Reklama

Autor 01:46 Testy i prezentacje

BALI Catspace: dla wielbicieli wakacji pod żaglami

Jedną z najciekawszych premier, jakie pojawiły się na rynku jachtingu turystycznego w 2020 roku, jest katamaran żaglowy Bali Catspace. Ma on zastąpić popularnego Bali 4.0, od którego jest odrobinę dłuższy, i oferować użytkownikom – zarówno armatorom, jak i klientom firm czarterowych – jeszcze więcej przestrzeni do nawigacji i wypoczynku. Te cele zrealizowano poprzez szereg precyzyjnie przemyślanych rozwiązań.

Tekst Dominik Życki
Zdjęcia materiały firmowe stoczni

Tę ciekawą jednostkę zaprojektował jeden z najbardziej wziętych ekspertów w dziedzinie turystycznych katamaranów, Olivier Poncot. Ten człowiek to chodząca encyklopedia wiedzy o dwukadłubowcach służących rekreacji. Ponieważ współpracuje z grupą Catana i należącą do niej marką Bali od lat, katamarany o tej nazwie zdobywają coraz większą popularność na świecie, a stocznia jest już czwartym czołowym producentem, z rocznymi przyrostami sprzedaży na poziomie kilkudziesięciu procent (dane ze stycznia 2020 r.).

Koncepcja konstrukcyjna modelu Catspace jest bardzo zbliżona do pomysłu na wszystkie nowe katamarany Bali. Ich wyróżnikiem jest ogromna brama kokpitowa zamykająca szczelnie wielką mesę jachtu. Wrota po podniesieniu chowają się na płask pod sufitem, tworząc w ten sposób ogromny salon łączący kokpit z mesą, a jedynym znakiem podziału jest wówczas dyskretnie wstawiony barek pomiędzy tymi pomieszczeniami.

Wnętrze Bali Catspace oferowane jest w dwóch wersjach układu – trzy- i czterokabinowej, przy czym zawsze każda kabina ma własną toaletę z prysznicem. W wersji armatorskiej kabina właścicielska umieszczona jest w lewym pływaku i nie brakuje w niej przestrzeni. Catspace oglądany przez nas na targach miał trzy kabiny, w każdej koje podwójne typu wyspowego, kilka pojemnych szafek oraz szufladę i schowek pod materacem, a w rufowych także przeszklone wyjście w sytuacji awaryjnej. We wszystkich kabinach każde sensowne miejsce przeznaczono na schowki. Wentylację zapewniają liczne otwierane bulaje, dzięki którym w kabinie jest także bardzo jasno.

W dziobowych kabinach wprowadzono dwa nowe rozwiązania. Pierwsze to podwójna koja typu wyspowego umieszczona poprzecznie – chyba jedyne tego typu rozwiązanie na 40-stopowym katamaranie. Drugą nowością jest dodatkowa składana koja na burcie. Może ona służyć jako wygodne siedzenie bądź leżanka wypoczynkowa na przykład w dzień. Wysuwanie jej i wsuwanie z powrotem na miejsce nie sprawia większych kłopotów.

Tak jak na niemal każdym katamaranie tego typu, życie toczy się jednak we wspomnianej mesie połączonej z kokpitem oraz na pokładzie dziobowym. Poncot zastosował sprawdzony układ mesy – w jej przedniej części, pod otwieraną szybą zapewniającą znakomitą wentylację i możliwość kontaktu głosowego z osobami na przedzie jednostki, umieszczono centralnie kambuz oraz stół nawigacyjny. Na środku mesy umiejscowiono pilers podtrzymujący maszt, trzeba się do niego trochę przyzwyczaić. Lodówkę postawiono pomiędzy mesą a kokpitem na prawej burcie, co wydaje się optymalnym rozwiązaniem.

Stanowisko sternika znajduje się w tym katamaranie na mostku, tzw. flybridge’u wyposażonym we wszystkie przyrządy nawigacyjne, stopery lin i kabestany. Kanapę i te urządzenia przykrywa daszek przeciwsłoneczny, a tuż obok sternika załoga może relaksować się na imponującym tarasie słonecznym. Przed tym sunpadem fragment podłogi został nieco obniżony, dzięki czemu można tędy swobodnie przejść z jednej burty na drugą.

Przechodzenie po półpokładach także nie sprawia kłopotów, ponieważ pokład jest gładki, luki pokładowe zrównane z jego powierzchnią, a w dachu nadbudówki zamontowane zostały handrelingi. Duże nawisy dachu nadbudówki dają z kolei cień nad oknami, dzięki czemu wnętrze pozostaje chłodniejsze. Catspace nie ma klasycznych trampolin, ich miejsce zajmuje wielki dziobowy kokpit z kanapami oraz stolikiem dla nawet ośmiu osób. Konstrukcja jest dzięki temu sztywniejsza, a kokpit dziobowy stał się jakby dziobowym tarasem.

Na rufie zainstalowany został żurawik do przewożenia pontonu oraz grill, który na pewno będzie cieszył się dużym powodzeniem podczas postoju na kotwicy.

Bali Catspace – dane techniczne

długość / szerokość12,33 m / 6,59 m
zanurzenie1,10 m
masa9200 kg
pow. żagli grot, fok49 m2 / 30 m2
zbiornik wody, paliwa700 l / 400 l
silnik2×20 / 30 KM
liczba kabin/WC3/3, 4/4
kat. CE A 10
cenaod 295 tys. euro + VAT
więcej www.jachtchorwacja.pl
(Visited 393 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 6 listopada, 2020

Partnerzy serwisu

Zamknij