Autor 19:41 Nowości sprzętowe, Polecane

O bezpieczeństwie na wodzie nigdy nie mówi się zbyt wiele

Trąbi się o nim wszędzie i na okrągło… i bardzo dobrze, bo to temat, którego powtarzanie jest potrzebne i nigdy o tym za dużo. Przypomnijmy sobie kilka najważniejszych elementów wyposażenia w środki ratunkowe i wzywania pomocy na morzu. Mamy w końcu sezon w pełni.

Advertorial / materiał we współpracy

Bezpieczeństwo podczas żeglugi powinno być priorytetem każdego odpowiedzialnego żeglarza. Niezależnie czy planujemy rejsy po jeziorze, czy wyprawę oceaniczną, Wyposażenie jachtu i załogi może zadecydować o naszym zdrowiu a nawet życiu. Po za zdrowym rozsądkiem do posiadania odpowiedniego wyposażenia obliguje nas również obowiązujące prawo. W Polsce wymagania dotyczące środków asekuracji i ratunkowych na jachtach są określone przez przepisy prawne, które obejmują specyfikacje różnych wymagań w zależności od akwenów oraz charakteru żeglugi.

Podstawa prawna i rejony żeglugi morskiej.
Wymagania dotyczące środków ratunkowych na jachtach w Polsce są rozpatrywane na dwóch głównych zasadach prawnych, różniących się w zależności od typu akwenu. Dla jachtów morskich dokumentem jest rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 28 lutego 2012 roku, w Dzienniku Ustaw pod 326, wraz z późniejszymi nowelizacjami z 2015 roku. Dla żeglugi śródlądowej z 2010 roku dotyczącego wymagań technicznych dla tego typu żeglugi.

Podzielmy sobie akweny morskie na cztery główne rejony. Rejon o najmniej restrykcyjnych wymaganiach ze względu na kontrolowane warunki i bliskość brzegu to Zatoka Gdańska, gdzie warunki są relatywnie przewidywalne, ale wymagają już podstawowego wyposażenia. Kolejny rejon dotyczy żeglugi przybrzeżnej do 20 mil morskich, gdzie istnieje ryzyko wystąpienia trudniejszych warunków i większa jest odległość od brzegu. Żegluga pełnomorska do 200 mil morskich oraz żegluga oceaniczna, bez ograniczeń odległości. Tam wymagania są największe ze względu na całkowitą samodzielność jachtu i załogi podczas żeglugi.

Wyposażenie ratunkowe

Tratwy ratunkowe.
Najczęściej używane są te pneumatyczne zazwyczaj usytuowane gdzieś na pokładzie przy maszcie. Tratwy muszą pomieścić całą załogę, dlatego dobieramy ją zależnie od ilości osób na jaką jednostka jest zarejestrowana. Powinny być regularnie kontrolowane i serwisowane zgodnie z wymaganiami dystrybutorów, a ich certyfikaty muszą być aktualne. Oczywiście najlepiej jak posiadają na swoim wyposażeniu podstawowe środki przetrwania jak zestaw pierwszej pomocy, sygnalizatory, race czy koce termiczne.

Koła ratunkowe
Podstawowym wymaganiem dla jednostek morskich jest posiadanie co najmniej dwóch kół ratunkowych, z których jedno powinno być wyposażone w pławkę świetlną i tyczkę z flagą, Dla jachtów o długości 15 metrów i więcej, planujących żeglugę w dwóch ostatnich z wymienionych rejonach, wymagane są cztery koła ratunkowe. Muszą być łatwo dostępne i gotowe do natychmiastowego użycia. Powinny być umieszczone np. w koszach szybkiego dostępu z kokpitu lub mostka, a ich konstrukcja musi gwarantować pływalność na powierzchni wody przez długi czas.

Kamizelki ratunkowe i pasy bezpieczeństwa
Oczywistym jest, że potrzeba ich co najmniej tyle ile liczy cała załoga jachtu. Muszą być łatwo dostępne dla każdego. Najlepiej dopasować i przyporządkować je na początku rejsu, indywidualnie każdemu członkowi załogi. Te tradycyjne z wysokimi kołnierzami, gwizdkiem, odblaskowymi elementami i sznurkami, często zastępowane są kamizelkami pneumatycznymi. W tym przypadku należy pamiętać o kontroli terminu przydatności naboi z CO2 lub innych zastosowanych środków, powodujących ich automatyczne otwarcie w wodzie. W rejonach pełnomorskich i oceanicznych konieczne i obowiązkowe są także pasy bezpieczeństwa dla wszystkich załogantów. Ich stosowanie podczas nocnej żeglugi lub w trudniejszych warunkach pogodowych nie jednego już uchroniło od lądowaniem w wodzie.

Środki sygnalizacji i urządzenia do wzywania pomocy
Urządzenia nadające sygnały wzywania pomocy, to obowiązkowe wyposażenie każdego jachtu morskiego. Do takich należą m.in. transpondery radarowe, czy radiopławy EPIRB. Do wzywania pomocy na morzu używamy również środków pirotechnicznych
w kolorze czerwonym i pomarańczowym: rac, flar, rakiet spadochronowych i pławek dymnych. Liczba wymaganych rakiet spadochronowych czerwonych wynosi od trzech nawet do dwunastu. Te środki zawsze powinny znajdować się na pokładzie jachtu.

Łączność i elektronika
Jednym z najskuteczniejszych sposobów wzywania pomocy jest wykorzystanie łączności radiowej. Dziś niemal na każdym jachcie znajduje się radio VHF, ale trzeba pamiętać, że jest to dobry środek łączności krótkiego zasięgu (zasięg łączności VHF pomiędzy dwoma jachtami z antenami umieszczonymi na masztach na wysokości 20 m każdy wynosi ok. 20 Mm). Innym równie dobrym i powszechnym środkiem łączności radiowej jest telefonia komórkowa, choć tu łączność mamy jedynie w pobliżu linii brzegowej. Na rejsach oceanicznych warto samemu zadbać o to, abyśmy na jachcie mieli telefon satelitarny, lub inny komunikator tego rodzaj. Te urządzenia będą najbardziej skutecznym sposobem wezwania pomocy z większej odległości.

Dzisiejsza oferta Bezpieczeństwo na pierwszym miejscu, to powszechnie używany zwrot przez wodniaków. Można rzec jedno z morskich przykazań, dlatego z pewnością wrócimy jeszcze nie raz do tego tematu.

– Jeżeli macie jeszcze braki w wyposażeniu w swojej flocie czarterowej lub na prywatnym jachcie, nie zwlekajcie i koniecznie uzupełnijcie brakujące elementy. I to nie tylko dlatego, że tak mówią przepisy, ale zwyczajnie ze zdrowego rozsądku – radzi specjalista z żeglarskiej hurtowni Mazuria.

Szczegółowych informacji na temat dostępności środków ratunkowych i asekuracyjnych oraz innego wyposażenia jachtowego udzieli Tomasz Zalewski +48 602 796 473, e: tomek@mazuria.com lub znajdziecie je na stronie www.mazuria.com

(Visited 25 times, 1 visits today)
Tagi: , , , Last modified: 22 lipca, 2025

Partnerzy serwisu

Zamknij