Autor 21:48 Sport, Żeglarstwo

Guyader Bermuda 1000 Race. Zwycięstwo faworytów!

Zakończył się wyścig Guyader Bermuda 1000 Race Brest-Brest. Trasę długości 1000mil najszybciej przepłynęli faworyci, załoga jachtu FOR PEOPLE – Thomas Ruyant/Morgan Lagraviere. Żeglowali 4 dni 6 godzin 15 minut i 02 sekundy.

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe

Na mecie wyprzedzili załogę Jeremie Beyou/Franck Cammas CHARAL 2 zaledwie o 34 minuty. Trzecia załoga Sam Goodchild/Antoine Koch FOR THE PLANET straciła ponad 5 godzin. Była to czwarta edycja wyścigu Guyader Bermuda 1000 Race Brest-Brest, która wystartowała 7 maja. W poprzednich trzech edycjach wygrywali – Paul Meilhat w 2018 r., Sebastien Simonie w 2019 r. W 2022 roku 1000 milowy wyścig wygrał Charlie Dalin APIVIA po 4 dniach, 10 godzinach i 47 minutach żeglugi.

Wyścig był zacięty i wyrównany, a pierwsze dziewięć jachtów, dopłynęło do mety w czasie poniżej pięciu dni. W tym roku startowały załogi dwuosobowe plus reporter pokładowy. Wyścig był doskonałym sprawdzianem dla jachtów klasy IMOCA przed tegorocznym jubileuszowym 50. Rolex Fastnet Race i jubileuszowym 30. Trasat Jaques Vabre, także rozgrywanych w formule regat załóg dwuosobowych. 

Klasyfikacja generalna wyścigu:

  1. FOR PEOPLE – Thomas Ruyant/Morgan Lagraviere
  2. Charal 2 – Jeremie Beyou/Franck Cammas
  3. FOR THE PLANET – Sam Goodchild/Antoine Koch
  4. Maitre CoQ – Jean Marie Dauris/Julien Pulve
  5. Initiatives-Coeur – Samantha Davis/Damien Segiun
  6. Paprec Arkea – Youann Richomme/Yann Elies  
  7. La Mie Caline – Anraud Boissieres/Gerald Veniard
  8. Hublot – Alan Roura/Simon Koster
  9. Monnoyeur-Duo for a job – Benjamin Ferre/Pierre Le Roy
  10. Canada Ocean Racing – Scott Shawer/Ryan Barkley

HUMAN immobilier – Antoine Cornic/Jean Charles Luro – wycofał się
Five Groups-Lantana Environnement – Louis Duc/Halvard Mabire – wycofał się
Freelance.com – Guirec Soudee/Corentin Douguet – wycofał się

W wyścigu Guyader Bermuda 1000 zawodnicy będą mieli do pokonania pętlę o długości 1000 mil, rozpoczynającą się i kończącą w Breście z opłynięciem słynnej skały i latarni morskiej Fastnet na południu Irlandii, a następnie punktu nawigacyjnego Gallimard położonego między Cape Finisterre a Azorami. Na starcie stanęło 13 dwuosobowych załóg, a wśród nich faworyci przyszłego Transat Jaques Vabre i Vendee Globe. Wystartowały najnowsze jachty klasy IMOCA, zwodowane w lutym i marcu tego roku. Paprec Arkéa – Yoann Richomme i FOR PEOPLE Thomasa Ruyanta. Obie najnowsze konstrukcje klasy IMOCA zostały zaprojektowane przez Antoine’a Kocha i firmę Finot-Conq. Chociaż kadłub, foile i stery są identyczne, to oba zespoły regatowe dokonały własnych przeróbek i zmian w zakresie układu pokładu, ergonomii i przestrzeni mieszkalnej, co również zdecydowanie odróżnia je od innych nowych jachtów tej klasy. Jacht dla Thomasa Ruyanta FOR PEOPLE Thomasa Ruyanta został zbudowany w CDK Technologies w Lorient i został zaprojektowany z myślą o zwycięstwie w wyścigu Vendée Globe 2024/2025. Było to wielkie przedsięwzięcie, które zajęło 50 000 godzin i zaangażowało 50 osobowy zespół projektowy. Obaj sternicy i ich zespołu czekają teraz niecierpliwie na regatowe porównanie projektów rywali min. nowych jachtów – projektu Verdiera dla Charliego Dalina i projektu Raisona dla Érica Belliona. Jérémie Beyou, trzeci w ostatniej edycji Route du Rhum – Destination Guadeloupe w listopadzie zeszłego roku, startował na zwodowanym w 2022 roku Charal 2, który przeszedł kilka drobnych zmian w ostatnich tygodniach, a jego partnerem był legendarny Franck Cammas – zwycięzca wielu transatlantyckich wyścigów oraz Volvo Ocean Race i zdobywca Jules Verne Trophy!

W 2022 roku i 2023 roku zwodowanych zostanie łącznie co najmniej 14 nowych jachtów klasy IMOCA. Coraz intensywniej prowadzone są przygotowania do wyścigu Vendee Globe 2024/2025, w którym wystartuje 40 samotnych żeglarzy! Niektóre z tych projektów są wykonywane z bardzo małym budżetem i stosunkowo tanio, bo z wykorzystaniem istniejących projektów i form kadłubów. Projekty mające duże wsparcie finansowe od sponsorów mają budżety przekraczające 10 milionów euro, a średnie roczne koszty operacyjne wynoszą ponad 3 miliony euro. W czołówce zawodników klasy IMOCA zdecydowanie największą grupę stanowią Francuzi. Przybywa jednak żeglarzy z innych krajów. W stawce 47 sterników klasy IMOCA jest ich już 19… W czołówce są doświadczeni Francuzi – Charlie Dalin APIVIA, Jérémie Beyou CHARAL 2, Kevin Escoffier HOLCIM-PRB i Thomas Ruyant FOR PEOPLE. Za nimi są także wytrawni żeglarze Niemiec Boris Herrmann, Brytyjka Samantha Davies i Amerykanin Charlie Enright. Ten ostatni jest stertnikiem i szefem projektu 11th Hour Racing Team z Newport, Rhode Island i startuje w załogowych regatach dookoła świata The Ocean Race. IMOCA rozwija się tym samym na dwóch frontach. Czterdziestu żeglarzy popłynie w Vendée Globe 2024, a sześć jachtów z załogami startuje w The Ocean Race min. Charlie Enright 11th Hour Racing MALAMA, Boris Herrmann Team MALIZA, Benjamin Dutreux i Robert Stanjek GUYOT Environnement, Paul Meilhat BIOTHERM i Kevin Escoffier HOLCIM-PRB.

IMOCA stara się standaryzować jak więcej elementów jachtów, aby obniżać koszty projektów. Chodzi między innymi o maszty i kile, a jednocześnie umożliwiając rozwój w innych obszarach, takich jak kształty kadłuba i foili. W najnowszej generacji jachtów nacisk położono na poprawę osiągów w żegludze z wiatrem przy dobrej pogodzie, co jest kluczowym aspektem wyścigu Vendée Globe na Oceanie Południowym. Kolejnym ważnym elementem jest ochrona żeglarzy przed warunkami atmosferycznymi przy dużych prędkościach. Dla przykładu pięcioosobowa załoga jachtu MALAMA, będzie pracować wewnątrz zadaszonego kokpitu. Wiele pracy włożono w różne rozwiązania mające powstrzymać zjawisko wbijania się dziobu jachtu w tył fali. W takich sytuacjach jacht może zwolnić raptownie z 30 węzłów do ok.15w w ciągu kilku sekund. Wymaga to później od sternika ponownego trymowania żagli i zmian ustawień jachtu. Jednym z rozwiązań tego problemu jest półokrągły dziób stosowany przez francuskiego architekta Sama Manuarda, projektanta CHARALA 2 Jeremie Beyou i BUREAU VALLE Louisa Burtona. Takie rozwiązanie budowy i kształtu dziobu, może zmniejszyć efekt wbijania się w falę i spowalnianie jachtu. Najważniejsze jest to, że maksymalne prędkości tych jachtów, które mogą osiągać 35 węzłów, nie ulegną zmianie, ale średnie prędkości powinny być znacznie wyższe.

(Visited 93 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 19 czerwca, 2023

Partnerzy serwisu

Zamknij