Autor 21:38 Sport, Żeglarstwo

America’s Cup. Wyścig z czasem…

Czas jest wielkim wrogiem każdej kampanii America’s Cup! Można kupić nowoczesną technikę i technologię, zatrudnić doświadczonych żeglarzy i konstruktorów, zrobić kilka rzeczy na skróty, ale nie można kupić czasu!

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: Materiały prasowe 37. AC i ETNZ

Trwają intensywne przygotowania do 37. Pucharu Ameryki, który rozegrany zostanie w Barcelonie we wrześniu i październiku 2024 roku. W tym roku zima na półkuli północnej była chwilami mroźna i nieprzewidywalna, podczas gdy Nowa Zelandia zmagała się z kiepskim latem z deszczem i burzami. Mimo to liczba godzin spędzonych na wodzie przez wszystkie zespoły wzrosła. Trzy nowe jachty klasy AC40 zostały oddane do użytku, a zespół Emirates New Zealand prowadzi testy na dwóch AC40 i trenuje na nich regaty meczowe. Oto krótki przegląd tego co dzieje się w poszczególnych zespołach:

Orient Express Team

Na początku lutego Francuzi ogłosili oficjalnie powrót do Pucharu Ameryki z Orient Express Team pod wodzą Stéphana Kandlera i Bruno Dubois. Zespół kupi pakiet projektowy od Emirates Team New Zealand, a Quentin Delapierre (rewelacyjny sternik SailGP Team France) został sternikiem załogi. Thierry Douillard będzie trenerem zespołu, a Franck Cammas będzie doradzał jako szef ds. rozwoju i projektowania / koordynator żeglarzy. Benjamin Muyl został mianowany głównym projektantem, a Antoine Carraz będzie go wspierał jako dyrektor techniczny. Zespół Orient Express ma rozpocząć treningi w Barcelonie latem 2023 roku, a ich jacht AC40 jest aktualnie budowany w stoczni McConaghy. Zespół Orient Express należy to tych challengerów, którym brak czasu będzie najbardziej doskwierał…

American Magic NYYC

Amerykanie wycofali już z eksploatacji „Patriota”, słynny jacht American Magic klasy AC75 z regat 36. America’s Cup w Auckland. W przedostatnim dniu żeglugi znacznie zmodyfikowany jacht osiągał prędkość 50 węzłów, a 5 lutego zrobił ostatni kurs, pokonując ponad 100 mil morskich i powitano go z honorami w bazie zespołu, przy flarach w barwach czerwonych, białych i niebieskich. Zespół amerykański odebrał swój pierwszy jacht AC40 „America”, który marcu wypłynął już na treningi na wody Pensacola Bay. W najbliższych tygodniach czeka ich praca nad logistyką przeprowadzki do Barcelony tego lata. Paul Goodison, Tom Slingsby (w maju w San Francisco broni tytułu mistrzowskiego w trzecim sezonie SailGP!) i szef ds. operacji żeglarskich, Terry Hutchinson, będą mieć wiele pracy…

INEOS Britannia

Brytyjczycy mieli trudny początek roku. W lutym wywrócił się do góry dnem ich prototyp LEQ12 „T6”, co spowodowało rozległe uszkodzenia. 15 lutego zespół zwodował swój jacht klasy AC40 „Athena”, który czekał od października w hangarze, podczas gdy praca załogi skoncentrowana była na T6. Żeglarze INEOS Britannia już pływają na „Atenie” na wodach Zatok Palma de Majorka. Oczywiście wszystkie dane zebrane podczas treningów na T6, będą wykorzystane w procesie konstruowania jachtu AC75 dla załogi sir Bena Ainslie. Zespół Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team, z którym ściśle współpracuje żeglarski INEOS Britannia, nie doniósł spektakularnych sukcesów na dwóch ostatnich Grand Prix. Jego samochody przegrały w bolidami Red Bulla i Astona Martina… Właściciel zespołu brytyjskiego sir Jim Ratcliffe z wielką uwagą śledzi przygotowania swoich żeglarzy do Pucharu Ameryki, ale ma także czujne oko na wyniki samochodów w F1, kolarzy z INEOS Grenadiers startujących w prestiżowych wyścigach, a ostatnio prowadzi także negocjacje w sprawie zakupu klubu Manchester United…

Emirates Team New Zealand

Nowozelandczycy trenują intensywnie na dwóch jachtach AC40 i LEQ12. Jachty są prowadzone przez Nathana Outteridge’a i Peter’a Burlinga, a także przez nowicjuszy w tym gronie – Liv Mackay i Leo Takahashi na AC40 One Design. Nad postępami przyszłych sterników w regatach Youth and Women America’s Cup czuwa legendarny finnista Josh Junior. Nowy układ głowicy grota na LEQ12 oraz pewne modyfikacje foli lewej burty, to elementy, nad którymi intensywnie pracowano. ETNZ zwodował także „Te Rehutai”. Jacht klasy AC75, na którym zdobyli Puchar Ameryki. Jednostka, w której dokonano wielu zmian (wrócili na stanowiska kolarze!) rozpoczął już intensywne treningi na wodach Zatoki Hauraki w Auckland.

Luna Rossa Prada Pirelli Team

Włosi nadal żeglują w Cagliari na Sardynii na jachcie testowym typu LEQ12. Załoga intensywnie trenuje, a cały zespół żeglarski wygląda na wodzie na bardzo pewny siebie. W ostatnich tygodniach dokonano kilku ulepszeń foili. Marco Gradoni i Ruggero Tita spędzili dużo czasu jako skipperzy, zastępując Francesco Bruniego i Jimmy’ego Spithilla. Na krótkich trasach Włosi wyglądali imponująco dzięki dobrej technice i sprawnemu sterowaniu jachtem. To oni w przyszłości będą żeglować jako sternicy w regatach Youth and Women America’s Cup. W lutym zespół prowadził obóz treningowy dla młodych żeglarzy. W marcu zespół odbierze swój pierwszy jacht klasy AC40. Jak na razie nic nie wiadomo o współpracy włoskich zespołów Ferrari i Alfa Romeo z F1 z zespołem żeglarskim Luna Rossa Prada Pirelli.

Alinghi Red Bull Racing

15 lutego był przełomowym momentem dla 37. edycji Pucharu Ameryki, kiedy to odbyło się wodowanie i dziewiczy rejs jachtu klasy AC40 Alinghi Red Bull Racing. Szwajcarzy zostali pierwszym zespołem, który popłynął na jachcie nowej klasy w Barcelonie. W międzyczasie BoatZero AC75 wrócił do hangaru, aby dokonać znacznych modyfikacji pokładu, zmniejszyć liczbę załogi z jedenastu do ośmiu i wprowadzić urządzenia dla kolarzy. Gdy zespół Ernesto Bertarelliego rozpoczął treningi na AC40, natychmiast udało się im doskonale opanować latanie na tej jednostce. Jednak zaledwie sześć dni później, 21 lutego, załoga szwajcarska dołączyła do klubu wywrotek na AC45! Przyczyną wywrotki był zbyt agresywny manewr zwrotu. Alinghi Red Bull Racing Team jest bardzo skoncentrowany na swoich treningach i z każdym miesiącem wyglądają coraz lepiej. Dwa kolejne zwycięstwa w Grand Prix F1 samochodów Red Bull Racing, także podbudował żeglarzy trenujących w Barcelonie…

(Visited 313 times, 1 visits today)
Tagi: , , , , Last modified: 9 maja, 2023

Partnerzy serwisu

Zamknij