01.01.2021 godz.12.00
W pierwszym dniu Nowego Roku najszybciej w stawce VG żeglował największy pechowiec, a wcześniej jeden z murowanych faworytów do podium. Jeremie Beyou „CHARAL“ żeglował w korzystnym wietrze i pokonał w ciągu doby 445 mil, szybkość jego jachtu wynosiła 18,6w. Żeglarz, który musiał zawrócić na start i dokonać naprawy jachtu. Teraz mozolnie odrabia straty i od dłuższego czasu jest na 18 pozycji, 2558 mil za liderem. Prowadzący wyścig Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ i Charlie Dalin „APIVIA“ mają do Hornu około 600 mil. Obaj także żeglują bardzo szybko i w ciągu ostatniej doby pokonali odpowiednio 452 i 417 mil morskich. Zeszli już daleko na południe poniżej 56 st. szerokości geograficznej południowej. Płynący na trzecim miejscu Thomas Ruyant (LinkedOut) pokonał dystans 375 mil. Liderzy wyraźnie odskoczyli rywalom, bo goniąca grupa ma słabszy wiatr i w ciągu ostatniej doby nie pokonywała więcej niż 300 mil. Liderzy wyścigu znajdują się w zasięgu dużego niżu, który zbliża się do chilijskiego wybrzeża. Yannick Bestaven i Charlie Dalin mogą z niego skorzystać, choć przyjdzie im żeglować bardzo szybko przy wietrze około 40 węzłów. Czeka ich trudny sprawdzian umiejętności i wytrzymałości, gdy napotkają dodatkowo wielkie fale przy Hornie! Według prognoz będą przy nim w sobotę wieczorem (czasu europejskiego). Pierwszy minie go Bestaven, za nim Dalin, a trzeci Ruyant…
02.01.2021. godz. 15.00
55 dzień wyścigu. Lider Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ przeciął dziś trawers Przylądka Horn o 13.42 UTC. Żeglował pod trzecim refem i J3, a wiatr wiał z szybkością ponad 30w. Ocean był bardzo wzburzony. Kilkakrotnie jacht zarył dziobem w falę… 48-letni żeglarz z La Rochelle, który jest liderem wyścigu od pierwszego dnia Świąt Bożego Narodzenia, niestety nie widział słynnej skały, choć bardzo tego pragnął, bo było to jego pierwsze przejście Przylądka Nieprzejednanego. Był około 80 mil na południe. Dzięki przesunięciu przez Dyrekcję wyścigu EZ bardziej na południe, zrobiło się więcej miejsca do opłynięcia Hornu… Na drugim miejscu żegluje Charlie Dalin „APIVIA“ i traci 159 mil. Trzeci, już 459 mil za liderem jest Thomas Ruyant „LinkedOut“. Czwarty płynie Damien Seguin ze stratą 506 mil, piąty Benjamin Dutreaux 638 mil, a szósty Jean Le Cam 680 mi. Dla naszego MISTRZA będzie to już siódme w karierze i piąte okrążenie Przylądka Horn w wyścigu VG. Trzy mile za nim jest Boris Herrmann. Najszybsza w stawce kobieta, Isabelle Joschke jest ósma, 699 za liderem.
Opłynięcie Przylądka Horn przez samotnego żeglarza jest zawsze wielkim osiągnięciem. Warto przypomieć, że w 1973 roku Horn opłynął Krzysztof Baranowski podczas samotnego rejsu dookoła świata na jachcie „Polonez”. W 1980 roku dokonał tego Henryk Jaskuła „Dar Przemyśla“. W 2008 roku Tomasz Lewandowski „Luka“. W 2011 roku Zbigniew Gutkowski „Operon Racing“. W 2012 roku Tomasz Cichocki „Polska Miedź“. W 2018 roku Szymon Kuczyński „Atlantic Puffin“ i w 2019 roku Asia Pajkowska „Fanfan“.
03.01.2021. godz.12.00
Lider wyścigu Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ minął już trawers argentyńskich wysp – Isla de los Estados i obrał kurs na odległe o 130 mil Falklandy. Płynie już zdecydowanie wolniej niż momencie okrążania Przylądka Horn, a szybkość jachtu spadła do ok. 8-9w. Teraz przed nim trudne decyzje taktyczne, jak wspinać się na Północ wzdłuż wybrzeża Argentyny, jak daleko wykonywać halsy w wschód?! Sternik z La Rochelle wie doskonale, że w historii regat Vendee Globe, ten który pierwszy okrąża Horn, prawie zawsze pierwszy mija linie mety w Les Sables d’Olonne. Na osiem rozegranych edycji VG, siedem razy tak było! Tylko raz w 2004/05 pierwszy Horn okrążył Jean Le Cam, ale na metę pierwszy wpłynął Vincent Riou.
Dziś rano drugi na Przylądku Horn zameldował się Charlie Dalin „APIVIA“. 36-letni sternik po raz pierwszy w swojej karierze pokonał trzeci Wielki Przylądek. Minął go w odległości 7 mil, 14 godzin i 56 minut po Bestavenie i traci do niego 103 mile. Przejście trawersu Hornu (55°59′ S, 67°16′ W) oznacza wpłynięcie z Pacyfiku na Atlantyk. Za liderami do Hornu zbliżają się Thomas Ruyant, Domain Segiun ze stratą ok. 450 mil. Dalej są Benjamin Dutreaux, Jean Le Cam, Louis Burton, Boris Herrmann, Isabella Joschke, Maxime Sorel i Giancarlo Pedote, który jest 727 mil za liderem.
Teraz rozpocznie się kluczowy etap wyścigu. Południowy Atlantyk, to teraz największa przeszkoda do pokonania! W tej edycji z uwagi na akcję ratunkową, w której brało udział kiklu zawodników, może okazać się, że zwycięzcą nie będzie ten, który pierwszy dotrze do mety!
Międzynarodowe Jury wyścigu podjęło decyzję w sprawie zadośćuczynienia dla zawodników biorących udział w akcji ratownicznej po zatonięciu jachtu „PRB“ Kevina Escoffiera.
Sébastien Simon (ARKEA PAPREC), był zaangażowany, ale później sam został zmuszony do wycofania się z regat po uszkodzeniu swojego jachtu. Zawinął bezpiecznie do Kapsztadu. Decyzją Jury rekompensata za czas uczestnictwa w akcji ratunkowej, zostanie przyznana tym trzem zawodnikom po przekroczeniu linii mety. Decyzje są ostateczne, bez możliwości odwołania!
Boris Herrmann (SeaExplorer – Yacht Club de Monaco) po przepłynięciu linii mety od czasu końcowego odejmie się – 6 godzin.
Yannick Bestaven (Maître-CoQ) – dostał zadośćuczynienie – 10 godzin i 15 minut”.
Jean le Cam (Yes We Cam!): dostał zadośćuczynienie – 16 godzin i 15 minut”.
04.01.2021 godz. 12.00
Dziś, tuż po północy, trzeci zawodnik regat VG minął Przylądek Horn. Thomas Ruyant najszybciej żeglował w całej stawce i w ciągu ostatních 24 godzin przepłynął 407,4 mili. Sternik „LiknedOut“ okrążył Horn 1 dzień 10 godzin i 27 minut za liderem Yannickiem Bestavenem „Maitre CoQ IV” i 20 godzin za Charlie Dalinem „APIVIA“. Dwie godziny po Thomasie na Przylądku Nieprzejednanym zamledował się Damien Seguin „GROUPE APICIL“. Podobnie jak Dalin, także Ruyant i Seguin, po wejściu na Atlantyk, wybrali drogę między Ziemią Ognistą, a wyspami – Isla de los Estados. Lider wyścigu Yannick Bestaven jest na południowy-wschód od Falklandów i wyprzedza Dalina o 182 mile (w ciągu ostatniej doby powiększył przewagę o 100 mil!). Ruyant i Segiun tracą do Bestavena odpowiednio 340 i 379 mil.
Do okrążenia Hornu przygotowują się Bejnamin Dutreaux, Louis Burton i MISTRZ Jean Le Cam, którzy są aktualnie poniżej 58 st. szerokości geograficznej południowej. Nieco dalej na północ żeglują Boris Herrmann, Maxime Sorel i Giancarlo Pedote. Ta szóstka traci do lidera od 613 do 744 mil. Z piątego na jedenaste miejsce spadła niestety Isabelle Joschke „MACSF“! Dzielna żeglarka, najszybsza kobieta w stawce, miała szereg problemów: uszkodzona antena i zła praca autopilota, zerwany genaker, a na końcu problemy z kilem. Jak twierdzi Alain Gautier (zwycięzca drugiej edycji Vendee Globe) szef projektu MACSF, po obejrzeniu zdjęć i analizie stwierdzono, że tej awarii nie da się naprawić! Isabelle musiała zablokować kil w pozycji pionowej w osi jachtu. Oznacza to, że nie będzie mogła przemieszczać uchylnego kila z burty na burtę, co zdecydowanie wpłynie na zmniejszenie szybkości jachtu. Niestety awarie techniczne i ciągłe problemy na jachtach, to stały element tego wyścigu!
05.01.2021 godz.12.00
Po grupie – Bestaven, Dalin – w 55 dniu Vendee Globe, Ruyant, Seguin – 56 dniu VG i Detreux – w 57 dniu VG, do Przylądka Horn dopłynęła największa grupa zawodników. Na szóstym miejscu słynną skałę okrążył Louis Burton „BUREAU VALLEE 2“. Trzy godziny i 4 minuty za nim, na siódmym miejscu, dokonał tego Jean Le Cam „YES WE CAM!“. Najstarszy zawodnik w stawce, 61-letni MISTRZ, okrążył Horn po raz siódmy w swojej karierze i piąty w wyścigu Vendee Globe!
57 dnia regat doszło do bezprecedensowego wydarzenia w historii regat oceanicznych. W ciągu niespełna czterech godzin, czterech żeglarzy minęło Przylądek Horn. Najpierw pierwszy raz w karierze dokonał tego Maxime Sorel „V i B Mayenne“ (ósme miejsce w stawce), 55 minut później zrobił to Giancarlo Pedote „Prysmian Group“, godzinę i 15 minut po Włochu dokonał tego, po raz czwarty w karierze, Boris Herrmann „Seaexplorer-Yacht Club Monaco“. Niemiec zmagał się z wiatrem 35-40 węzłów i płynął tylko pod przednim żaglem, bez rozdartego wcześniej grota. Godzinę i 34 minuty za Borisem, na Hornie była jego rodaczka Isabelle Joschke, która po awarii, płynie z zablokowanym uchylnym kilem. Było to jej pierwsze okrążenie Przylądka Nieprzejednanego.
Liderem nadal jest Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“, który o 209 mil wyprzedza Charlie Dalina „APIVIA“. Trzeci ze stratą 341 mil żegluje Thomas Ruyant „LinkedOut“. On jako jedyny minął Falklandy od zachodu i płynie najbliżej wybrzeża Argentyny. Jego jacht ma uszkodzony foil na lewej burcie po zderzeniu z niezidentyfikowanym obiektem. Czwarty jest 42-letni, dwukrotny mistrz paraolimpijski Damien Seguin „GROUPE APICIL“ (jacht bez foili), który traci do lidera 439 mil. Piąty, ale już ze stratą większa o ponad 200 mil jest Benjamin Dutreux „OMIA-WATER FAMILY“, także na jachcie bez foili! Tuż obok niego, na szóstym mieiscu, żegluje Louis Burton „BUREAU VALLEE 2“, który w ciągu ostatniej doby pokonał 425 mil, największy dystans z całej stawki Vendee Globe.
06.01.2021 godz.12.00
Przy Przylądku Horn nadal spory ruch! Latarnik z pewnością odnotował, że na dwunastym miejscu w stawce VG okrążyła go Clarisse Cremer „Banque Populaire X“. Dokonała tego po 58 dniach, 8 godzinach i 58 minutach od startu. Dziś rano, na trzynastym miejscu, był Armel Tripon „L’Occitane en Provence“ po 58 dnich, 18 godzinach i 41 minutach. Do Przylądka zbliża się Romain Attanasio „Pure-Best Western Hotels and Resorts“, któremu pozostało do przebycia około 200 mil. Przejście trawersu Hornu (55°59′ S, 67°16′ W) oznacza wpłynięcie z Pacyfiku na Atlantyk, tak więc na finiszowym odcinku do mety w Les Sables d’Olonne mamy już trzynastu żeglarzy…
Latarnik na Przylądku Horn będzie cierpliwie czekał na każdego zawodnika Vendee Globe. Światło jego latarni wskazuje drogę na niebezpiecznym akwenie Cieśniny Drakea. Przylądek odkryli 29 stycznia 1616 roku holenderscy żeglarze Willem Schouten i Jacob Le Maire. Schouten na cześć miasta Hoorn, z którego pochodził, nazwał go Kaap Hoorn. Na trasie wokół Przylądka Nieprzejednanego od XVI do XVIII wieku zginęło około 10000 żeglarzy, a zatonęło i przepadło bez wieści blisko 800 różnych statków. Dziś latarnię na Przylądku Horn w Cieśninie Drakea utrzymuje chilijska marynarka wojenna. Latarnik mieszka tam z rodziną i są jedynymi mieszkańcami Wyspy Hornos.
Liderem wyścigu nadal jest Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“. Sprawdziła się jego strategia przyjęta po opłynięciu Hornu. Teraz jego przewaga nad drugim Charle Dalinem „APIVIA“ wynosi 228 mil, a jeszcze niedawno spadła poniżej 100 mil. Charlie może za to pochwalić się pięknymi zdjęciami swojego jachtu, który wykonał fotograf z samolotu brytyjskiego RAF. Trzeci i czwarty zawodnik, Damien Seguin i Thomas Ruyant tracą po 268 i 280 mil. To naprawdę jest bardzo niewielka przewaga lidera, biorąc pod uwagę dystans 6000 mil jaki pozostał mu do mety.
Materiał do analizy. Kto wygra?! Oto pierwsza jedenastka i jachty na których żeglują. Im nowszy jacht, tym lepszy, a foile dają przewagę szybkości…
1. Yannick BESTAVEN, Maître Coq IV, ex -Safran 2, VPLP-Verdier, 2015
2. Charlie DALIN, Apivia, Verdier, 2019
3. Thomas RUYANT, LinkedOut, Verdier, 2019
4. Damien SEGUIN, X (bez foili), Apicil Group, ex- DCNS, Finot-Conq, 2008
5. Benjamin DUTREUX, X, Omia-Water Family, ex- HUGO BOSS, Estrella Damm, VEOILA, BT, Farr, 2007
6. Louis BURTON, Bureau Vallée 2, ex – Banque Populaire VIII, VPLP-Verdier, 2015
7. Jean LE CAM, X, Yes we Cam!, ex- Foncia, Farr, 2007
8. Maxime SOREL, X, V and B-Mayenne, ex- Groupe Bel, VPLP-Verdier, 2007
9. Giancarlo PEDOTE (ITA), Prysmian Group, ex -St Michel-Virbac, VPLP-Verdier, 2015
10. Boris HERRMANN (ALL), Sea Explorer-Yacht Club de Monaco, ex -Gitana 16, VPLP-Verdier, 2015
11. Isabelle JOSCHKE (FRA-ALL), MACSF, ex- Safran, VPLP-Verdier, 2007
07.01.2021 godz.12.00
Żeglowanie na północ po Południowym Atlantyku, to skomplikowane zadanie, przynajmniej do szerokości geograficznej Rio. Coraz częściej wydaje się, że ta edycja Vendee Globe jest wyjątkowo trudna, jeśli chodzi o warunki do żeglugi. Lider wyścigu Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ jest jedynym zawodnikiem, który wyrwał się z układu wysokiego ciśnienia, aby dostać się do korzystnego wiatru, wiejącego z kierunku wschód-południowy-wschód. Wkrótce zostanie on jeszcze wzmocniony przez kolejny system niskiego ciśnienia. Bestaven zwiększył dzięki temu przewagę nad drugim zawodnikiem, aż do 428 mil morskich! W tym samym czasie jego rywal Charlie Dalin „APIVIA“ był blisko centrum wysokiego ciśnienia i żeglował z szybkością zaledwie kilku węzłów! Trzeci jest Thomas Ruyant „LinkedOut“ 429 mil za liderem. Czwarty Damien Seguin „GROUPE APICIL“ jest ponad 400 mil na południowy wschód i traci do lidera 440 mil. To zupełnie radykalna opcja żeglowania na północ Atlantyku, ale jak powiedział skiper – w tej zagrywce taktycznej, idzie na całość!
Czternastym zawodnikiem, który okrążył Przylądek Horn jest Romain Attanasio „Pure-Best Western Hotels and Resorts“. Dokonał tego po 59 dniach, 16 godzinach i 25 od startu i po 4 dniach i 16 godzinach po liderze.
Wielu zawodników żegluje nadal po usunięciu awarii lub wyeliminowaniu i zablokowaniu uszkodzonych części jachtu. Pip Hare „MEDALLIA“, która jest 1000 mil przed Przylądkiem Horn, zgłosiła poważną awarię autopilota. Louis Butron „Bureau Vallée 2“ zatrzymał się na kilkanaście godzin u wybrzeża Wyspy Macquaire i naprawił uszkodzenia na maszcie. Thomas Ruyant „LinkedOut„ po minięciu Przylądka Leewuin i zderzeniu z niezidentyfikowanym obiektem musiał usunąć zniszczony foil na lewej burcie. Charlie Dalin „APIVIA“ miał bardzo podobny problem. Isabelle Joschke „MACSF“ musiała zablokować uchylny kil w pozycji pionowej w osi jachtu. Kilku sterników zgłaszało problemy z pracą autopilotów, porwane groty, genakery i żagle przednie. Vendee Globe, to wyścig, w którym doprowadzenie jachtu do mety w jednym kawałku staje się największym wyzwaniem…
08.01.2021 godz.12.00
W czołowce sytuacja bez zmian! Lider Yannick Bestaven ma 399 mil przewagi nad Charlie Dalinem „APIVIA“ i 414 mil nad Thomasem Ruynatem „LinkedOut“. Ci dwaj płyną tuż obok siebie w odległości 12 mil i toczą na oceanie zacięty pojedynek meczowy. Są około 400 mil na wschód od Mar del Plata w Argentynie. Może się okazać, że ta para zafunduje nam oceaniczny match racing na dystansie kilku tysięcy mil morskich?! Bestaven jest w strefie słabego wiatru i nie może zrobić nic więcej, jak tylko próbować wolno żeglować na północ. Płynął ostatnio kursem 006 st. z szybkością 6,8w (VMG 6,4w). Miał słaby, kręcący wiatr i nadzieję, że jego kierunek zmieni się na zachód-południowy zachód i będzie mógł płynąć kursem z wiatrem. Jego dwaj najbliżsi rywale żeglowali w lepszych warunkach z szybkością 16-17w (VMG ok.10w), a trzeci w stawce Damien Seguin „GROUPE APICIL“ płynął kursem 346st. z szybkością ok.13,12w (VMG 10,19w) i tracił do lidera 449 mil. Wszystko wskazuje na to, że goniąca lidera trójka zawodników, będzie w ciągu najbliższych godzin odrabiać straty. Betsaven przewidzał to w swoich prognozach i zapowiedział, że jego rywale będą za nim jak na „gumie“ – raz bliżej, raz dalej!
W ciągu ostatniej doby najszybciej żeglował Jeremie Beyou „CHARAL“, który pokonał dystans 331,5 mili. Odrabiający starty, niegdyś wielki faworyt wyścigu jest aktualnie na 18 miejscu ze stratą 2676 mil do lidera.
Udaną wymianę uszkodzonego steru na lewej burcie zgłosiła Pip Hare „MEDALLIA“, żeglujaca na 17 miejscu 2602 mile za Bestavenem. Brytyjka ma obolałe dłonie, ręce i nogi, ale jest szczęśliwa, że udało się przeprowadzić tę operację w dość trudnych warunkach na Oceanie Południowym. Na całe szczęście przećwiczyła wymianę steru w Les Sables d’Olonne, korzystając z porad i uwag Alana Roury, który podobną wymianę przeprowadził na Pacyfiku podczas wyścigu Vendee Globe w 2016 roku.
09.01.2021 godz.12.00
Zgodnie z przewidywaniami lider Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ ponownie wpadł w strefę słabego wiatru i nieco zwolnił, a płynący za nim dwaj zawodnicy Charlie Dalin „APIVIA“ i Thomas Ruyant „LinkedOut“, wykorzystując układ niskiego ciśnienia i silniejszy wiatr, przyśpieszyli! A więc to prawda, że są „na gumie“… Odrobili w ciągu doby około 100 mil. Tracą po 300 i 328 mil. Najszybciej płynął Charle Dalin, który w 24 godziny pokonał 407 mil. Ruyant niewiele mniej, bo 385 mil. Obaj żeglowali z szybkościami około 17 węzłów. Czwarty w stawce Damien Seguin „Groupe APICIL“ traci do lidera 406 mil. Piąty Louis Burton „Bureau Vallee 2“ 526 mil. Grupa zajmująca w stawce miejsca od 6 do 11 (Dutreux, Le Cam, Pedote, Herrmann, Sorel, Joschke) płynie w niewielkich odległościach od siebie. Taka sytuacja trwa od kilkunastu dni i wszyscy zastanawiają się, kiedy „zwarta grupa“ rozproszy się po oceanie, wybierając różne strategie pokonywania Atlantyku. A może to nigdy nie nastąpi i razem „ławą“ wpłyną na metę wyścigu?
Zajmujący szóste miejsce Benjamin Dutreux traci do lidera 634 mile, a jedenasta Isabelle Joschke 727 mil.
Na Atlantyku jest już 14 zawodników. Lider Yannick Bestaven żeglujący na wysokości brazylijskiego Porto Alegre, miał nad sobą piękne słońce i błękitne niebo. Płynący na końcu stawki, 320 mil od Tasmanii Sebastien Destremau „MERCI“ był za nim 7111 mil. Do Przylądka Horn zbliża się kolejna grupa – najmłodszy w wyścigu Szwajcar Alan Roura „La Fabrique“, Francuz Arnaud Boissieres „La Mie Caline-Artisans Artipole“ i Brytyjka Pip Hare „MEDALLIA“, którzy mają do pokonania jeszcze poniżej 700 mil. Dzielnej Pip wszyscy składają gratulacje i ślą słowa uznania za świetnie przeprowadzoną akcję wymiany steru w trudnych warunkach na Południowym Pacyfiku. To zdaniem rywali świadectwo wielkich umiejętności, siły i hartu ducha!
W wyścigu nadal płynie 27 zawodników… W tej edycji Vendee Globe wystartowało 33 zawodników. Wycofali się już:
1. Nicolas TROUSSEL, CORUM L’EPARGNE – złamany maszt
2. Alex THOMSON, HUGO BOSS – uszkodzony ster
3. Kevin ESCOFFIER, PRB – pęknięty kadłub, zatonął
4. Sébastien SIMON, ARKEA PAPREC – złamany foil
5. Sam DAVIES, Initiatives-Cœur – uszkodzony kil po kolizji, płynie po za konkurencją
6. Fabrice AMEDEO, NEWREST – ART & FENÊTRES – awaria komputera
10.01.2021 godz.12.00
Isabelle Joschke „MACFS“ poinformowała wczoraj w nocy, że jest zmuszona wycofać się z wyścigu Vendee Globe! 3 stycznia musiała unieruchomić uchylny kil w pozycji pionowej, po awarii systemu pozwalającego na ustawianie go po różnym kątem (ram). 9 stycznia, zniszczeniu uległ mechanizm blokujący kil i utrzymujący do w pionie w osi jachtu. Żeglarka płynęła na 11 pozycji, w trudnych warunkach, przy wietrze 40w. Natychmiast zrzuciła grota i żegluje tylko pod małym przednim żaglem. Niestety w kierunku niżu z bardzo silnym wiatrem. Może przy zmianie wiatru, uda się jej uciec na północny wschód w kierunku spokojniejszych warunków wietrznych i mniej zafalowanego oceanu. Dyrektor Projektu MACSF Alain Gautier (zwycięzca drugiej edycji VG), jest w stałym kontakcie z Isabell i analizują współnie różne opcje rozwiązania tej sytuacji. Maxime Sorel, który płynął blisko Isabelle Joschke potwierdził bardzo trudne warunki w jakich się znajdują. Napotkał wiatr wiejący z szybkością do 54 węzłów i wysoką fale. Wszyscy bardzo współczują Niemce! To wspaniała żeglarka, niegdyś gwiazda regat w klasie Mini650, niezwykle popularna i bardzo lubiana postać w środowisku oceanicznego jachtingu regatowego. Teraz najważniejsze jest, aby bezpiecznie opuściła ten rejon…
Na czele wyścigu sytuacja ponownie wraca do tej sprzed kilku dni. Lider Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ powiększa przewagę, a goniąca go dwójka Charlie Dalin „APIVIA“ i Damien Seguin „Group APICIL“ wpłynęła w rejon słabszego zmiennego wiatru, tego samego, który tak spowolnił lidera kilka dni temu. Obaj tracą do lidera po 205 i 257 mil. Bestaven pokonał już 79% trasy i do mety w Les Sables d’Olonne pozostało mu 4929 mil. Zawodnicy są teraz około 350 mil od brazylijskiego wybrzeża. Niedługo będą na wysokości Itajai. To miejsce znają doskonale, bo tu rywalizowali podczas regat Trans Jaques Vabre. Do lidera, czwarty Thomas Ruyant „LinkedOut“ ma 289 mil, piąty Louis Burton „Bureau Vallee 2“ 343 mile. Szybko płynęli także członkowie „zwartej grupy“ Benjamin Dutreux, Jean Le Cam, Boris Herrmann i Giancarlo Pedote, których jachty żeglowały z szybkością 19 węzłów! Herrmann w ciągu 24 godzin pokonał 423 mile, a pozostali członkowie „zwartej grupy“ po 400 mil. Do lidera tracą od 466 (Dutreux) do 506 (Pedote) mil.
460 mil do Przylądka Horn pozostało dwójce – Alan Roura „La Fabrique“ i Arnaud Boissières „La Mie Caline – Artisans Artipole“. Obaj skiperzy wspierani przez firmy piekarnicze, chcą razem dotrzeć do Przylądka Nieprzejednanego. 70 mil za nimi jest Jeremie Beyou, a 75 mil Pip Hare. Im nie uda się razem dopłynąć do Hornu, ponieważ jacht Jeremiego „Charal“ VPLP, to jedna najnowszych łódek klasy IMOCA na foilach z 2018 roku, a jacht Pip to „Medallia, jedna z najstarszych w stawce, ex- „Superbigou“, Roland z 2000 roku. W tych samych warunkach „Charal“ płynie dwa węzły szybciej!