Można powiedzieć, że wreszcie doczekaliśmy się możliwości korzystania ze szlaków wodnych. Trzymiesięczny post spowodował prawdziwy głód wrażeń i przyjemności obcowania z tym co kochamy najbardziej, pływania na wszelkiego rodzaju jednostkach. Pierwszą okazją było zaproszenie od firmy Eco Marine na testy dwóch nowych konstrukcji z fińskiej stoczni Flipper, modeli 650 DC i 800 DC.
Tekst Stanisław Iwiński
Zdjęcia materiały firmowe
Flipper wraz z siostrzanymi markami Bella i Aquador tworzył do niedawna największą grupą produkcyjną łodzi motorowych w Finlandii Bella-Veneet Oy, a jej większościowym udziałowcem był amerykański gigant Brunswick. W 2018 r wszystkie trzy marki zmieniły właściciela i weszły w skład szwedzkiego koncernu Nimbus Boats, istniejącego na rynku nautycznym od 1968 r. Na polskim rynku oficjalnym przedstawiciel stoczni jest właśnie firma Eco Marine.
Piękna słoneczna pogoda oraz silny wiatr stworzyły wspaniałą scenerię i warunki do przeprowadzenia prób nautycznych i oceny łodzi. Obydwa modele okazały się według naszych ocen wprost rewelacyjne pod kątem uzyskiwanych parametrów, łatwe i proste w obsłudze i prowadzeniu, a ich jakość wykończenia była na najwyższym poziomie. Jednym słowem, możemy o obu modelach wypowiadać się w samych superlatywach. A jeżeli uda się w tym roku przeprowadzić konkurs Best of Boats Award 2020, oba mają wielką szansę uzyskać co najmniej nominację lub być kandydatem do zwycięstwa.Podstawione do testów egzemplarze miały bogate wyposażenie, do czego gorąco zachęcamy potencjalnych użytkowników. Lepiej wydać parę złotych więcej i cieszyć się komfortem i wygodą, niż potem „pluć sobie w brodę”, że na czymś „przyoszczędzilismy”. Mniejszy Flipper 650 DC miał na rufie zamocowany zaburtowy silnik Mercury o mocy 200 KM najnowszej generacji.
Mocno rozparci w niesamowicie wygodnych fotelach już od pierwszych chwil po ruszeniu byliśmy zachwyceni jego sportowymi parametrami. Ze zatrzymanego startu potrzebował zaledwie 4 s do osiągnięcia ślizgu, a do pełnej szybkości ok 46 w rozpędzał się w niecałe 17 s! Naprawdę w chwilach gwałtownego przyspieszania czuliśmy się jak w sportowym bolidzie jadącym po lądzie a nie wodzie. W drugim podejściu przesiedliśmy się na większego Flippera 800 DC wyposażonego w zaburtowy silnik Mercury, tym razem o mocy 300 KM. Pomimo dużo większej masy osiągał zbliżone parametry jazdy: do ślizu 4,5 s, a do maksymalnej prędkości 44,5 w potrzebował tyle samo co mniejszy jacht zaledwie 18 s. Bez wątpienia większy model daje większą wygodę i możliwość bogatszego wyposażenia (np. w WC morskie). Dodajmy na koniec, że Flipper obok zwycięstw w wielu międzynarodowych konkursach odnosił już sukcesy i w Polsce. Model 670 DC był Jachtem Roku w Polsce 2013.
Flipper 650/800 dane techniczne:
długość całkowita | 6,74 m/8,08 m |
szerokość całkowita | 2,46 m/2,54 m |
zanurzenie | 0,7 m/0,75 m |
masa (bez silnika) | 1050 kg/1700 kg |
maks. moc silników | 200 KM-147 kW/400 KM-294kW |
maksymalna liczba załogi | 7/8 |
zbiornik paliwa | 145 l/256 l |
kategoria CE | C/C |
cena | od około 230 tys. zł/320 tys. zł (plus VAT) |