AC75 „Te Rehutai”, zdobywca 36. Pucharu Ameryki, jacht zespołu Emirates Team New Zealand ETNZ został ponownie zwodowany w Auckland, nieco ponad 2 lata od ostatniego wyścigu w finale America’s Cup.
Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe ETNZ
AC75 zespołu ETNZ został wyjęty z hangaru po dość długim czasie hibernacji. Jednostka dostała nowe barwy i została zmodernizowana, aby sprostać najnowszym zmianom w przepisach AC. Będzie cennym pomostem między zasadami klasowymi 36. i 37. Pucharu Ameryki dla jachtów AC75. Wiele zmian jakie wprowadzono zostało ukryte przed wścibskimi obserwatorami. Wiele pytań dotyczących rozwiązań technicznych, prawdopodobnie pozostanie bez odpowiedzi. Jedną z widocznych zmian w stosunku do ostatniego rejsu „Te Rehutai” jest instalacja rowerów jako źródła zasilania, w przeciwieństwie do poprzednich kabestanów i młynków z regat 36. America’s Cup. Cykliści załogi Emirates Team New Zealand odegrali ważną rolę we wdrażaniu systemów, które pomogą zasilić AC75 z załogą, o trzech żeglarzy mniejszą niż w przypadku 36. Pucharu Ameryki. Nowozelandczycy mają w tej materii spore doświadczenie, ponieważ w 35. AC na Bermudach w 2017 roku, z doskonałym skutkiem korzystali z pracy kolarzy na pokładzie swojego katamaranu AC45. Finał 35. AC, w którym walczyły załogi Emirates Team New Zealand i Oracle Team USA, był niezwykłym rewanżem za dramatyczny pojedynek z 2013 roku u wybrzeży San Francisco. Nowozelandczycy wygrali 7-1, będąc zdecydowanie lepsi od swoich rywali. Gwiazdami byli wówczas Peter Burling, Blair Tuke, Glenn Ashby oraz niezawodni kolarze! Jak się powszechnie spekuluje, większość projektowanych nowych jachtów klasy AC75 na regaty w Barcelonie w 2024 roku, będzie wykorzystywała rowerzystów…
Zespół Emirates Team New Zealand koncentrował się w ostatnim czasie na testach dwóch jachtów AC40 i symulacji wyścigów meczowych. Wodowanie jachtu klasy AC75, to kolejny krok w kierunku zwiększenia intensywności przygotowań do regat w Barcelonie w 2024 r. „Te Rehutai” będzie trzecią jednostką AC75, która wróci na wodę podczas kampanii 37. Pucharu Ameryki, po jachcie Alinghi w Barcelonie i American Magic w Pensacola.
Alinghi Red Bull Racing, trenuje u wybrzeży Barcelony. Zespół miliardera Ernersto Bertarielliego, dwukrotnego zdobywcy Pucharu Ameryki, zbiera bezcenne doświadczenie i wiedzę przed zaprojektowaniem i zbudowaniem nowego jachtu AC75. Szwajcarski zespół rozpoczął cykl treningów w Barcelonie na pokładzie BoatZero, pierwszego na świecie jachtu klasy AC75, który był pierwotnie nazwany „Te Aihe” i był pierwszym jachtem dla zespołu ETNZ, przed regatami 36. AC w Auckland. Szwajcarscy żeglarze trenują manewry na foilach. Mają jednak w pamięci sytuację, gdy we wrześniu podczas silnego szkwału ich jacht zdołał się wywrócić. Zespół stosuje różne kształty foili po obu stronach, z płaskim foilem ETNZ na lewej burcie i foilem American Magic na prawej burcie.
Zespół reprezentujący New York Yacht Club American Magic, trenuje w zimowym ośrodku treningowym w Pensacola na Florydzie. Na Florydzie latali na płaskiej wodzie, ale cały czas pamiętają, że przed nimi trudne testy na dużej fali. „Jesteśmy bardzo chętni i gotowi do wypłynięcia na pełne morze z większymi falami” — powiedział Terry Hutchinson skipper i szef Sailing Operations amerykańskiego zespołu. „To, czego szukamy, to tak naprawdę kontrola nad jachtem, gdy ten porusza się w górę i w dół na fali”. Jeśli chodzi o nowy jacht klasy AC75 dla American Magic na 37. AC w 2024 roku, Terry Hutchinson informuje, że projekt zostanie podpisany pod koniec maja, a kompilacja wszystkich podzespołów jachtu odbędzie się we własnym zakresie w bazie zespołu na Rhode Island.
37. Puchar Ameryki odbędzie się we wrześniu i październiku 2024 r. w Barcelonie. Po opublikowaniu Protokołu AC37 i AC75 Class Rule w dniu 17 listopada 2021 r., AC75 Class Rule i AC Technical Regulations zostały sfinalizowane 17 marca 2022 r. Okres zgłoszeń rozpoczął się 1 grudnia 2021 r. i trwał do 31 lipca 2022 r. Spóźnione zgłoszenia do 37. Pucharu Ameryki mogą być przyjmowane do 31 maja 2023 r.
Zespoły, które rzuciły wyzwanie obrońcy Pucharu Emirates Team New Zealand to:
1. INEOS Britannia (GBR)
2. Alinghi Red Bull Racing (SUI)
3. Luna Rossa Prada Pirelli Team (ITA)
4. NYYC American Magic (USA)
5. Orient Express Team, K-Challenge (FRA)