członka załogi po za obręb jachtu w celu aktywnego balastowania.
* Minimalna ilość członków załogi określamy na 1 osobę.
Dotychczasowi zwycięzcy PPJK
1996 – Zbigniew Kania
1997 – Leon Wróbel
1998 – Leon Wróbel
1999 – Zbigniew Jodzis
2000 – Przemysław Tarnacki
2001 – Piotr Cichocki; Romuald Knasiecki; Przemysław Tarnacki; Leon Wróbel
2002 – Wojciech Myśliwiec
2003 – Wojciech Myśliwiec
2004 – Robert Janecki
2005 – Paweł Oskroba
2006 – Wojciech Myśliwiec
2007 – Ryszard Osmański.
2008 – Tomasz Szychowiak
2009 – Piotr Kula
2010 – Karol Górski
2011 – Tymon Sadowski
2012 – Andrzej Wegner
2013 – Andrzej Wegner
2014 – Piotr Adamowicz
2015 – Piotr Matwiejczuk
2016 – Piotr Matwiejczuk
2017 – Arkadiusz Sendlewski
2018 – Mirosław Czech
2019 – Michał Brzozowski
2020 – Michał Brzozowski
2021 – Arkadiusz Sendlewski
2022 – Jakub Malicki
2023 – Łukasz Kałamarz
2024 – Maciej Garniewski