Reklama

Autor 09:21 Felietony, Żeglarstwo

Na rumowym szlaku! La Route du Rhum – Destination Guadeloupe 2022

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: Materiały prasowe La Route du Rhum

6 listopada wystartuje najpopularniejszy transatlantycki wyścig samotnych żeglarzy na świecie. Organizowany jest od 1978 roku, co cztery lata z Saint-Malo do Pointe-à-Pitre na Gwadelupie. Na trasę długości 3542 mil wypłynie 138 sterników. Do grona 120 zawodowców i amatorów, organizator imprezy OC Sport Pen Duick dodał jeszcze 18 żeglarzy, którzy skorzystają z dzikich kart. Tegoroczna edycja wyścigu rumowego pobije wszelkie rekordy! Przed startem 12. La Route du Rhum – Destination Guadeloupe, ok. 40% z 138 zapisanych sterników już zakwalifikowało się już do regat. Skiperzy, którzy nie wypełnią normy kwalifikacyjnej, mają możliwość zrobić to poprzez samodzielnie prowadzony rejs długości 1200 mil. Ostateczny termin 6 października 2022 roku.

W tych regatach bardzo rzadko startują polscy żeglarze, bo od zawsze brakuje nam odpowiednich jednostek do takiej rywalizacji. W 1986 roku, w trzeciej edycji Route du Rhum wystartował Wojciech Kaliski na katamaranie Ville d’Audrain” (ex. Almatur III). Niestety z powodu awarii nie ukończył wyścigu. Z grona 33 startujących zawodników do mety dotarło tylko 14, a wygrał Philippe Poupon na Fleury-Michon VIII, który trasę do Pointe-a-Pitre, pokonał w 14 dni 15 godzin i 57 minut. Dla porównania zwycięzca wyścigu w 2018 roku Francis Joyon na trimaranie „IDEC Sport” żeglował na tej trasie 7 dni 14 godzin 21 minut 47 sekund. 

W 2018 roku w jubileusz 40-lecia regat, na starcie Route du Rhum telewizja francuska przeprowadziła blisko dwugodzinną relację bezpośrednią, a na wysokich klifach przy Saint Malo, stanęło kilkanaście tysiące widzów. Komentujący to wydarzenie wybitni żeglarze – Frank Cammas i Roland Jourdain, podkreślali znaczenie tego wyścigu w rozwoju współczesnego jachtingu oceanicznego. Na „rumowym szlaku”, w ogniu zaciętej walki, sprawdzane się najnowsze rozwiązania techniczne na jachtach i sprawność samotnych sterników. Start był wspaniałym widowiskiem, a korzystny wiatr spowodował, że największe łódki pędziły z szybkością ponad 30 węzłów. Wielkie zainteresowanie wzbudził pojedynek maksi trimaranów, z których trzy latały na foilach. To one miały walczyć o zwycięstwo! „Banque Populaire IX” Armel Le Cleach, „Gitana 17” Sebastian Josse i MACIF Francois Gabart, to były najnowsze konstrukcje wyposażone w hydroskrzydła. Francis Joyon „IDEC Sport” i Thomas Coville „Sodebo”, choć żeglowali na o wiele starszych jachtach, mieli dzielnie walczyć i dotrzymywać im kroku. Gwiazdą pierwszej wielkości miał być Gabart, który wygrał już w swojej karierze wyścig Route du Rhum w klasie IMOCA, a także regaty samotnych żeglarzy Vendee Globe i ustanowił w 2017 roku fenomenalny rekord samotnej żeglugi dookoła świata (42 dni). Teraz miał wygrać Route du Rhum w grupie największych wielokadłubowców. Już dwa dni po starcie wywrócił się „Banque Populaire IX”, a Armela Le Cleach’a uratował hiszpański trawler… Jak się okazało o zwycięstwo walczyli tylko Joyon i Gabrat. Weteran i młoda gwiazda oceanicznych regat samotnych żeglarzy! Wygrał Francis Joyon IDEC Sport. Na mecie wyprzedził Francoisa Gabarta na MACIF o zaledwie 7 minut i 8 sekund. 62-letni Bretończyk, startujący po raz ósmy w Route du Rhum, ustanowił nowy rekord na trasie długości 3542 mil morskich – 7 dni, 14 godzin i 21 minut. Poprawił tym samym poprzedni rekord ustanowiony w 2014 roku przez genialnego francuskiego skipera Loicka Peyrona, płynącego na tym samym jachcie co Joyon, ale pod nazwą Banque Populaire VII. Joyon nie krył na mecie wielkiej radości, że w końcu wygrał ten prestiżowy wyścig – „Rum z Gwadelupy jest symbolem Route du Rhum, co za smak! Po tylu próbach smak jest jeszcze lepszy! Zaledwie półtorej minuty przed metą zdałem sobie sprawę, że mogę wygrać. Przed ostatnim zwrotem Francois był ode mnie szybszy ze swoim Code Zero i praktycznie przez całą drogę płynął dwa lub trzy węzły szybciej”. Joyon objął prowadzenie w wyścigu dopiero na ostatnim zwrocie przy słynnej boi Basse Terre, około 24 mil przed metą, gdy wraz z Gabartem dryfowali w ciemności po bezwietrznej zachodniej stronie Basse Terre. Gabart prowadził wyścig prawie nieprzerwanie od startu, a Joyon żeglował tuż za nim, tracąc maksymalnie 150 mil. Wszystko zmieniło się, gdy Gabart uszkodził jacht po zderzeniu ze skałą i stracił jeden z foili i ster. W ciągu ostatnich dwóch godzin Joyon wyprzedził swojego młodszego przeciwnika o ponad trzy mile, ale Gabart okazał się szybszy przy bardzo lekkim wietrze. Na milę od mety dwaj sternicy, płynęli tuż obok siebie… 

Francis Joyon, skipper de l’ultime IDEC Sport, à l’entrainement au large de Belle-Ile avant le départ de la Route du Rhum Destination Guadeloupe 2018, le 7 octobre 2018, Photo : Jean-Marie Liot / Alea

Legendę tego wyścigu stworzyli wyjątkowi żeglarze – Mike Birch, Alain Colas, Florence Arthaud, Loïck Peyron, Marc Pajot, Philippe Poupon, Laurent Bourgnon, Ellen MacArthur, Franck Cammas, Loïc Caradec, Michel Desjoyeaux, Francis Joyon, Lionel Lemonchois, żeby wymienić tylko tych najbardziej znanych. Także wielu innych, doświadczonych żeglarzy, profesjonalistów lub zwykłych amatorów, również zapisało się w historii wyścigu. La Route du Rhum – Destination Guadeloupe, to w tym roku główne wydarzenie sportowe we Francji i jedna z najważniejszych imprez regatowych na świecie.   Potwierdza to rekordowa ilość zgłoszeń i decyzja, że na starcie stanie 138 sterników. W pierwszej edycji tych regat w 1978 roku wystartowało 38 żeglarzy. Od chwili otwarcia rejestracji w lipcu 2021 roku OC Sport Pen Duick, firma organizująca imprezę, otrzymała 149 zgłoszeń do wyścigu, a początkowa liczba miejsca na starcie wynosiła początkowo tylko 120. W ostatnich miesiącach trwały intensywne działania, aby zwiększyć liczbę startujących. Miasto Saint-Malo, wspólnie z regionem Bretanii i regionem Gwadelupy oraz zespoły organizacyjne pracowały nad znalezieniem dodatkowych miejsc w porcie startowym i na mecie. Udało się i organizator OC Sport Pen Duick przygotował 18 dzikich kart. Jedną z nich dostanie Philippe Poupon, który popłynie po raz piąty w tym wyścigu na trimaranie „Pierre I” (ex Lakota). Na tym jachcie, tragicznie zmarła Florence Arthaud, wygrała w 1990 roku. Wówczas pokonała o 8 godzin właśnie Philippa Poupona, który po raz pierwszy popłynął w wyścigu w 1978 roku na pożyczonym od Erica Tabarly słynnym jachcie „Pen Duick III” i ukończył na 9. miejscu. Następnie startował w wyścigu Rumowym w 1982, 1986 i 1990 roku.

Francis Joyon, skipper de l’ultime IDEC Sport, à l’entrainement au large de Belle-Ile avant le départ de la Route du Rhum Destination Guadeloupe 2018, le 7 octobre 2018, Photo : Jean-Marie Liot / Alea

W klasyfikacji generalnej wyścigu będzie sześć kategorii, a wśród nich klasy IMOCA, Class40, Ocean Fifty i w klasie największych 100-stopowych wielokadłubowców. W wyścigu zobaczymy także wszystkich zwycięzców sprzed czterech lat – Francisa Joyona (IDEC Sport) w grupie maxi trimaranów, Paula Meilhata (Biotherm) w grupie IMOCA, Armel Tripon (Les P’tits Doudous) w Ocean Fifty, Yoann Richomme (Paprec – Arkea) w Class40.

Aż 10 „dzikich kart” otrzymała klasa IMOCA, dla której Route du Rhum, jest także wyścigiem kwalifikacyjnym do Vendee Globe 2024. Karty otrzymali: Sébastien Marsset, Xu Jingkun, Conrad Colman, Nicolas Rouger, James Harayada, Oliver Heer, Damien Seguin, Alan Roura, Yannick Bestaven i Rodolphe Sepho.

Oto grupy jachtów w Route du Rhum 2022:

– ULTIM 32/23: kategoria maxi wielokadłubowców o długości ponad 100 stóp (32 metry) – 8 zgłoszonych

OCEAN FIFTY: 50-stopowe wielokadłubowce (długość 15 metrów) – 8 zgłoszonych

– IMOCA: 60-stopowe jednokadłubowce Vendée Globe (18,28 m długości), z których niektóre są wyposażone w foile – 37 zgłoszonych

– CLASS40: jednokadłubowce o długości 12,18 m – 55 zgłoszonych

– RHUM MULTI: wielokadłubowce ≤ 64 stopy (19,50 m) – 16 zgłoszonych

– RHUM MONO: jednokadłubowce ≥ 39 stóp (11,88 m) – 14 zgłoszonych

Oto potwierdzone zgłoszenia sterników na jachtach klasy IMOCA. Są wśród nich wszyscy bohaterowie ostatniego wyścigu Vendee Globe i główni faworyci kolejnego wyścigu, który wystartuje w 2024 roku. Popłynie min. Alana Roura (Hublot), który kupił ten wspaniały jacht od Alexa Thomsona (ex-Hugo Boss), Yannicka Bestavena, zwycięzcę Vendée Globe, którego kolejny zupełnie nowy Maître Coq zostanie zwodowany tego lata, Damien Seguin (Apicil) kupił byłego zwycięski jacht Veende Globe Maitre Coq. Ta trójka stanie na starcie…

APIVIA – Charlie DALIN
BeYou Racing – Skiper nie jest podany 
Biotherm – Paul MEILHAT
Bureau Vallée – Louis BURTON
Charal 2 – Jeremie BEYOU
CORUM L’Epargne – Nicholas TROUSSEL
DMG Mori Global One – Kojiro SHIRAISHI
EBAC Literie – Antoine CORNIC
Fortinet – Best Western – Romain ATTANASIO
Groupe Sétin – Manuel COUSIN
Comme un seul homme Powered by Altavia – Eric BELLION
IMOCA 172 – Louis DUC
Initiatives Cœur – Sam DAVIES
Kattan – Pierre LACAZE
La Mie Câline – Aranud BOISSIERES
Linkedout – Thomas RUYANT
MACSF – Isabelle JOSCHKE
Malizia Sea Explorer – Boris HERRMANN
Medallia – Pip HARE
NC – Tanguy LE TURQUAIS
Nexans – Art et Fenêtres – Fabrice AMEDEO
PRB – Kevin ESCOFFIER
Prysmian Group – Giancarlo PEDOTE
SO GOOD ! – Benjamin FERRE
GUYOT environnement – Water Family – Benjamin DUTREUX
V and B – Monbana – Mayenne – Maxime SOREL
Freelance.com – Guirec SOUDEE

Oczywiście jedną z największych atrakcji wyścigu, będzie pojedynek wielkich trimaranów. Klasa ULTIM 32X23 przeżywa co pewien czas wewnętrzny kryzys, ale wszyscy mają nadzieję, że na starcie zobaczymy wszystkie aktualnie gotowe do regat jednostki i ich wybitnych kapitanów.

Oto lista startowa katamaranów klasy ULTIM:

Actual Leader – Yves Le BLEVEC
Banque Populaire XI – Armel Le CLEA’CH
Sodebo Ultim ‘3 – Thomas COVILLE
Maxi Edmond de Rothschild – Charles CAUDRELIER
SVR-Lazartigue – François GABART
IDEC Sport – Francis JOYON 
Ultim Sailing TBC – Arthur La VILLANTUse it Again – Romain PILLARD

(Visited 113 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 3 października, 2022

Partnerzy serwisu

Zamknij