Autor 08:36 Sport, Żeglarstwo

America’s Cup. Pierwszy dzień finału Pucharu Ameryki. Nowozelandczycy jak na razie niepokonani!

Po długiej batalii żeglarskiej na wodach u wybrzeży Barcelony, w finale regat 37. America’s Cup rywalizują obrońca trofeum Emirates Team New Zealand i Challenger of Record, najlepszy pretendent INEOS Britannia, który wygrał regaty Louis Vuitton Cup.

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe 37. America’s Cup/ ETNZ

Brytyjczycy nigdy nie zdobyli Pucharu Ameryki, choć jego historia rozpoczęła się w 1851 roku wyścigiem dookoła Wyspy Wight. W Barcelonie wywalczyli awans do meczu o Puchar Ameryki pierwszy raz od 60 lat. Ostatnim razem ich jacht przegrał w finale w Newport, Rhode Island we wrześniu 1964 roku. Jacht „Sovereign” został pokonany 0 do 4 przez „Constellation” z New York Yacht Club. INEOS Brytania musiała w tym roku pokonać czterech mocnych rywali w Challenger Selection Series oraz w finale Louis Vuitton Cup wygrać 7 do 4 z załogą Luna Rossa Prada Pirelli Team. Za nimi siedem tygodni intensywnych wyścigów i twardej walki. Nowozelandczycy stają przed szansą zdobycia po raz piąty Pucharu Ameryki, a zespół Emirates Team New Zealand po raz trzeci z rzędu. Ta sztuka nie udała się jeszcze nikomu w 173-letniej historii tego trofeum! Załoga, która pierwsza wygra siedem wyścigów, zdobędzie 37. America’s Cup!

Dziś zakończyły się wszelkie spekulacje na temat przygotowanych przez obydwa zespoły kształtów kadłubów, pokładów i foili, rozwiązań technicznych w złożonej hydraulice pod pokładem, układów przenoszenia mocy od kolarzy, regulacji obrotu masztu i trymowania żagli. Ciekawych rozwiązań jest wiele, a niektóre absolutnie wyjątkowe! Które z nich będą decydować o wygranej, przekonamy się za kilka dni?! Teraz, wszystko zostanie zweryfikowane i przetestowane podczas intensywnych wyścigów w różnych warunkach wiatrowych…

Sobotnie wyścigi rozegrano przy południowo zachodnim wietrze wiejącym z szybkością 7-13w i południowej fali o wysokości 0,8m. Komisja regatowa ustawiła trasę A, równolegle do plaż od Port Olimpic do Placa de Mar.

AC Finals Match 1 Emirates Team New Zealand NZL vs INEOS Britannia GBR
Lewy hals: NZL Peter Burling, Nathan Outterigde, Blair Tuke i Andy Malloney
Prawy hals: ⁠ GBR Ben Ainslie, Dylan Fletcher, Blenddyn Mon i Leigh MacMillan

Lidar wskazywał wiatr 9-11w i silniejszy po prawej stronie trasy. Nowozelandczycy o czasie wpłynęli w pole startowe. Spóźnieni byli Brytyjczycy! Jachty wykonały po dwa zwroty i popłynęły w kierunku linii startu. Oba jachty wystartowały czysto, prawym halsem w lewą stronę. ETNZ po zawietrznej, na większej prędkości i od razu z przewagą ok. 50m. Kiwi pierwsi zrobili zwrot na lewy hals. Jachty żeglowały lewym halsem i na pierwszym crossie przewaga ETNZ wynosiła już 150m. Na znaku nr. 1 Nowozelandczycy mieli już przewagę 24 sekund! W 11 wyścigach Louis Vuitton Cup zawsze wygrywał ten jacht, który pierwszy okrążył znak nr. 1… Czy tu coś może się zmienić?! Na kursie z wiatrem ETNZ utrzymywał przewagę ok.200m. Burling i Outterigde doskonale znający rzemiosło meczowe, kontrolowali rywala. Ich jacht leciał w czystym wietrze, natomiast rywale musieli odczuwać zakłócony watr spadający ze skrzydła ETNZ. Na znaku nr. 2 różnica między jachtami wynosiła tylko 15 sekund. Na drugim kursie na wiatr przewaga Nowozelandczyków urosła do blisko 300m. Jachty leciały na wiatr z prędkościami pond 30w i VMG ok. 22w. Ainslie i Fletcher nie bardzo mogli coś zrobić! Żeglowali za rufą rywala i z każdą minutą więcej tracili… W połowie trasy na znaku nr. 3 ETNZ prowadził z przewagą 36 sekund. Na kursie z wiatrem ich przewaga szybko urosła do ponad 500m. Na znaku zawietrznym nr. 4 ETNZ miał 40 sekund przewagi. Nowozelandczycy prowadzili jacht bezbłędnie, a ich taktyka w tym wyścigu była doskonała. Tuke i Malloney świetnie trymowali żagle i idealnie utrzymywali jacht tuż nad wodą. Ostatni kurs na wiatr niczego w tym wyścigu nie zmienił. Przewaga utrzymywała się w granicach 340-380m. Na znaku na nr. 5 Kiwi prowadzili z przewagą 56 sekund. Na finiszowym kursie z wiatrem „Taihoro” leciał po zwycięstwo w inauguracyjnym wyścigu z prędkością ponad 34w. Nowozelandczycy utrzymywali przewagę ok.600m. Na mecie byli 41 sekund przed INEOS Britannia. Wyścig trwał 27’01”. Stan meczu 1 do 0 dla Emirates Team New Zealand.

Między wyścigami odbył się historyczny, pierwszy finał regat kobiet – PUIG Women’s America’s Cup na jachtach klasy AC40. Wygrały Włoszki z Luna Rosa Prada Pirelli – Giulia Conti, Margherita Porro, Maria Giubilei, Giulia Fava. Drugie miejsce ze stratą tylko 8 sekund! zajęły Brytyjki z Athena Pathway – Hannah Mills, Tash Bryant, Saskia Clark i Hannah Diamond. To kolejny wielki sukces włoskich żeglarzy! Kilkanaście dni wcześniej Unicredit Youth America’s Cup wygrała załoga Luna Rossa Prada Pirelli dowodzona przez Marco Gardoniego.

AC Finals Match 2 INEOS Britannia GBR vs Emirates Team New Zealand NZL
Lewy hals: ⁠GBR Ben Ainslie, Dylan Fletcher, Blenddyn Mon i Leigh MacMillan
Prawy hals: NZL Peter Burling, Nathan Outterigde, Blair Tuke i Andy Malloney

Lidar pokazał przed startem wiatr o szybkości 10-13w, zdecydowanie silniejszy po prawej stronie trasy. Brytyjczycy wpływali w pole startowe lewym halsem. Ainslie jak zwykle rozpoczął od ciasnego zwrotu na wiatr i popłynął daleko w prawa stronę. ETNZ trzymał się za rufą Brytyjczyków. ETNZ wystartował po nawietrznej i od razu zrobił zwrot na lewym hals i popłynął w prawo. Ainslie pozostał na prawym halsie z niewielką przewagą. Na pierwszym crossie Nowozelandczycy odrobili stratę i wyszli na prowadzenie. INEOS będący na lewym halsie protestował za zbyt bliskie przepłynięcie ETNZ przed dziobem. Na drugim crossie INEOS na prawym, ETNZ na lewym z przewagą ponad 40m. Na znaku nr. 1 ETNZ prowadził z przewagą 11 sekund. Ponownie wszyscy zadali pytanie, czy możliwa jest zmiana lidera w tym wyścigu?! Sędziowie skrócili trasę wyścigu do 1,4 mili. Na kursie z wiatrem, na drugim crossie na prowadzenie wyszli Brytyjczycy, którzy żeglowali z korzystniejszej prawej strony! Na kolejnym crossie jednak ponownie prowadzili Kiwi, którzy tym razem płynęli z prawej strony. Na znaku nr. 2 ETNZ miał 9 sekund przewagi. Jachty rozpoczęły drugą halsówkę lecąc na wiatr ponad 27w. Na pierwszym crossie ETNZ na lewym halsie, przeszedł 70m przed dziobem INEOS, na prawym halsie. Cały czas korzystniejsza była prawa strona i Lidar pokazywał tam silniejszy wiatr. Na kolejnym crossie Brytyjczycy przepłynęli ponownie ponad 70m za rufą Kiwi. Na znaku nr. 3 ETNZ prowadził z przewagą 14 sekund. Brytyjczycy pożeglowali w lewa stronę trasy, szukając tam szansy na silniejszą zmianę wiatru. Udało się im odrobić kilkadziesiąt metr i na crossie byli 40m za rufą ETNZ. Jednak na kolejnym skrzyżowaniu kursów Kiwi ponownie mieli ponad 100 przewagi. Na znaku nr. 4 mieli 10 sekund przewagi. W połowie trasy ich przewaga nie była zbyt duża, ale czy Brytyjczykom uda się zniwelować stratę. Trzeci kurs na wiatr, to pełna kontrola Nowozelandczyków i powiększanie przewagi nad rywalem. Burling i Outterigde mieli ponad 200m przewagi. Sędziowie ponownie skrócili trasę do 1,2 mili. Na znaku nr. 5 ETNZ miał 28 sekund przewagi! W ostatnich kilkudziesięciu wyścigach w LVC, nikomu nie udało się odrobić takiej straty, w czasie, gdy obie załogi leciały na foilach… Nowozelandczycy powiększali przewagę. Po kursie z wiatrem na znaku nr. 6 mieli 32 sekundy przewagi nad INEOS Britannia. Ostatni kurs na wiatr, był ostatnią okazją do obrobienia strat przez Brytyjczyków! Sędziowie ponownie skrócili trasę do 1 mili. Przewaga ETYNZ wynosiła ok. 380m. Na ostatnim znaku kursowym nr. 7 byli 33 sekundy przed INEOS. Tylko awaria mogła odebrać Nowozelandczykom drugie zwycięstwo, pierwszego dnia finału America’s Cup. Burling i Outterigde pewni prowadzili „Taihoro” i minęli metą z przewagą 27 sekund nad INEOS Britannia, po 28 minutach i 23 sekundach wyścigu. Stan meczu 2 do 0 dla Emirates Team New Zealand.

Dzisiaj kolejne dwa wyścigu finały 37. America;s Cup.

 

(Visited 50 times, 1 visits today)
Tagi: Last modified: 16 października, 2024

Partnerzy serwisu

Zamknij