W sobotę 13 lutego rozpocznie się finał Prada Cup 2021. Historia regat pretendentów do America’s Cup rozpoczęła się w 1983 roku. 10 października 1999 roku wystartował Louis Vuitton Cup, w którym zwycięzca zdobywał prawo do walki w finale Pucharu Ameryki. Do rywalizacji przystąpili Włosi – Prada „Luna Rossa“ i Amerykanie – AmericaOne.
Tekst i zdjęcia Waldemar Heflich
PRZECZYTAJ TAKŻE „Z wiatrem i pod wiatr“: zwycięzcy i pokonani
W 1999 roku po trzech rundach eliminacyjnych zakończyli start Hiszpanie, Szwajcarzy, Amerykanie z Hawajów, Australijczycy oraz żeglarze z Nowego Jorku, których jacht Young America przełamał się na pół podczas jednego z wyścigów. Pozostała szóstka awansowała do półfinału i stoczyła dwie serie zaciętych pojedynków. Odpadli Japończycy, Francuzi, Dennis Conner Team i syndykat z San Francisco – America True.
W finale spotkali się Włosi – Prada i Amerykanie – AmericaOne. Walczono do pięciu zwycięstw. Po ośmiu wyścigach było cztery do czterech. Na start do dziewiątego oczekiwano na wodzie ponad godzinę w towarzystwie ponad 700 jachtów i motorówek.
Przedstartowa rozgrywka była jak w poprzednich pojedynkach zacięta. Oba jachty prawie równocześnie przekroczyły linie startu prawym halsem i po kilku sekundach wykonały jednocześnie zwrot. Minimalną przewagę miała Prada, która była jachtem nawietrznym. Po kolejnym zwrocie, gdy jachty przecięły swoje kursy AmericaOne przepłynęła za rufą Prady. Francesco de Angelis i Torben Greal, sternik i taktyk na włoskim jachcie, mieli na tym kursie zdecydowaną inicjatywę. To oni dyktowali warunki gry. Prada żeglowała z przewagą 70 m.
Na górny znak Włosi przypłynęli 34s przed AmericaOne. Na obu jachtach załogi sprawnie postawiły spinakery. Teraz różnica między jachtami wynosiła 180 metrów. Rozpoczął się pierwszy kurs z wiatrem. W poprzednich ośmiu pojedynkach, to właśnie na tych kursach dochodziło do rozstrzygających sytuacji. Wiatr wiał z szybkością 14w. Paul Cayard i John Kostecki, sternik i taktyk na AmericaOne, nie byli w stanie zagrozić rywalom. Żeglowali daleko z tyłu i mogli jedynie czekać na korzystną dla nich zmianę wiatru. Przy dolnym znaku Prada prowadziła już z przewagą 39s. Oba jachty prawym halsem rozpoczęły drugą halsówkę.
Nad akwenem krążyły helikoptery. Niczym wielka tratwa posuwała się za jachtami flota kilkuset motorówek. Powiewały flagi Stanów Zjednoczonych i Włoch. Według zapowiedzi ostatni wyścig miał być żeglarskim horrorem, walką o każdy metr na trasie, pełen konfliktowych sytuacji. Obserwowaliśmy jednak pojedynek, w którym Prada spokojnie żeglowała po zwycięstwo i kontrolowała poczynania rywala.
„To już koniec!“ – krzyczeli amerykańscy kibice. Włosi rzucali się sobie w ramiona – VICTORIA ! Finiszowy kurs z wiatrem Prada rozpoczęła z przewagą minuty i sześciu sekund. Dobiegał końca 204. wyścig regat Louis Vuitton Cup, ostatni odcinek regat challengerów.
W 1992 w finale Pucharu Ameryki żeglował Il Moro di Venezia z Paulem Cayardem za sterem. Jego sukces powtórzył Francesco de Angelis i załoga Prady. Gdy Włosi z przewagą 49 sekund mijali linię mety, rozległ się ogłuszający ryk i buczenie syren ze wszystkich towarzyszących jachtów i motorówek. Na pokładzie jachtu „Luna Rossa“ załoga skakała z radości i ściskała się nawzajem. Otwarto kilka wielkich szampanów. Przy wejściu do portu w Auckland, kilkaset łódek stworzyło gigantyczny szpaler dla zwycięskiego jachtu. Na nabrzeżu zgromadziło się tysiące ludzi. Każdy chciał zobaczyć najlepszego z challengerów, przyszłego przeciwnika Nowozelandczyków. Po raz pierwszy w 150-letniej historii Pucharu Ameryki w finale nie wystąpiła załoga Stanów Zjednoczonych…
Brytyjsko-włoski finał
W najbliższą sobotę 13 lutego rozpocznie się finał PRADA CUP 2021, regaty pretendentów do Pucharu Ameryki. Zwycięzcy tego pojedynku będą rywalami Emirates Team New Zealand w Finale 36. America’s Cup.
W finale regat challengerów spotkają się włoski team PRADA PIRELLI i brytyjski INEOS Team UK. Dla Włochów, a szczególnie dla Patrizio Bertellego i Maksa Sireny to szczególny moment. Obaj byli w Auckland 20 lat temu, gdy ich Luna Rossa wygrała regaty Louis Vuitton Cup. Wówczas ich rywalami byli Amerykanie, tym razem są Brytyjczycy dowodzeni przez sir Bena Ainsliego.
INEOS Team UK fatalnie rozpoczął rywalizację w Auckland, przegrywając do zera sześć kolejnych pojedynków grudniowych regat ACWS. Jednak Brytyjczycy szybko wyciągnęli wnioski z tej porażki i dokonali wielu poprawek: wymieniono ster, wstawiono nowy maszt, nowy grot, przednie żagle oraz dokonano modyfikacji aerodynamicznych kadłuba, a także zmieniono systemy działające w kadłubie.
Efekt był piorunujący! W pierwszych dwóch rundach eliminacyjnych PRADA CUP sir Ben Ainslie i jego załoga wygrali bez problemu wszystkie wyścigi z American Magic i PRADA PIRELLI oraz zdobyli bezpośredni awans do finału. W półfinale Włosi pokonali cztery do zera Amerykanów, którzy przystąpili do rywalizacji po dramatycznym wyścigu z czasem podczas naprawy poważnie uszkodzonego jachtu „Patriot“.
Finał regat PRADA CUP rozpocznie się w sobotę i trwać będzie do siedmiu zwycięstw jednego z zespołów. Dziś oczywiście trudno wskazać zwycięzcę. Spekulacje i dywagacje trwają od kilku dni. I choć spektakularne i pewne zwycięstwa Brytyjczyków w eliminacjach PRADA CUP mogą wskazywać na ich przewagę, to warto pamiętać o olbrzymim doświadczeniu Włochów, ich perfekcyjnym przygotowaniu i pewnej ręce sternika Jamesa Spithilla, jednego z najlepszych w historii, dwukrotnego zdobywcy Pucharu Ameryki.
– Naszym celem w Auckland jest zdobycie Pucharu Ameryki i aby to zrobić, musimy najpierw wygrać PRADA CUP. Oznacza to pokonanie Luna Rossy w serii do siedmiu zwycięstw w ciągu najbliższych dwóch tygodni. Włosi są w tej grze od ponad 20 lat, radzą sobie dobrze w różnych warunkach i wydają się nie mieć słabego punktu. Będą bardzo trudni do pokonania i aby ich pokonać, będziemy musieli bardzo dobrze żeglować! – stwierdził sir Ben Ainslie.
Polak w finale Prada Cup 2021
Jest także polski akcent w INEOS Team UK. Pracuje w nim Wojciech Szlachta, jako Software Colsultant. Ukończył Uniwersytet Cambridge. Pracował dla Artemis Technologies i British Cycling.
Oto prawdopodobny skład Brytyjczyków na pierwszy wyścig:
Sternik: Ben Ainslie
Flight Controllers: Leigh McMillan/Luke Parkinson
Trymer grota: Bleddyn Mon
Tatyk: Giles Scott
Trymerzy: Joey Newton/Nick Hutton
Młynkowi: Ben Cornish, Chris Brittle, Greame Spence & Neil Hunter
Oto prawdopodobny skład PRADA PIRELLI:
Sternik: James Spithill i Francsco Bruni
Trymer grota: Pietro Sibello
Trymerzy: Umberto Molineris, Enrico Voltolini, Pierluigi de Felice
Młynkowi: Matteo Celon,Romano Battisti, Emanuele Liuzzi, Gilberto Nobili, Nicholas Brezzi
Prada Cup 2021 w liczbach
Czas trwania wyścigu: 25-27 minut
Długość kursu na wiatr: 1,7 mili
Szerokość trasy: 0.5 – 0,8 mili
Szybkość wiatru: 6,5 – 21 węzłów.
Trasy wyścigów na wodach zatoki Waitemata
Trasa A – wysunięta najdalej na północ od Auckland jest najbardziej narażona na fale przy północnym wietrze. Trasy B, C i D osłonięte od północnego wschodu przez Wyspę Rangitoto. Te trasy mają najlepsze punkty widokowe z plaży Takapuma, North Head i Bastion Point. Trasy E usytuowane są głębiej na południe i osłonięte od północy przez Wyspę Waiheke.