Nowy jacht klasy AC40 został ochrzczony przez projektantkę Emirates Team New Zealand Elise Beavis w bazie zespołu w Wynyard Point. AC40 został zwodowany i odholowany do portu w Auckland przez „Chase Zero”, łódź napędzaną wodorem!
Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe 37AC
Był to spektakularny widok dwóch rewolucyjnych jednostek, które zostały zaprojektowane, zbudowane i zwodowane od zakończenia 36. Pucharu Ameryki. W Auckland rozpoczęły się pierwsze testy jachtu z holowaniem za jachtem motorowym, a następnie pod żaglami. AC40 będzie ścigał się z wykorzystaniem automatycznego sterowania lotem, ale uruchomienie go wymaga stopniowego procesu, który polega na przejściu z konfiguracji ręcznego foilowania i sterowania lotem, przed włączeniem autopilota. Za sterami jachtu podczas testów na holu, byli Nathan Outteridge i Ray Davis, na lewej i prawej burcie, a Nick Burridge i Sam Meech siedzieli z tyłu i zajmowali się na regulacją aerodynamiczną. „To było niesamowite, jak dobrze działał automatyczny pilot kontroli lotu, od samego początku naszego dzisiejszego testu holowania” -powiedział Ray Davies. „To zasługa zespołu mechatroników, grupy projektowej, zespołu brzegowego i wszystkich, którzy tak ciężko pracowali nad stworzeniem AC40”.
Dziewiczy rejs pod żaglami AC 40 odbył między wyspą Waiheke w Auckland i Howick Beachlands. Po długim holowaniu za napędzaną wodorem „Chase Zero”, z podniesionymi żaglami sternikowi Nathanowi Outteridge’owi wystarczyło zaledwie kilka minut, aby przejść z trybu ostrożnego płynięcia wypornościowego do postawienia AC40 na folie, na prawym halsie przy prędkości ponad 20 węzłów, przy lekkim wietrze 8-10 węzłów. Prędkości AC40 były imponujące! Przy stosunkowo lekkim wietrze, osiągał maksymalną prędkość ponad 34 węzłów z wiatrem i 27 węzłów pod wiatr. Sternicy używali autopilota, który będzie kluczowym elementem podczas regat Women’s and Youth America’s Cup. Autopilot od samego początku robił wielkie wrażenie na zespole testowym. Jak powiedział Dan Bernasconi: „Autopilot już od pierwszego dnia działał fantastycznie, więc z mniejszą i mniej doświadczoną załogą w regatach kobiet i młodzieży, będzie naprawdę ważnym elementem wyposażenia AC40”.
Zespoły zgłoszone do America’s Cup będą używać jachty klasy AC40 do testów i treningów w regatach meczowych oraz do startu w cyklu wstępnych imprez. Będą one wykorzystywane zarówno w Women’s, jak i Youth America’s Cup, czyli jako jachty dla kobiet i młodych żeglarzy rozpoczynających przygodę z Pucharem Ameryki. Zaktualizowana „Wersja 2” przepisów klasowych AC75 określa najnowsze wymagania dotyczące zgodności z przepisami klasowymi, w tym wymagania dotyczące modyfikacji dla nowych zespołów, które kupiły jachty „Wersji 1” AC75, zbudowane i używane w 36. America’s Cup w Auckland. Rok temu Emirates Team New Zealand na jachcie klasy AC75 „Te Rehutai” przekroczył linię mety i zdobył Puchar Ameryki, a w lutym tego roku ruszyła produkcja siostrzanej klasy latających jachtów AC40. Na przełomie roku wieloosiowa maszyna CNC, w zakładzie produkcyjnym McConaghy Boats, pracowała 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu, wycinając oprzyrządowanie do kadłuba nowej klasy. Kształt kadłuba AC40 jest oparty na kształcie „Te Rehutai”, ale został odpowiednio zmodyfikowany, po doświadczeniach z 36. AC, rozegranego w zeszłym roku w Auckland. Jacht klasy AC40 powstał dzięki współpracy zespołu projektantów Emirates Team New Zealand z Danem Bernasconim i Richardem Meachamem z Mark Evans Group Dyrektorem Zarządzającym McConaghy Boats.
Jachty produkowane są kilku miejscach na świecie. Geneza konstrukcji jachtu AC40 wywodzi się z innowacji działu projektowego Emirates Team New Zealand, a wiele elementów (np. ramiona foili) powstaje w najlepszych zakładach nowozelandzkiego przemysłu jachtowego, takich jak – Southern Spars. Kadłuby pokłady i inne wyposażenie wykonuje McConaghy Boats w Chinach. Cały pakiet aerodynamiczny przygotowuje North Sails Marine. Firmy pracujące nad AC40 mają w tej materii wielkie doświadczenie. McConaghy Boats od ponad 50 lat buduje kompozytowe jachty regatowe różnych klas, od Maxi, takich jak „Wild Oats XI” (wielokrotny zwycięzca i rekordzista trasy wyścigu Sydney Hobart), aż po modele Mach 2 Moths i Waszps. Aktualnie powstaje osiem jachtów klasy AC40. Pierwszy trafił już z zakładu McConaghy do bazy Emirates Team New Zealand w Auckland.
Jacht klasy AC40 ma być szybki! Przy słabym wietrze będzie w stanie płynąć z prędkością do 26 węzłów przy kącie 46º na wiatr i 30 węzłów z prędkością jachtu przy kącie 138º z wiatrem. Przy wietrze 20 węzłów TWS oczekuje się, że prędkość jachtu wzrośnie do 39 węzłów na wiatr przy kącie 41º i 44 węzłów przy kącie 155º z wiatrem. Zespoły zgłoszone do America’s Cup będą używać jachty klasy AC40 do testów i treningów w regatach meczowych oraz do startu w cyklu wstępnych imprez. Zaktualizowana „Wersja 2” przepisów klasowych AC75 określa najnowsze wymagania dotyczące zgodności z przepisami klasowymi, w tym wymagania dotyczące modyfikacji dla nowych zespołów, które kupiły jachty „Wersji 1” AC75, zbudowane i używane w 36. America’s Cup w Auckland.