15 stycznia 2023 roku w Alicante rozpocznie się pierwszy etap The Ocean Race. To hiszpańskie miasto od 2009 roku jest miejscem, w którym rozpoczynał się Volvo Ocean Race i znajdowała się główna baza wyścigu. Datę startu załogowego wyścigu dookoła świata potwierdziła flota jachtów klasy Imoca Globe Series i Volvo Ocean 65
Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: mat. pras. WindWhisper Racing Team
Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami w tym wyścigu będą brać udział dwie floty z mieszanymi załogami, na dwóch różnych typach jachtów i w oddzielnych kwalifikacjach. Pierwotnie planowano start w październiku 2022 roku, jednak poważne problemy wynikające z restrykcji i obostrzeń pandemicznych Covid-19, data startu została zmieniona. Zrezygnowano także z etapów prowadzących do portów w Chinach i Nowej Zelandii.
W 2023 roku minie 50-lat od startu załogowego wyścigu dookoła świata Whitbread Round The World Race. Był to krok milowy w rozwoju oceanicznego jachtingu regatowego. Brały w nim udział jachty z całego świata, w tym dwa polskie – „Otago” dowodzony przez Zdzisława Pieńkawę i „Copernicus” pod Zygfrydem Perlickim. Niestety w kolejnych wyścigach, organizowanych co cztery lata, nie wystartowała nasza załoga. W regatach żeglowały jachty różnych typów, w tym wielkie 80-stopowe slupy, kecze, Volvo 60 one design, Volvo 70 i ostatnio także one design Volvo Ocean 65. W jubileuszowym wyścigu wystartuje jacht Wind Whisper (ex. AkzoNobel) z żeglarzami z załogi „Sailing Poland” klasy VO65 (ex. MAPFRE), na którym pod okiem legendarnego skipera holenderskiego Bouwe Bekkinga, nasza młoda załoga i brała udział w regatach The Ocean Race Europe. Czekamy z niecierpliwością na przedstawienie pełnego składu załogi i skipera WIND WHISPER. W wyścigu wezmą udział 17-letni Mateusz Gwóźdź, najmłodszy uczestnik regat i 21-letni student medycyny Stanisław Bajerski. Strona internetowa: www.teamwindwhisper.com
– To, że jestem częścią WindWhisper Racing Team, że mogłem uczestniczyć w przygotowaniach jachtu, to dla mnie wielka nauka i rodzaj przygody. Zdaję sobie sprawę, ile jeszcze pracy przede mną, ale już odliczam dni do początku wyścigu – mówi Mateusz Gwóźdź
– Start w prestiżowych regatach The Ocean Race to dla mnie spełnienie największego sportowego marzenia. Oprócz rywalizacji na morzu, wyścig daje mi także szansę na ciągły rozwój w medycynie ratunkowej i wykorzystanie w praktyce moich umiejętności. To dla mnie bardzo ważne, bo nie tylko jako żeglarz, ale także jako student medycyny, będę mógł w razie sytuacji kryzysowej pomóc członkom mojej załogi. Z niecierpliwością czekam więc na start, który będzie zwieńczeniem wielu miesięcy ciężkiej pracy i przygotowań całego zespołu. Każdy z nas poświęcił bardzo wiele, aby znaleźć się w miejscu, w którym właśnie jesteśmy – kwituje Stanisław Bajerski.
14. edycja etapowego, załogowego wyścigu dookoła świata The Ocean Race, będzie miała trasę liczącą ponad 31 000 mil morskich. To chyba najtrudniejszy z dotychczas organizowanych wyścigów załogowych dookoła świata, z etapem o niespotykanej dotychczas długości. Na pierwszym etapie wyścigu obie floty będą ścigać się przez prawie tydzień, aż do mety na Cabo Verde. Drugi etap prowadzić będzie do Kapsztadu, miasta, które od pierwszej edycji gości jachty biorące udział w tym wokółziemskim wyścigu. Trzeci etap prowadzić będzie z RPA do brazylijskiego Itajai. To najdłuższy i najtrudniejszy etapu w 50-letniej historii wyścigu. 12 750 mil morskich po wodach południowego oceanu Indyjskiego, Pacyfiku i Atlantyku, wokół trzech słynnych Przylądków – Dobrej Nadziei, Leeuwin i Horn. Będzie to arcytrudny sprawdzian wytrzymałości ludzi, jachtów, osprzętu i egzamin z umiejętności żeglarskich, taktycznych i nawigacyjnych. Piąty etap prowadzić będzie z Brazylii do Newport na Rhode Island w USA. Szósty transatlantycki etap będzie miał metę w duńskim Aarhus. Następnie flota Ocean Race popłynie Kilonii i do Hagi. Ze stolicy Holandii ostatni etap prowadzić będzie na Morze Śródziemne, na metę wyścigu w Genui. Wyścig zakończy się w lipcu 2023 roku.
Wraz z pięcioma zespołami na jachtach klasy IMOCA, wystartuje pięć zespołów na jachtach VO65. Te jednostki będą rywalizować o nowe trofeum w ramach The Ocean Race o nazwie The Ocean Race VO65 Sprint Cup. Nowe trofeum zostało stworzone specjalnie dla zespołów VO65 i będzie przyznane zespołowi, który zgromadzi najwięcej punktów na trzech etapach wyścigu: z Alicante, Hiszpania do Cabo Verde; z Aarhus w Danii do Hagi w Holandii; i z Hagi do Genui we Włoszech. Zespoły VO65 biorące udział w The Ocean Race VO65 Sprint Cup będą rywalizować także w wyścigach In-Port Series zaplanowanych w każdym mieście. „To nowe trofeum umożliwi nowemu pokoleniu żeglarzy na zdobycie cennego doświadczenia w The Ocean Race” – powiedział Phil Lawrence, dyrektor wyścigu The Ocean Race.
Pierwszym wyścigiem w ramach The Ocean Race VO65 Sprint Cup będzie wyścig w porcie w Alicante w Hiszpanii 8 stycznia 2023 r., a następnie 15 stycznia wystartuje pierwszy etap regat z Alicante do Cabo Verde. Organizatorzy planują przeprowadzać wyścigi portowe na tydzień przed startem, poszczególnych etapów wyścigu.
Harmonogram startów etapów wyścigu Ocean Race 2022-23:
Alicante, Hiszpania – Start 1. etapu: 15 stycznia 2023
Cabo Verde – ETA: 22 stycznia; Start 2. etapu: 25 stycznia
Kapsztad, RPA – ETA: 9 lutego; Start 3. etapu: 26 lub 27 lutego (do ustalenia)
Itajaí, Brazylia – ETA: 1 kwietnia; Start 4. etapu: 23 kwietnia
Newport, RI, USA – ETA: 10 maja; Start 5. etapu: 21 maja
Aarhus, Dania – ETA: 30 maja; Start 6. etapu: 8 czerwca
Kilonia, Niemcy (przelot) – 9 czerwca
Haga, Holandia – ETA: 11 czerwca; Start 7. etapu: 15 czerwca
Genua, Włochy – Wielki Finał – ETA: 25 czerwca 2023;
Harmonogram serii wyścigów w portowych 2022-23
Alicante, Hiszpania – 8 stycznia
Kapsztad, RPA – 24 lutego
Itajaí, Brazylia – 21 kwietnia
Newport, Rhode Island, Stany Zjednoczone – 20 maja
Aarhus, Dania – 4 czerwca
Haga, Holandia – 13/14 czerwca
Genua, Włochy – 1 lipca
Flota IMOCA:
11th Hour Racing Team – Charlie Enright (USA)
Team Malizia – Boris Herrmann (GER)
Holcim – PRB – Kevin Escoffier (FRA)
GUYOT environment – Team Europe – Benjamin Dutreux(FRA)/Robert Stanjek (GER)
Biotherm Racing – Paul Meilhat (FRA)
Flota VO65:
Team Viva México (MEX) – Erik Brockmann
Team JAJO – Jelmer van Beek (NED)
Wind Whisper Racing Team (POL)
Mirpuri Foundation TYacing Team (POR)
Team Baltic (LIT) – Rokas Milevičius
Ocean Racing GMBH (AUT)
Transmisje LIVE z wyścigów portowych i startów poszczególnych etapów, będzie można zobaczyć na antenie EUROSPORT. Zapraszam!