Reklama

Autor 11:51 Sport, Żeglarstwo

Ernesto Bertarelli i Alinghi Red Bull Racing wracają do rywalizacji o Puchar Ameryki!

Jest już lista pięciu zespołów, które będą uczestnikami 37. AC. INEOS Britannia (sir Ben Ainslie i sir Jim Ratcliffe), który jest już zgłoszony jako Challenger of Record przez Royal Yacht Squadron.
Brytyjski zespół nawiązał współpracę technologiczną z Mercedes-AMG Petronas F1 za pośrednictwem firmy INEOS Sport. Obrońcą Pucharu jest Emirates Team New Zealand, a kolejni dwaj rywale to Luna Rossa Prada Pirelli Team (ITA) i New York Yacht Club American Magic (USA).

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe 37AC

Dwukrotny zdobywca Pucharu Ameryki, Team Alinghi jest nowym challengerem, ma silny zespół projektowy, który już pracuje i odebrał kluczowy personel z innych zespołów. Szwajcarska drużyna współpracuje z zespołem wyścigowym Red Bull F1, z którym związany jest były projektant Emirates Team NZ i INEOS Team UK, Nick Holroyd. Właścicielem Teamu Alinghi jest miliarder Ernesto Bertarelli (W 2022 roku był 252 na liście FORBSA Szwajcar ma majątek wartości 8,5 miliarda dolarów, właściciel koncernu biotechnologicznego). W 2003 roku Szwajcar Ernesto Bertarelli sfinansował przygotowania załogi i budowę jachtu klasy IACC. Najlepsi żeglarze Nowej Zelandii z Russelem Couttsem na czele (Brad Butterworth, Simon Daubney, Warwick Fleury, Murray Jones, Dean Phipps) zmienili barwy i ich nowy szwajcarski Team Alinghi najpierw wygrał gładko z rywalami w Louis Vuitton Cup, a następnie w 31. Finale America’s Cup pokonał 5 do 0 Team New Zealand na „Black Magic”, za sterem, którego stał Dean Barker. W 2007 roku w Walencji, choć już bez Couttsa, Team Alinghi obronił America’s Cup pokonując w finale Emiratres Team New Zealand. W 2010 roku Bertarelli stracił Puchar na rzecz Larry Ellisona, który zmusił go do pojedynku na wielokadłubowcach. Gigantyczny katamaran „Alinghi” przegrał z trimaranem „BMW Oracle Racing USA 17” w meczu Deed of Gift.

Alinghi Red Bull Racing kupił od Emirates Team New Zealand ich pierwszą łódź używaną podczas przygotowań do 36. Pucharu Ameryki w Auckland. Jak powiedział ich główny trener Nils Frei. „Ta łódź pierwszej generacji pozwoli nam zyskać cenne godziny treningowe, zanim będziemy mieli naszą łódź regatową. Jesteśmy nowym zespołem pływającym na jachcie klasy AC75 łodzi, który dopiero odkrywamy, ale możliwość trenowania już w tym roku jest bardzo korzystna”.

Alinghi Red Bull Racing, Challenger for the 37th America’s Cup, Barcelona, Spain // SI202208080346 // Usage for editorial use only //

Protokół 37. AC zabrania zawodnikom żeglowania na jachtach klasy AC75 od 17 marca 2021 do 17 września 2022, ale wyjątkiem jest sytuacja, w której nowy pretendent kupił AC75 z 36. Pucharu Ameryki. W takiej sytuacji może trenować maksymalnie 20 dni między 17 czerwca i 17 września 2022. Nowa zespół Szwajcarii jest jedynym pretendentem, który kwalifikuje się do tego wyjątku. „Jeśli jest coś, co łączy wszystkie kampanie Pucharu, to to, że nigdy nie można nadrobić straconego czasu” – powiedział Frei. Po zakupie jachtu od Emirates Team New Zealand, zespół Alinghi Red Bull Racing pracował intensywnie, aby przygotować AC75 do zaplanowanego na ten tydzień treningu, testów holowania i ostatecznych przygotowań dotyczących bezpieczeństwa. Do szwajcarskiej ekipy dołączył Dean Barker, który był sternikiem zwycięskiej drużyny Nowej Zelandii w 2000 roku, a ostatnio sternikiem American Magic w 2021 roku.  Natomiast Włoch Pietro Sibello, był finalistą 36. AC z teamem Luna Rossa Prada Pirelli w 2021 roklu.

Zespół Alinghi Red Bull Racing jest teraz w swojej tymczasowej bazie w Marina Barcelona. Przeprowadzi intensywny program treningowy pod okiem starszych członków zespołu. Młodzi szwajcarscy żeglarze poddawani będą próbie. Kapitan teamu Alinghi Red Bull Racing, Arnaud Psarofaghis, będzie sterował jachtem przez cały dopuszczalny okres szkolenia, a załoga będzie zmieniać się w miarę postępów w harmonogramie. Analiza wyników we wszystkich obszarach będzie kluczowa i wszyscy będą uważnie obserwować, jak rozwija się nowy zespół szwajcarski.

Załoga żeglarska Alinghi Red Bull Racing
Maxime Bachelin, Matias Bühler, Arthur Cevey, Nicolas Charbonnier, Lucien Cujean, Barnabé Delarze, Yves Detrey, Augustin Maillefer, Bryan Mettraux, Arnaud Psarofaghis, Nicolas Rolaz, Théry Schir, Nils Theuninck, Florian Trüb

Zespół projektowy
Marcelino Botin (ESP) – główny projektant, Adolfo Carrau (URU) – koordynator projektu, Steven Robert (FRA) – główny inżynier konstrukcji, Gautier Sergent (FRA) – projektant żagli, Joseph Ozanne (FRA) – kierownik symulatora

37. Puchar Ameryki odbędzie się we wrześniu i październiku 2024 r. w Barcelonie. Po opublikowaniu Protokołu AC37 i AC75 Class Rule w dniu 17 listopada 2021 r., AC75 Class Rule i AC Technical Regulations zostały sfinalizowane 17 marca 2022 r. Okres zgłoszeń rozpoczął się 1 grudnia 2021 r. i trwał do 31 lipca 2022 r. Spóźnione zgłoszenia do 37. Pucharu Ameryki mogą być przyjmowane do 31 maja 2023 r.

Zespoły, które rzuciły wyzwanie obrońcy Pucharu Emirates Team New Zealand to:

INEOS Britannia (GBR)
Alinghi Red Bull Racing (SUI)
Luna Rossa Prada Pirelli Team (ITA)
NYYC American Magic (USA)

(Visited 201 times, 1 visits today)
Tagi: , , Last modified: 8 listopada, 2022

Partnerzy serwisu

Zamknij