Reklama

Autor 12:03 Żeglarstwo

Jak zabezpieczyć jacht na zimę?

Każdego roku najczęściej w październiku przychodzi czas na wyciągnięcie jachtu z wody. Wiąże się to naturalnie z szeregiem prac zabezpieczających jednostki przed zimową porą. Przeanalizujmy więc krok po kroku te podstawowe czynności, których poprawne wykonanie oszczędzi kosztownych napraw na wiosnę kolejnego roku.

Advertorial: Tekst : Firma Mazuria
Zdjęcia: Piotr Dalecki, shutterstock

Krok 1. Mycie wnętrza i opróżnianie łodzi

Sezon żeglarski dobiegł w Polsce do końca. Przed nami mycie, sprzątanie i opróżnianie jachtu ze zbędnych rzeczy. Bez względu na to czy jacht będzie zimował pod chmurką, czy też w hali, bezwzględnie należy usunąć zbędne zimową porą elementy. Należą do nich przede wszystkim: narzędzia, kamizelki ratunkowe, ubrania, poduszki, kołdry i śpiwory. Jednym słowem wynosimy z jachtu wszystkie przedmioty, które mogłyby zawilgotnieć lub uszkodzić jacht podczas slipowania.
Z jachtu zabieramy także: akumulator, telewizor, radio, butlę gazową, żagle oraz liny. Pamiętaj także o opróżnieniu zbiorników z wodą i wyczyszczeniu WC. Odkręć też zawory i wykręć korki.
Po opróżnieniu łodzi, dokładnie myjemy: szuflady, pokrywy bakist, gretingi, podłogę. Dobrze jest zostawić do wiosny pochłaniacze wilgoci, które wystarczają na kilka miesięcy.

Krok 2. Konserwacja jachtu

Myjemy i polerujemy odbijacze. Uszczelki smarujemy olejem wazelinowym. Nawilżamy także zamki błyskawiczne przy pokryciach oraz markizach a elementy drewniane oraz laminat zabezpieczamy środkiem grzybobójczym.

Krok 3. Slipowanie jachtu i mycie kadłuba

Slipowanie łodzi to wyciągnięcie na ląd. Jacht po wyciągnięciu z wody, powinien być ulokowany na kobyłkach, ułożonych pod wzmocnieniem konstrukcyjnym łodzi. Często spotyka się także lokowanie jachtów na podporach wykonanych z opon. Należy jednak pamiętać wówczas, o dodaniu wykładziny między jacht i opony. Jacht powinien być wypoziomowany tak, aby woda mogła swobodnie spływać z kokpitu i pokładu. Wewnątrz jachtu pozostawiamy otwarte drzwiczki i szuflady w celu zapewnienia cyrkulacji powietrza. Zaraz po wyjęciu jachtu z wody, należy dokładnie umyć kadłub z wodorostów, plam i pozostałych zanieczyszczeń.

Krok 4. Zabezpieczenie silnika
Przed zimą musimy zrobić serwis silnika. Wyjmujemy turbinkę z pompy wody chłodzącej. Zabezpieczamy przed korozją oraz rozsadzeniem przez mróz. Do zbiornika nalewamy paliwa zimowego lub dolewamy odpowiedniego stabilizatora. Silnik należy uruchomić na około 5 minut, aby mieszanka została równomiernie rozprowadzona po całym układzie. Metalowe elementy spryskujemy środkiem antykorozyjnym.

Krok 5. Przykrywanie jachtu
Do przykrycia jachtu wykorzystujemy plandekę. Odpowiednia gramatura to 210 – 300 g/m2. Plandeka powinna być o 20% dłuższa od jachtu. Wysokość plandeki powinna sięgać minimum do linii wodowania. Należy zachować swobodny przepływ powietrza i nie owijać szczelnie jachtu. Narzuconą na jacht plandekę mocujemy za pomocą linek lub pasów transportowych i przewlekamy pod kadłubem. Miejsca potencjalnych obtarć plandeki zabezpieczamy folią bąbelkową lub gąbką. Solidna plandeka zabezpieczona przed obtarciami, wytrzyma nawet 10 sezonów.

W sklepie Mazuria zakupisz farby antyporostowe oraz środki do pielęgnacji jachtów na https://www.mazuria.com/category/srodki-do-pielegnacji

(Visited 784 times, 1 visits today)
Tagi: , , Last modified: 2 listopada, 2022

Partnerzy serwisu

Zamknij