Reklama

Autor 02:01 Sport, Żeglarstwo

Jeden wyścig, dwóch zwycięzców! Vendee Globe 2020/21 DZIEŃ PO DNIU

06.12.2020 godz.18.00

W niedzielę nad ranem ok.2.10, niedaleko Wysp Crozet, francuska fregata „NIVOSE“ typu Floreal, zbliżyła się do jachtu „YES WE CAM“, na którym od sześciu dni żeglowali Jean Le Cam i sternik „PRB“ Kevin Escoffier. Warunki pogodowe pozwoliły, aby wysłany z fregaty RIB mógł zabrać uratowanego żeglarza. Kevin dołączył do 84 osobowej załogi fregaty i popłynął z nią na Wyspę Reunion. Jean Le Cam kontynuuje wyścig. Jest aktualnie na szóstym miejscu ze stratą 360 mil do lidera. Do piątego zawodnika Bena Dutreuxa „OMIA-Water Family“ ma zaledwie 16 mil…

Jury wyścigu przyzna Jeanowi Le Cam stosowną rekompensatę za czas i mile stracone w czasie prowadzenia akcji ratunkowej. Podobną rekompensatę otrzymają także pozostali zawodnicy, którzy pomagali w poszukiwaniach Kevina Escofiera – Boris Herrmann „Seaexplorer-Yacht Club de Monaco“ i Yannick Bestaven „Maître Coq“. Trzeci uczestnik akcji ratunkowej Sebastien Simon „ARKEA-PAPREC“ wycofał się z wyścigu i zawinął do Kapsztadu.

Le Cam otrzymał od marynarzy francuskich dodatkową żywność, ponieważ przez blisko tydzień miał drugą osobę na pokładzie! Dostał torbę zawierającą suche chipsy, solone masło i pasztet Henaff Breton.

Liderem wyścigu jest nadal Charle Dalin „APIVIA“, który wyprzedza Louisa Burtona „BUREAU VALLEE 2“ o 189 mil i Thomasa Ruyanta „LinkedOut“ o 208 mil. Burton miał trochę kłopotów ze swoim autopilotem. Po wielu godzinach ręcznego sterowania, a następnie przeprowadzeniu naprawy po konsultacjach z zespołem brzegowym, autopilot ponownie sprawnie działa…

07.12.2020 godz.18.00

Stawka 28 jachtów biorących udział w wyścigu Vendee Globe rozciągnięta jest na długości 3763 mil. Prowadzi Charlie Dalin „APIVIA“, a ostatni żegluje Jeremie Beyou „CHARAL“. Lider wyprzedza Thomasa Ruyanta „LinkedOut“ o 184 mile i Louisa Burtona „BUREAU VALLEE 2“ o 231 mil. Ten ostatni sporo stracił przez kłopoty z autopilotem. Nasz MISTRZ-WETERAN Jean Le Cam „YES WE CAM“ jest piąty i traci do lidera 330 mil.

Przylądek Dobrej Nadziei minęli płynący blisko siebie Armel Tripon „L’Occitane en Provence“, Alan Roura „La Fabrique“, Stephane Le Diriaison „Time For Oceans“ i Araund Boissieres „La Mie Caline-Artisans Artipole“. Ta czwórka żeglarzy ma do lidera od 1900-2030 mil straty. Niestety trafili w tym rejonie na słabszy wiatr i żeglowali z szybkościami 10-13 w. Jednak już niedługo, bo jak zapowiadał Le Diriaison, na południe od Port-Elizabeth zapowiadany jest wiatr w porywach do ponad 50 węzłów i fala ponad 6 metrów. Muszą się mieć na baczności!

Ostatnia, trzecia grupa będąca jeszcze na wodach Południowego Atlantyku minęła Wyspy Tristan de Cunha i położoną dalej na południe Wyspę Gough. Prowadzący tę część stawki Fabrice Amadeo „Art et Fenetres“ narzekał na słaby wiatr i pokonanie w ciągu doby zaledwie 296 mil. Płynie teraz na południe kursem 187, z nadzieją na silniejszy wiatr i zmianę kursu na wschodni. Ostatni w wyścigu Jeremie Beyou jest 41 równoleżniku i w ciągu ostatniej doby pokonał 354 mile. Żegluje teraz kursem 138st z szybkością 16,5 w.

10.12.2020 godz. 18.00

W 32 dniu wyścigu samotnych żeglarzy non-stop dookoła świata Vendee Globe, nadal liderem jest Charlie Dalin „APIVIA“, który o 198 mil wyprzedza Thomasa Ruyanta „LinkedOut“. Obaj żeglarze płyną na jachtach z foilami, zaprojektowanych w 2019 roku przez firmę Verdier, jedno z najlepszych biur konstrukcyjnych na świecie, specjalizujących się min. w projektowaniu jachtów klasy IMOCA Open 60. Trzeci w stawce jest Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“( ex -Safran 2, VPLP-Verdier, 2015), który traci do lidera 263 mile. Louis Burton”BUREAU VALLEE 2″ (ex – Banque Populaire VIII, VPLP-Verdier, 2015), po uporaniu się z problemem autopilota, żegluje na czwartym miejscu ze stratą 303 mil.

Czołówka ma za sobą trudny okres żeglugi przy wietrze dochodzącym w porywach do 55 węzłów i wysokiej fali. Teraz przez kilka dni będą mieli spokojniejsze warunki, jak to na południowy Ocean Indyjski możliwe… Charlie Dalin spodziewa, że w nocy z niedzieli na poniedziałek minie drugi z Wielkich Przylądków – Cape Leewuin, na trasie tegorocznego VG. Ma do niego ok. 1000 mil. Dla lidera wyścigu, to trochę żegluga w nieznane…! Choć jest doświadczonym sternikiem, to jest to jego pierwszy rejs na Południe. Wcześniej nie pływał dalej jak do Itajai w Brazylii.

11.12.2020 godz.22.00

Awaria komputerów pokładowych zmusiła Fabrice Amadeo do rezygnacji z udziału w wyścigu. „Newrest-Art & Fenêtres“ (ex- No Way Back, VPLP-Verdier, 2015) wziął kurs na Kapsztad.

Charlie Dalin „APIVIA“ nadal prowadzi, ale jego przewaga nad drugim Thomasen Ruyantem „LinkedOut“ zmalała do 88 mil. Trzeci w stawce Yannick Besteven „Maitre CoQ IV“ traci tylko 101 mil. Prowadząca wyścig grupa 11 jachtów powinna w ciągu najbliższych kilku dni minąć Przylądek Leeeuwin. Lider ma do niego ok. 600 mil. Daleko z tyłu czwórka zawodników minęła dopiero Przylądek Dobrej Nadziei – Miranda Meron, Alexia Barrier, Kojiro Shirashi i Clement Giraud. Ostatni 27-my w stawce, żegluje Ari Huusela, zbliża się do południka Przylądka Dobrej Nadziei i traci do lidera 3629 mil.

14.12.2020 godz. 9.00

W 35 dniu dniu wyścigu samotnych żeglarzy non-stop dookoła świata Vendee Globe siedmiu zawodników minęło Przylądek Leeuwin. Prowadzi nadal Charlie Dalin „APIVIA“, który pokonał już 46 procent trasy wyścigu i ma do mety 13.001,4 mili. Rekord trasy VG wynosi 74 dni, a ustanowił go w ostatniej edycji zwycięzca Armel Le Celach „Banque Polulaire VII“. Drugi w stawce żegluje Thomas Ruyant „LinkedOut“ i traci do lidera tylko 60 mil. Ruyant płynie jachtem bez lewoburtowego foila, który musiał zostać odcięty po uszkodzeniach, jakie nastąpiły po zderzeniu z niezidentyfikowanym obiektem. Trzeci płynie Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ i traci do Dalina 73 mile. Prowadząca trójka znalazła się od kilku godzin w obszarze niskiego ciśnienia. Mają korzystny wiatr, żeglują z szybkością 18-21 węzłów i szybko powiększają przewagę pozostałą grupą jachtów. Za uciekającą czołówką są MISTRZ-WETERAN Jean Le Cam, Damien Segiun, Bejamin Dutreux i Louis Burton – oni tracą około 290-320 mil do liderów… Ostatni w stawce Ari Huusela „STARK“ ma do prowadzącej „APIVI“ 3997 mil straty i dopiero rozpoczyna żeglowanie po Oceanie Indyjskim…

W tej edycji VG wystartowało 33 zawodników. Wycofali się już:

1. Nicolas TROUSSEL, CORUM L’EPARGNE – złamany maszt

2. Alex THOMSON, HUGO BOSS – uszkodzony ster

3. Kevin ESCOFFIER, PRB – pęknięty kadłub, zatonął

4. Sébastien SIMON, ARKEA PAPREC – złamany foil

5. Sam DAVIES, Initiatives-Cœur – uszkodzony kil po kolizji

6. Fabrice AMEDEO, NEWREST – ART & FENÊTRES – awaria komputera

15.12.2020 godz. 10.00

Na trasie regat Vendee Globe zmiana lidera i kolejne awarie!

Charlie Dalin “APIVIA” zgłosił wczoraj wieczorem uszkodzenie foila na lewej burcie. Około 900 mil na południowy zachód od Tasmanii, późnym popołudniem Dalin usłyszał głośny hałas. Zmniejszył szybkość jachtu do kilku węzłów, aby ocenić sytuację. Odkrył uszkodzenie i natychmiast wezwał do konsultacji swój zespół techniczny. Jacht nie nabiera wody, a sternik i jego zespół analizują poziom uszkodzeń i opcje naprawy.

Nowym liderem jest Thomas Ruyant „LinkedOut“, którego jacht ma także uszkodzony foil na lewej burcie. Stało się to po zderzeniu z niezidentyfikowanym obiektem jeszcze na wodach Południowego Atlantyku. 26 listopada Thomas odciął znaczną część uszkodzonego foila. Mimo to udało mu się pozostać z liderami wyścigu. Drugi aktualnie jest Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“, który także miał spore kłopoty i spędził na maszcie około 90 minut, aby naprawić przedni żagiel J2. Uszkodził go ponad tydzień temu i nie mógł z niego korzystać. Teraz była okazja do naprawy i przygotowanie go do żeglugi po wodach południowego Pacyfiku, na który czołówka lada moment wpłynie…

Prowadząca trójka choć miała kłopoty, powiększyła przewagę nad resztą stawki. Czwarty jest Benjamin Dutreux, który jest teraz 390 mil za Ruyantem. Dutreux, to młody 30-letni debiutant w wyścigu Vendée Globe. Tuż za nim płynie najstarszy żeglarz w stawce 61-letni Jean Le Cam. Szósty jest Damien Seguin, który jest od wielu dni prawie obok Le Cama…

Na trasę wyścigu powróciła Sam Davis. Po wyjęciu jachtu z wody, dokonaniu kilku napraw i dokładnej inspekcji, wypłynęła z Kapsztadu. Będzie goniła stawkę VG, ale jako zawodnik nieklasyfikowany. Samotny rejs Sam Davis, to wielka akcja promocyjna na rzecz dzieci z chorobami serca!

16.12.2020 godz. 9.00

W 37 dniu wyścigu dwaj liderzy żeglują na wschód wzdłuż 54 równoleżnika, równolegle do strefy zakazanej dla zawodników ze względu na możliwość napotkania lodu, zwanej – Exlusion zone. Prowadzi Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“, który wyprzedza Thomasa Ruyanta „LinkedOut“ zaledwie o 5, 9 mili. Obaj pokonali już 49 procent trasy i do mety w Les Sables D’Olonne pozostało im 12348,5 mili. Trzeci w stawce żegluje Charlie Dalin „APIVIA“, który jak widać po osiąganych szybkościach uporał się już z problemem awarii foila na lewej burcie. Charlie żegluje kursem 101st. z szybkością 19,5w. Czwarty w wyścigu MISTRZ-WETERAN Jean Le Cam traci do lidera 442 mile. Blisko niego płyną ponadto Damien Seguin, Benjamin Deautreux, Boris Herrmann i Louis Burton. Ten ostatni jest 480 mil za liderem. 100 mil za nim płynie pierwsza kobieta w stawce Isabelle Joschke „MACSF“.

W wyścigu obok zawodowych żeglarzy, którzy udział w Vendee Globe traktują niezwykle profesjonalnie – „kolejny dzień w biurze!“, płyną także żeglarze amatorzy. Ostatni w stawce Ari Huusela „STARK“ z Helsinek jest na co dzień pilotem fińskich linii lotniczych. Płynący na czternastej pozycji Didier Costa „ONE PLANET ONE OCEAN“ jest zawodowym oficerem straży pożarnej. Dwudziesty jest Manuele Cousin „GROUPE SETIN“, który całe swoje zawodowe życie spędził w firmie samochodowej Toyota…

17.12.2020 godz. 9.00

Wczoraj międzynarodowe Jury wyścigu przedstawiło swoją decyzję w sprawie zadośćuczynienia dla zawodników biorących udział w akcji ratowniczej po zatonięciu jachtu „PRB“ Kevina Escoffiera.

Sébastien Simon (ARKEA PAPREC), był zaangażowany, ale później sam został zmuszony do wycofania się z regat po uszkodzeniu swojego jachtu. Zawinął bezpiecznie do Kapsztadu. Trzej pozostali żeglarze – Yannick Bestaven (Maître CoQ), Jean Le Cam (Yes We Cam!) i Boris Herrmann (SeaExplorer – Yacht Club de Monaco), oczekiwali z niecierpliwością na ostateczną decyzję. Decyzją Jury rekompensata za czas uczestnictwa w akcji ratunkowej, zostanie przyznana tym trzem zawodnikom po przekroczeniu linii mety. Decyzje są ostateczne, bez możliwości odwołania.

Boris Herrmann (SeaExplorer – Yacht Club de Monaco) po przepłynięciu linii mety od czasu końcowego odejmie mu się – 6 godzin.

Yannick Bestaven (Maître-CoQ) – dostał zadośćuczynienie – 10 godzin i 15 minut”.

Jean Le Cam (YES WE CAM!) – dostał zadośćuczynienie – 16 godzin i 15 minut”.

Wczoraj wieczorem Thomas Ruyant „LinkedOut“, który żegluje na drugim miejscu musiał prawie zatrzymać swój jacht, gdy w przedziale dziobowym pojawiła się woda. Sternik włączył obie główne pompy, aby opróżnić ten wodoszczelny przedział. Gdy tylko woda zostanie całkowicie odpompowana, Ruyant sprawdzi co się stało i zdiagnozuje powstały problem.,

Gdy Thomas walczył z problemami, lider wyścigu Yannick Bestaven „Maître Coq IV“, powiększał przewagę. Czołowa trójka przepłynęła pod Tasmanią i rozpoczęła żeglowanie po wodach południowego Oceanu Spokojnego. Yannick Bestaven ma teraz 101 mil przewagi na Ruyantem i 134 mile nad Charle Dalinem „APIVIA“. Czwarty w stawce MISTRZ-WETERAN Jeana Le Cam „YES WE CAM!“ traci do lidera już 489 mil… Prowadząca trójka przekroczyła 50 procent trasy wyścigu. Lider ma do mety w Les Sables d‘Olonne 11905,5 mili.

18.12.2020 godz. 9.00

Lider wyścigu Yannick Bestaven “Maitre CoQ IV” żegluje od kilku godzin znacznie wolniej. Aktualnie z szybkością ok.8,5 węzła. Znajduje się na południe od Wyspy Macquaire na prawie 56 stopniu szerokości geograficznej południowej. Drugi w stawce Charlie Dalin “APIVIA” ma stratę około 109 mil i także płynie z szybkością zaledwie 9 węzłów. Trzeci jest Thomas Ruyant “LinkedOut” 186 mil na liderem. Na czwartym miejscu dzielnie żegluje MISTRZ-WETERAN Jean Le Cam “YES WE CAM!” (jacht bez foilii). On znajduje się w strefie silniejszego wiatru i żegluje z szybkością 15,5 węzła. Do lidera traci 398 mil. Siódmy w stawce Louis Burton planuje zatrzymać się w nocy z soboty na niedziele przy Wyspie Macquaire i dokonać niezbędnych napraw na maszcie.

19.12.2020 godz. 9.00

Prowadząca dwójka Yannick Bestaven i Charlie Dalin żegluje na południe od Nowej Zelandii. Odległość między „Maitre CoQIV“ i „APIVIA“ wynosi zaledwie 45 mil, a szybkość obu jachtów to ok. 13w. Płynący na trzecin miejscu Thomas Ruyant „LinkedOut“ zaczyna zostawać z tyłu i dziś jego strata wynosi 149 mil. Warto przypomnieć, że Ruyant miał poważną awarię foila na lewej burcie, która zakończyła się obcięciem uszkodzonej części. Od północy do Wyspy Macquarie zbliża się płynący na czwartym miejscu Jean Le Cam „YES WE CAM!“. Nasz MISTRZ-WETERAN jest na kursie 139st i utrzymuje szybkość ok. 10w. Nieco dalej na południe, poniżej Wyspy Macquarie, ale trzy mile z tyłu jest Boris Herrmann „SEAEXPLORER-YACHT CLUB MONACO“ i żegluje zdecydowanie szybciej ok.15w. Jego strata do lidera wynosi 378 mil. Ostatni w stawce żegluje teraz Sebastien Destremau „MERCI“, który jest jeszcze na Oceanie Indyjskim na wschód od Wysp Kergulena i traci do lidera 4725 mil. Goni go Samantha Davis, która po krótkim postoju w Kapsztadzie w celu usunięcia uszkodzeń, wznowiła rejs już po za konkurencją. Nadal trwa jej kampania na rzecz dzieci z chorobami serca!

(Visited 1 126 times, 1 visits today)
Tagi: , , , , Last modified: 7 lutego, 2021

« Poprzedni Następny »

Partnerzy serwisu

Zamknij