21.01.2021 godz.12.00
Takiego finiszu nikt się nie spodziewał! W siedmiu edycjach pierwszy zawodnik na Hornie, był pierwszy na mecie. Tylko raz Jean Le Cam przegrał z Vincentem Rioux. Teraz po raz pierwszy w historii, zanim lider wpłynie na metę, wszyscy rywale opłyną Horn. W wyścigu było 10 liderów! Do mety zbliża się grupa aż dziewięciu zawodników. Pierwsza piątka, lada chwila, spotka się na południe od Azorów. Prowadzi jak na razie Charlie Dalin “APIVIA”. Drugi jest Boris Herrmann, a trzeci Thomas Ruyant. Sytuacja może się zmienić, ponieważ czwarty Louis Burton żegluje ok. 200 mil bardziej na zachód. Choć pokonuje większy dystans niż rywale, płynie nieco szybciej! Cały czas trwają spekulacje oparte na prognozach pogody i przewidywanej strategii sterników. Ostatnie przewidywania mówią o tym, że pierwszy zawodnik wpłynie na metę 27 stycznia, a tuż za nim, aż sześciu rywali! Zwycięzcę poznamy po odjęciu bonifikat czasowych, przyznanych przez Jury za udział w akcji ratunkowej Kevina Escoffiera. Otrzymali je Boris Herrmann – 6 godzin, Yannick Bestaven – 10 godzin i 15 minut oraz Jean Le Cam – 16 godzin i 15 minut.
Czołówka VG – godz. 12:00
1. Charlie DALIN, APIVIA – 2143 mil do mety
2. Boris HERRMANN, SEAEXPLORER – YCM – 77 mil do lidera
3. Thomas RUYANT, LinkedOut – 102 mile
4. Louis BURTON, BUREAU VALLEE 2 – 132 mile
5. Damien SEGUIN, Groupe APICIL – 140 mil
61-letni najstarszy zawodnik Vende Globe Jean Le Cam, od startu płynie w czołówce, ale bez względu na zajęte miejsce, będzie jednym z największych bohaterów wyścigu. Wiele osób czytających te relacje, deklarowało, że trzyma za niego kciuki. Warto, bo to naprawdę niezwykły człowiek!
Swoją przygodę z Vendee Globe rozpoczął od startu w edycji 2004/05 i od razy błysnął talentem żeglarskim i medialnym. Zajął drugie miejsce, choć na Przylądku Horn miał jeszcze 250 mil przewagi nad Vincentem Rioux „PRB“. Kibicie zapamiętali ich wspaniały pojedynek na Atlantyku i kapitalne relacje Jeana, które przekazywał z pokładu „Bonduelle“. Nikt tak jak on nie opowiada o życiu na jachcie, rywalizacji, zawodnikach i o tym co widzi na oceanie. Potrafi mówić językiem prostym i pełnym humoru. Przygotowuje krótkie, zabawne filmiki video, a jego przyjaciel rysownik Manu, dodaje regularnie rysunki do tych opowieści. Francja pokochała wspaniałego człowieka i pełnego pasji promotora żeglarstwa. Jean Le Cam, to dziś podobnie jak Loick Peyron, Francois Gabart i Franck Cammas, żeglarska gwiazda pierwszej wielkości!
Podczas regat VG w 2008 roku, 200 mil od Przylądka Horn, Jean Le Cam, po utracie kila został uwięziony na 16 godzin w przewróconym do góry dnem jachcie. Walczył o życie, a sytuacja wydawała się beznadziejna! Wówczas z pomocą przyszedł mu niezawodny Przyjaciel Vincent Rioux „PRB“. Dzięki niezwykłej determinacji, odwadze i profesjonalizmowi, Le Cam został uratowany. Rioux uszkodził podczas manewrów tak zwany outrigger, co doprowadziło do złamania masztu i zmusiło go do rezygnacji z wyścigu. Decyzją Jury przyznano mu trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej regat.
Le Cam startuje w VG po raz piąty i zawsze traktowano go jako jednego z najlepszych nawigatorów oraz specjalistów od przygotowania jachtu klasy IMOCA do regat. Swoją łódkę „YES WE CAM!“ (ex – „Foncia“, Farr, 2007) nazwał „Hubert“, na cześć przedwcześnie zmarłego przyjaciela i partnera biznesowego, brata Michela Desjoyeaux – dwukrotnego zwycięzcy Vendee Globe.
Le Cam, to doskonały żeglarz i człowiek, na którego zawsze można liczyć! Przekonał się o tym niedawno Kevin Escoffier, którego uratował po zatonięciu jachtu „PRB“, 840 mil na południowy-zachód od Kapsztadu RPA. Cały żeglarski świat patrzył z podziwem i uznaniem, z jaką odwagą i profesjonalizmem kierował akcję ratunkową – nasz bohater, mistrz Jean Le Cam!
22.01.2021 godz.12.00
W pierwszej i drugiej edycji Vendee Globe po 74 dniach liderzy i późniejsi zwycięzcy,Titoan Lamazou „Ecureuil d’Aquitaine II“ i Alain Gautier „Bagages Superior“, mijali dopiero Przylądek Horn. W trzecim wyścigu, Christopher Augiun „Geodis“, był w tym samym dniu na wysokości Rio de Janeiro. Cztery lata później, Michel Desjoyeaux „PRB“, zbliżał się do trawersu Recife. Zwycięzcy piątej i szóstej edycji Vincent Riou „PRB“ i Michel Desjoyeaux „Foncia“, 74-tego dnia regat, byli w podobnym miejscu, za równikiem na wysokości Wysp Zielonego Przylądka. W siódmym wyścigu, zwycięzca Francois Gabart „MACIF“, był już na Północnym Atlantyku, tuż przed wejściem na wody Zatoki Biskajskiej. Cztery lata temu w Armel Le Cleach „Banque Populaire VIII“ minął linie mety po 74 dniach, 3 godzinach, 36 minutach i 46 sekundach wyścigu. W tym roku po 74 dniach lider Charlie Dalin „APIVIA“ jest dopiero na równoleżniku 30N i ma do mety 1830 mil… Tak więc, pomimo jachtów najnowszej generacji klasy IMOCA Open 60 na foilach, zwycięzca będzie miał czas około 5 dni gorszy od poprzedniego wyniku…
Jak stwierdził uważny obserwator regat, Ian Walker dyrektor sportowy RYA, teraz przed zawodnikami niezwykle trudny czas. Każdy z nich odczuwa już zmęczenie, a jachty wymagają teraz szczególnej uwagi, ponieważ dają znać o sobie trudy wyścigu. Teraz szczególnie łatwo o błąd podczas manewru, niedopatrzenie przy inspekcji, a w konsekwencji poważną awarię, która eliminuje z gry. Historia Vendee Globe i Volvo Ocean Race pokazuje, że właśnie na tych ostatnich odcinkach, dochodzi do dużej ilości awarii. Thomas Ruyant przeżywa stres, ponieważ na finiszu nie jest w stanie wycisnąć 100% z jachtu bez foila na lewej burcie. Yannick Bestaven zapewnia natomiast, że po naprawie rolerów i innych drobnych uszkodzeń, jest w 100% gotów na ostatni sprint. I jak twierdzi były lider wyścigu, o wszystkim zadecyduje odcinek przez Zatokę Biskajską, przy wietrze wiejącym z szybkością ponad 30 węzłów.
W ciągu ostatniej doby najszybciej żeglował Louis Burton „ BUREAU VALLEE 2“, który pokonał dystans 430,2 mili, przy maksymalnej szybkości 17,9 w. Dzięki temu awansował na drugie miejsce w stawce, ze stratą 18 mil do lidera. Jego zachodni kurs przyniósł dobre efekty! W wyścigu prowadzi nadal Charlie Dalin“APIVIA“, który ma do mety 1830 mil. Trzeci jest Boris Herrmann „SEAEXPLORER-YCM“ 65 mil, czwarty Thomas Ruyant „LinkedOut“ 106 mile, piąty Damien Seguin „Groupe APICIL“ 120 mil, a szósty Yanncik Bestaven „Maitre CoQ IV“ 148 mil za liderem. Kolejna trójka zawodników Giancarlo Pedote, Jean Le Cam i Benjamin Dutrex – mają straty od 209 do 400 mil. Prowadząca wyścig „dzielna dziewiątka“, zbliża się od południa do Azorów. Ich opłynięcie nigdy nie jest łatwe, ponieważ jest tam prąd pływowy, morze dość często wzburzone, a wiatry zakłócane przez góry, takie jak wulkan Pico, który wznosi się na 2351 metrów.
23.01.2021 godz.12.00
Trwa rozgrywka taktyczna decydująca o losach wyścigu. Jak i gdzie, opłynąć Azory? Jak i gdzie, przesiąść się na front niskiego ciśnienia i zabrać się z nim w kierunku Zatoki Biskajskiej? Dziś rano, 350 mil na południowy zachód od Azorów, lider wyścigu Charlie Dalin „APIVIA” żeglował kursem 58st z szybkością 12,6w (VMG 12,2w). Na drugim miejscu, 55 mil na zachód, ze stratą 40 mil był Louis Burton „Bureau Vallée 2”, żeglujący kursem 66st, z szybkością 13,8w (VMG 13,5w). Obaj rozważają obejście Azorów od północnej strony. Na trzecim miejscu był Boris Herrmann „Seaexplorer-Yacht Club de Monaco”, który tracił do lidera 78 mil. Jeśli ta trójka dobrze zda egzamin z taktyki przy Azorach, może walczyć o zwycięstwo na wodach Biskajów! Charlie Dalin porównał tę cześć wyścigu VG do etapowych regat La Solitaire du Figaro. Tam także są przybrzeżne etapy długości do 650 mil. W Figaro, Dalin był aż czterokrotnie na podium!
Trzecim kandydatem do zwycięstwa wydaje się być Boris Herrmann. Choć, tak jak Dalin jest debiutantem w VG, to ma największe doświadczenie w regatach oceanicznych. Odniósł zwycięstwo w wokółziemskim wyścigu Global Ocean Race w klasie 40. Wraz z Giovannim Soldinim startował w wyścigu Barcelona World Race. Zdobył Jules Verne Trophy żeglując w załodze Francisa Joyona na trimaranie „IDEC Sport”. Niewielu ma takie żeglarskie CV! W Vendee Globe od pierwszej edycji wygrywają tylko Francuzi. Zagrozili im kilkakrotnie Brytyjczycy. Dwa razy drugi był Alex Thomson, druga była Ellen MacArthur, raz trzeci był Mike Golding. Jeśli tym razem uda się Niemcowi pokonać koalicję Francuzów, będzie to historyczny wyczyn!
Za prowadząca trójką jest czwórka zawodników Thomas Ruyant „LinkedOut”, Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV”, Damien Seguin „Group APICIL” i Giancarlo Pedote „Prysmian Group”, która traci do lidera od 106 do 232 mil. Na ósmym miejscu żegluje nasz MISTRZ Jean Le Cam „YES WE CAM!”, ale jego strata powiększyła się już do 444 mil.
Na końcu stawki do Hornu zbliża się, płynąca po za konkurencją, Samantha Davis. Ostatnie kilkaset mil w wietrze do 40-45w, pokonują Alexia Barrier i Ari Huusela. Ich okrążnie Przylądka Horn także będzie historycznym wydarzeniem w Vendee Globe. Po raz pierwszy wszyscy zawodnicy, a w tym wypadku w rekordowo 25-ciu, opłyną Przylądek Nieprzejednany za nim zwycięzca wpłynie na metę! Jeszcze nigdy tak liczna stawka nie ukończyła tych arcytrudnych regat.
Najwięcej żeglarzy w historii ma szansę ukończyć ten wyścig!
W 1989-90 – wystartowało 13 jachtów, ukończyło 7
W 1992-93 – wystartowało 17 jachtów, ukończyło 7
W 1996-97 – wystartowało 16 jachtów, ukończyło 6
W 2000-01 – wystartowały 24 jachty, ukończyło 15
W 2004-05 – wystartowało 20 jachtów, ukończyło 13
W 2008-09 – wystartowało 30 jachtów, ukończyło 11
W 2012-13 – wystartowało 20 jachtów, ukończyło 11
W 2016-17 – wystartowało 29 jachtów, ukończyło 18
W 2020-21 – wystartowały 33 jachty, na trasie jest nadal 25 zawodników…
W tej edycji wycofali się już:
1. Nicolas TROUSSEL “CORUM L’EPARGNE” – złamany maszt
2. Alex THOMSON “HUGO BOSS” – uszkodzony ster
3. Kevin ESCOFFIER “PRB” – pęknięty kadłub, zatonął
4. Sébastien SIMON “ARKEA PAPREC” – złamany foil
5. Sam DAVIES “Initiatives-Coeur” – awaria kila, płynie po za konkurencją
6. Fabrice AMEDEO “NEWREST – ART & FENÊTRES” – awaria komputera
7. Isabelle JOSCHKE „MACSF“ – awaria machnizmu uchylnego kila
8. Sebastien Destremau „MERCI“ – awaria autopilota i systemu sterowania
24.01.2021 godz.12.00
Ostatni odcinek regat przypomina partię szachów! W grze o zwycięstwo nadal jest przynajmniej pięciu zawodników! Czołówka wyścigu okrąża Azory od południa, a będący najwyżej na północ Burton przepłynął między wyspami San Miguel i Santa Maria. Prowadzi Louis Burton, który najszybciej żeglował w ciągu ostatnich 24 godzin i pokonał 430 mil. Drugi jest Charlie Dalin 5 mil za liderem. Trzeci Boris Herrmann (6 godzin bonifikaty) traci 44 mile, a czwarty Thomas Ruyant 103 mile. Rywale pilnują się nawzajem i nie podejmują jak na razie zbyt ryzykownych rozwiązań. Piąty w stawce Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV” ma już 237 mil straty do lidera. Jego plan zakłada, że przejedzie przez północne Azory, koło Santa Cruz de Graciosa. Celem jest pozostanie w silniejszym wietrze i żeglowanie na północ, aż na wysokość południowej Bretanii, a następnie kurs w dół do mety w Les Sables d’Olonne. Yannick ryzykuje, ale doskonale wie, że ma jeszcze do odebrania 10 godzin i 15 minut, bonifikaty czasowej za akcję ratunkową Kevina Escoffiera. Podobną do Bestavena decyzję podjęli Giancarlo Pedote „Prysmian Group” (282 mile za liderem), Damien Seguin „Groupe APICIL” (295 mil) i MISTRZ Jean Le Cam „YES WE CAM!” (598 mil za liderem i 16 godzin,15 minut bonifikaty). W ostatnich dniach wyścigu, widać wyraźnie przewagę szybkości jaką mają jachty na foilach w stosunku do starszych łódek z prostymi mieczami. Interesująco wygląda klasyfikacja generalna regat bez trudnego odcinka na Północnym Atlantyku!
Oto wyniki Vendee Globe na trasie z Les Sables d’Olonne, wokół Trzech Groźnych Przylądków i do równika:
1. Louis Burton „Bureau Vallée 2“ 69d 5g 51m
2. Charlie Dalin „APIVIA“ Apivia 69d 06g 51m +59m do lidera
3. Boris Herrmann „Seaexplorer-YCM“ 69d 07g 29m +1g 37 m
4. Thomas Ruyant „LinkedOut“ 69d 09g 46m, +3g 54m
5. Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“ 69d 13g 16m, +07g 24m
Margines zwycięstwa w tej edycji Vendee Globe, może wynosić raczej minuty niż godziny. Jest także możliwość, że zwycięzca zostanie wyłoniony po odjęciu od czasu rzeczywistego, bonifikat czasowych za akcję ratunkową Kevina Escoffiera. Najmniejsza różnica na mecie w ostatnich edycjach miała miejsce w 2013 roku, gdy Francois Gabart „MACIF” wygrał o 3 godziny i 17 minut przed Armelem Le Cleac’h „Banque Populaire VIII”. Obecne przewidywania oparte na prognozach prędkości dla prowadzących jachtów, wydają się potwierdzać, że w tym wyścigu o zwycięstwie zadecydują jeszcze mniejsze różnice na mecie. W wyścigu w 2012-13 roku, pojedynek liderów został rozstrzygnięty na Azorach, kiedy Gabart osiągnął przewagę 100 mil, przed sprintem przez Zatokę Biskajską przy 40-45w wiatru. Teraz przy Azorach lider Louis Burton „Bureau Vallee 2” miał tylko 5 mil przewagi na Charlie Dalinem „APIVIA”. W związku z tym warto przypomnieć sobie, jakie były różnice na mecie czołówki Vendee Globe.
Oto pierwszych pięciu zawodników w dwóch ostatních edycjach:
Vendee Globe 2012-2013
1. François Gabart (FRA, Macif): 78d 02g 16m
2. Armel Le Cléac’h (FRA, Banque Populaire): 78d 05g 33m
3. Alex Thomson (GBR, Hugo Boss): 80d 19g 23m
4. Jean-Pierre Dick (FRA, Virbac Papre 3): 86d 03g 03m
5. Jean Le Cam (FRA, Synerciel): 88d 00g 12m
Vendee Globe 2016-2017
1. Armel Le Cléac’h (FRA, Banque Populaire VIII): 74d 03g 35m
2. Alex Thomson (GBR, Hugo Boss): 74d 19g 35m
3. Jérémie Beyou (FRA, Maître CoQ): 78d 06g 38m
4. Jean-Pierre Dick (FRA, StMichel-Virbac): 80d 01g 45m
5. Yann Elies, (Queguiner – Leucemie Espoir): 80d 03g 11m
25.01.2021 godz.12.00
Prowadząca trójka zawodników rozpoczęła pojedynek meczowy – match racing, na finiszu oceanicznego wyścigu dookoła świata! Dziś rano lider, Charlie Dalin „APIVIA” był na wysokości Lizbony i miał do mety 730 mil. Na drugim miejscu żeglował Louis Burton „Bureau Vallee 2”, który tracił jedynie 20 mil. Na trzeciem miejscu był Boris Herrmann „Seaexplorer-Yacht Club de Monaco” 74 mile za liderem. Zgdonie z przewidywaniami warunki pogodowe będą prawie idealne dla jachtu z długimi foilami, czyli łódki najnowszej generacji Charlie Dalina. Lider musi jednak dotrzeć do mety 10 godzi i 15 minut przed Yannickiem Bestavenem (traci do lidera 227 mil) i 6 godzin przed Herrmannem. Sternik jachtu „APIVIA” nie może popłenić już żadnego błędu! W południe żeglował z szybkością 19,3w (VMG 12,88w) przy wietrze ok.19w. Ucieka rywalom, bo wie, że im bliżej mety, tym wiatr ma być słabszy. Za Przylądkiem Finisterre ostatnie mile przed metą w Les Sables d’Olonne, zawodnicy mogą pokonywać przy wietrze 10-12 węzłów. Czwarty Thomas Ruyant „LinkedOut” traci do lidera 167 mil. Pozostali zawodnicy do niedawna dziewięcioosobowej czołówki, mają już większe straty – Seguin 314, Pedote 390, Le Cam 532, Dutreux 693 mile do lidera.
Wczoraj w nocy Przylądek Horn opłynęło dwóch ostatnich zawodników Vendee Globe. Na 24 miejscu Alexia Barrier „TSE 4 My Planet” i na 25. Ari Huusela „STARK”. Isabelle Joschke płynąca po za konkurecją na jachcie z uszkodzonym mechanizmem uchylnego kilka, dotarła bezpiecznie do Salvador de Bahia w Brazylii…
Ze względu na sytuację epidemiologiczną we Francji, meta będzie znajdować się „za zamkniętymi drzwiami”, nie będzie publicznego dostępu do wioski regatowej i kanału portowego w Les Sables d’Olonne. To właśnie w kanale odbywało się huczne powitanie sterników. Dostęp do tych miejsc będą miały tylko osoby zaangażowane organizacyjnie w wydarzenie i media. Aby zapewnić bezpieczeństwo zawodnikom i wszystkim obecnym, zastosowany zostanie ścisły reżim sanitarny. Finisz wyścigu pokazany zostanie na wszystkich kanałach telewizyjnych i w mediach społecznościowych. Wiele kanałów tv zrobi bezpośrednie relacje telewizyjne – we Francji i za granicą. Bezpośrednią transmisję na żywo z finiszu można będzie śledzić na stronie Vendeeglobe.org oraz na wszystkich platformach społecznościowych wyścigu Vendee Globe. Na 200 mil od mety trackery wyścigowe będą aktualizowane co 30 minut, a następnie co 5 minut od 60 mil przed metą.
Oto jachty na których płynie czołówka. Im nowszy, tym lepszy, a foile dają przewagę szybkości…
1. Yannick BESTAVEN, Maître Coq IV, ex -Safran 2, VPLP-Verdier, 2015
2. Charlie DALIN, Apivia, Verdier, 2019
3. Thomas RUYANT, LinkedOut, Verdier, 2019
4. Damien SEGUIN, X (bez foili), Apicil Group, ex- DCNS, Finot-Conq, 2008
5. Benjamin DUTREUX, X, ex- HUGO BOSS, Estrella Damm, VEOILA, BT, Farr, 2007
6. Louis BURTON, Bureau Vallée 2, ex – Banque Populaire VIII, VPLP-Verdier, 2015
7. Jean LE CAM, X, Yes we Cam!, ex- Foncia, Farr, 2007
8. Giancarlo PEDOTE (ITA), Prysmian Group, ex -St Michel-Virbac, VPLP-Verdier, 2015
9. Boris HERRMANN (GER), Sea Explorer-YCM, ex -Gitana 16, VPLP-Verdier, 2015
26.01.2021 godz.12.00
Lider wyścigu Charlie Dalin „APIVIA” ma do mety ok. 444 mile i zgodnie z przewidywaniami jutro powinien być w Les Sables d’Olonne. Jego rywale tracą jednak niewiele. Drugi Boris Herrmann „Seaexplorer-Yacht Club de Monaco” 86 mil, a trzeci Louis Burton „Bureau Vallée 2” 104 mile. Czwarty Thomas Ruyant „LinkedOut” i piąty Yannick Bestaven „Maitre Coq IV” popłynęli kursem na północ, licząc na silny wiatr, z którym mieli dotrzeć do mety. Niestety obaj tracą do lidera odpowiednio 274 i 319 mil. Czy uda się im odrobić stracony dystans w ciągu najbliższych kilkudziesięciu godzin?! Lider wybrał drogę przy Przylądku Finisterre, choć tam wieje słabszy wiatr…
Za prowadzącą piątką, płynie para Damien Seguin „Groupe APICIL” i Giancarlo Pedote „Prysmian Group”. Różnica między nimi jest niewielka, a to zapowiada ciekawy pojedynek meczowy aż do linii mety. Na ósmym miejscu żegluje MISTRZ Jean Le Cam „YES WE CAM!”, który ma do mety 960 mil. Dziewiąty Benjamin Dutreux „OMIA-Water Family” mija Azory, a do Les Sables d’Olonne ma jeszcze 1120 mil…
Oto prowadząca piątka i jachty na których płyną. Dwa z nich, to łódki najnowszej generacji klasy IMOCA z 2019 roku. Trzy pozostałe, startowały już w poprzedniej edycji regat.
1. Charlie DALIN, Apivia, Verdier, 2019
2. Boris HERRMANN (ALL), Sea Explorer-YCM, ex -Gitana 16, VPLP-Verdier, 2015
3. Louis BURTON, Bureau Vallée 2, ex – Banque Populaire VIII, VPLP-Verdier, 2015
4. Thomas RUYANT, LinkedOut, Verdier, 2019
5. Yannick BESTAVEN, Maître Coq IV, ex -Safran 2, VPLP-Verdier, 2015
Jeśli prowadzący wyścig Charlie Dalin „APIVIA“ pierwszy przepłynie linie mety, to ogłoszenie zwycięzcy regat i tak będzie możliwe dopiero po uwzględnieniu bonifikat czasowych dla jego rywali. Ponieważ czołówka żegluje bardzo blisko siebie, nic nie wskazuje na to, by komuś udało się osiągnąć dużą przewagę. Decydujące o miejscu na podium, mogą okazać się rekompensaty czasowe za akcję ratowania Kevina Escoffiera. Międzynarodowe Jury wyścigu VG podjęło decyzję w sprawie zadośćuczynienia dla zawodników biorących udział w akcji po zatonięciu jachtu „PRB“. Sebastien Simon „ARKEA PAPREC“, był zaangażowany, ale później sam został zmuszony do wycofania się z regat po uszkodzeniu swojego jachtu. Zawinął bezpiecznie do Kapsztadu. Decyzją Jury rekompensata zostanie przyznana trzem zawodnikom po przekroczeniu linii mety. Decyzje są ostateczne, bez możliwości odwołania!
Boris Herrmann „SeaExplorer – Yacht Club de Monaco“ – 6 godzin
Yannick Bestaven „Maître-CoQ IV“ – 10 godzin i 15 minut
Jean le Cam „Yes We Cam!“ – 16 godzin i 15 minut
27.01.2021 godz.12.00
Dziś wszyscy zastanawiają się, kiedy prowadzący wyścig Charlie Dalin “APIVIA” minie linie mety?! Prognozy i analizy, przewidują, że może to być między 17.00 – 19.00 czasu francuskiego. To wszystko zależeć będzie od kierunku i siły wiatru na ostatnich 60 milach przed metą. Nad Zatoką Biskajską prognozowany jest południowo-zachodni wiatr wiejący z szybkością 15w, następnie słabnący i skręcający na zachodni. W takich warunkach do ostatnich mil żeglarze będą mieli ręce pełne roboty przy spinakerach I genakerach. Oby ich manewry, były szybko i sprawnie wykonane…
Wydaje się, że margines zwycięstwa spada do kilku minut po przepłynięciu 24000 mil! To niezwykła sytuacja! Nadal pięciu sterników jest w grze o zwycięstwo w wyścigu. O godzinie 12.00 Charlie Dalin „APIVIA” miał do mety 128 mil i 62 mile przewagi nad Louisem Burtonem „Bureau Vallee 2”. Na trzecim miejscu żeglował Boris Herrmann „Seaexplorer-Yacht Club de Monaco” mający stratę zaledwie 88 mil. Zawodnicy, którzy po minięciu Azorów wybrali wariant „północny” Thomas Ruyant „LinkedOut” i Yannick Bestaven „Maitre Coq IV”, tracili odpowiednio 159 i 189 mil. Oni żeglowali najszybciej w ciągu ostatnich 24 godzin! Bestaven przepłynął 457, a Ruyant 436 mil. Warto pamiętać, że w tym wyścigu bardzo ważną role odegrają bonifikaty czasowe, przyznane zawodnikom, którzy brali udział w akcji ratunkowej Kevina Escoffiera: Boris Herrmann „SeaExplorer – Yacht Club de Monaco“ – 6 godzin, Yannick Bestaven „Maitre-CoQ IV“ – 10 godzin i 15 minut i Jean le Cam „Yes We Cam!“ – 16 godzin i 15 minut
Finisz wyścigu pokazany zostanie na wszystkich kanałach telewizyjnych i w mediach społecznościowych. Wiele kanałów tv zrobi bezpośrednie relacje telewizyjne – we Francji i za granicą. Bezpośrednią transmisję na żywo z finiszu można będzie śledzić na stronie Vendeeglobe.org oraz na wszystkich platformach społecznościowych wyścigu Vendee Globe. Na 200 mil od mety trackery wyścigowe będą aktualizowane co 30 minut, a następnie co 5 minut od 60 mil przed metą.
W Vendee Globe wystartowało 33 zawodników. Wycofali się już:
1. Nicolas TROUSSEL, CORUM L’EPARGNE – złamany maszt
2. Alex THOMSON, HUGO BOSS – uszkodzony ster
3. Kevin ESCOFFIER, PRB – pęknięty kadłub, zatonął
4. Sébastien SIMON, ARKEA PAPREC – złamany foil
5. Sam DAVIES, Initiatives-Cœur – uszkodzony kil, płynie po za konkurencją
6. Fabrice AMEDEO, NEWREST – ART & FENÊTRES – awaria komputera
7. Isabelle JOSCHKE, MACSF – awaria machnizmu uchylnego kila
8. Sebastien Destremau, MERCI – awaria autopilota i systemu sterowania
27.01.2021 godz.20.00
Meta: Charlie Dalin „APIVIA“ 27/01/2021 po 80dni 6godzin 15mint 47 sekund
Pierwszy na mecie w Les Sables d’Olonne, 36-letni Charlie Dalin z Le Havre, to wybitny żeglarz i konstruktor jachtowy. Podczas przygotowań i w trakcie wyścigu wspierany był przez firmę APIVIA, cześć grupy branży ubezpieczeniowej MACIF, w barwach której Vendee Globe wygrał w siódmej edycji Francois Gabart. Projektem Dalina zarządza firma Gabart MerConcept, wspierana przez kilku możnych sponsorów. Dzięki ich zaangażowaniu, Dalin mógł dowodzić jachtem klasy IMOCA Open 60, najnowszej generacji ze słynnego biura projektowego Guillaume Verdiera. „APIVIA“, to niezwykle uniwersalny jacht, przygotowany do rywalizacji w każdych warunkach i akwenie. Verdier podkreślał wielkie zaangażowanie Charlie Dalina w konstrukcję foili i w czasie prac nad kadłubem. Wybitny sternik, jest też wysokiej klasy specjalistą od konstruowania i budowy jachtów żaglowych. Jego sukces w wyścigu jest wspaniałym zwieńczeniem tej współpracy! Zanim Charlie Dalin został następcą Francoisa Gabarta w Vendee Globe, był dwukrotnie mistrzem Francji w regatach morskich i czterokrotnie stawał na podium prestiżowego cyklu Figaro. Teraz powtórzył wynik swojego patrona i pierwszy minął linie mety w Les Sables d’Olonne. Czy zostanie zwycięzcą regat Vendee Globe, o tym przekonamy się po wpłynięciu na metę kolejnych zawodników. Bonifikaty czasowe, przyznane zostały zawodnikom, którzy brali udział w akcji ratunkowej Kevina Escoffiera: Boris Herrmann „SeaExplorer – Yacht Club de Monaco“ – 6 godzin, Yannick Bestaven „Maître-CoQ IV“ – 10 godzin i 15 minut i Jean le Cam „Yes We Cam!“ – 16 godzin i 15 minut. Wszystko wskazuje na to, że zwycięzcą zostanie Boris Herrmann z Hamburga. Tak jak Dalin debiutował w Vendee Globe. Odniósł zwycięstwo w wokółziemskim wyścigu Global Ocean Race w klasie 40. Wraz z Giovannim Soldinim startował w wyścigu dookoła świata parami Barcelona World Race. Zdobył prestiżową nagrodę Jules Verne Trophy, żeglując w załodze Francisa Joyona na trimaranie „IDEC Sport”. W Vendee Globe od pierwszej edycji wygrywają tylko Francuzi. Zagrozili im kilkakrotnie Brytyjczycy. Jeśli tym razem uda się Niemcowi pokonać koalicję Francuzów, będzie to historyczny wyczyn!
Louis Burton „Bureau Vallée 2”, spodziewany jest między 22:30, a północą. Boris Herrmann „Seaexplorer – Yacht Club de Monaco” przypłynie między północą, a 01:00 czasu UTC, Thomas Ruyant „LinkedOut” i Yannick Bestaven „Maître CoQ IV” między 2 a 4 rano. Następnie ok. 5.30 rano wszystkie pięć jachtów IMOCA wejdą w legendarny kanał, gdzie przywita ich wspaniały pokaz sztucznych ogni! Wzdłuż kanału będzie stało i wiwatowało 300 wolontariuszy i mieszkańców miasta.
28.01.2021 godz. 9.00
Zakończyła się walka o podium wyścigu samotnych żeglarzy non-stop dookoła świata Vendee Globe. Po dramatycznym i emocjonującym finiszu zwycięzcą został Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV“! Na trasie pozostało jeszcze 19 zawodników…
Pierwszy do mety w Les Sables d’Olonne dopłynął Charlie Dalin „APIVIA“, który żeglował 80d 06g 15min 47s. Jednak musiał czekać na czas jaki osiągną jego rywale, którym należała się bonifikata czasowa za akcje ratunkową Kevina Escoffiera. Na drugim miejscu dopłynął Louis Burton Bureau Vallee2”. Trzeci na mecie Yannick Bestaven „Maitre CoQ IV” dostał 10 godzin i 15 minut bonifikaty i został zwycięzcą regat Vendee Globe. Jak widać opłaciła się jego odważna decyzja okrążenia Azorów od północy i obranie kursu na wysokość południowej Bretanii. Tam dostał silniejszy wiatr i choć żeglował ze stratą ok. 180 mil, udało mu się zmniejszyć dystans do lidera i wygrać! Dramat na wodzie przeżywał płynący na trzecim miejscu Boris Herrmann. Na około 90 mil przed metą Niemiec zderzył się ze statkiem rybackim. Uszkodził min. foil na prawej burcie i żeglował bardzo wolno, tracąc szansę na zwycięstwo… Jemu przysługiwała 6 godzinna bonifikata! Na czwartym miejscu linie mety minął Thomas Ruyant „LinkedOut”, który żeglował 80d 15g 22min 01s!
48-letni sternik z La Rochelle, Yannick Bestaven nie był debiutantem w Vendee Globe. Pierwszą nieudaną próbę zaliczył w 2008 roku, kiedy to kilka godzin po starcie złamał maszt. Jest żeglarzem mającym duże doświadczenie w wyścigach oceanicznych. Startował w klasie 40, Mini Transat, Transat Jaques Vabre i Route du Rhum. Szefowie firmy Maître CoQ, gdy szukali kandydata do Vendée Globe 2020 postawili właśnie na niego, doceniając umiejętności żeglarskie i biznesowe. Yannick błysnął także talentem na tym polu min. przy instalacji hydrogeneratorów firmy Watt & Sea, w które wyposażone są prawie wszystkie jachty startujące w Vendee Globe. Przed wyścigiem w 2020 roku kupił jacht „Safran2“ z Vendee Globe 2016. „Maître CoQ“ był pierwszym jachtem z foilami, zaprojektowanym przez architektów Verdier – VPLP na Vendee Globe 2016. Zwodowany został w marcu 2015 r. Kupiony został przez zespół Rolanda Jourdaina. Yannick Bestaven mógł skorzystać z wiedzy tego wybitnego sternika, podczas nauki żeglowania na tej jednostce klasy IMOCA.
Klasyfikacja końcowa Vendée Globe 2020/21
1 – „Maitre CoQ IV” – Yannick Bestaven, 80d 13g 59min 46s. Bonifikata czasowa: -10g 15min 00s, Oficjalnie czas po odjęciu bonifikaty: 80d 03g 44min 46s. Przepłynął: 28 583,80 mil, średnia 14,78 w
2 – „APIVIA” – Charlie Dalin – 80d 06g 15min 47s. Przepłynął: 29 135,01 mil, średnia 15,13 w
3 – „Bureau Vallee 2” Louis Burton – 80d10g 25min 12s. Przepłynął: 28 649,99, średnia 14,84 w
Najszybsze jachty na poszczególnych odcinkach wyścigu Vendee Globe:
Równik: „HUGO BOSS“ 11/18/2020 po 9d 23g 59min
Przylądek Dobrej Nadziei: „APIVIA“ 11/30/2020 po 22d 09g 51min
Przylądek Leeuwin: „APIVIA“ 12/13/2020 po 34d 22g 05min
Przylądek Horn: „Maitre Coq IV“ 01/02/2021 po 55d 00g 22min Równik: „Bureau Vallee 2“ 16/01/2021 po 69d 5g 51min
Meta: Charlie Dalin „APIVIA“ 27/01/2021 – 80 dni 6 godzin 15 minut 47 sekund
29.01.2021 godz.12.00
„W tym Vendée Globe jest dwóch zwycięzców” – powiedział Yannick Bestaven, serdecznie witając Charliego Dalina, który kilka godzin wcześniej przepłynął linię mety wyścigu. Bonifikata czasowa wynosząca 10 godzin i 15 minut za akcję ratunkową Kevina Escoffiera, pozwoliła Bestavenowi wygrać 9. Vendée Globe o 2 godziny i 31 minut nad Dalinem. To najmniejsza różnica czasu w historii wyścig. 48 letni sternik z La Rochelle jest najstarszym zwycięzcą tych regat. Charlie Dalin dodał, że „Anglicy , mówią o zwycięstwie „Line Honors” i jestem z tego zadowolony. Zapamiętam, że jako pierwszy przekroczyłem linię mety i nikt nie może mi tego odebrać!”. Drugi na metę przypłyną Louis Burton, ale został przesunięty na trzecią pozycję. Tak skomentował decyzję Jury o bonifikatach czasowych – „Dla mnie sprawa jest zamknięta i więcej o tym nie będę mówić. Ocalono ludzkie życie. Koniec historii ”. Uratowany po dramatycznej akcji Kevin Escoffier, przywitał się i podziękował Bestavenowi. Dwaj marynarze długo stali w objęciach na kei… To była wzruszająca chwila! Wczoraj w nocy do mety dopłynął na siódnym miejscu Jean Le Cam, bohater akcji ratunkowej po zatonięciu jachtu „PRB”. MISTRZ Le Cam dzięki bonifikacie 16 godzin i 15 minut został przesunięty w klasyfikacji końcowej na czwarte miejsce. Dziś o godzinie dziewiątej rano, Benjamin Dutreux przekroczył linię mety przy Les Sables d’Olonne po 81 dniach, 19 godzinach, 45 minutach i 20 sekundach wyścigu. Sternik „OMIA- Water Family“ został sklasyfikowany na 9 miejscu. Przez dużą cześć trasy żeglował bardzo blisko swoich starszych rywali Jeana Le Cam i Damiena Seguin. 30-letni żeglarz płynął na jachcie z klasycznymi mieczami, zbudowanym w 2007 roku, na którym Alex Thomson zajął trzecie miejsce w VG 2012-13. Na 10. miejscu do mety zbliża się Maxime Sorel „V and B-MAYENNE“, który musi jeszcze pokonać 319 mil. Ostatni w stawce 25. Ari Huusela „STARK“ ma do mety 5634 mile…
Wyścig trwa!
Klasyfikacja końcowa wyścigu (po uwzględnieniu bonifikat):
1.Yannick BESTAVEN, Maître CoQ IV – 80: 03: 44: 46 2. Charlie DALIN, APIVIA – 80: 06: 15: 47 3. Louis BURTON, BUREAU VALLEE 2 – 80:10:25:12 4. Jean LE CAM, Yes We Cam! – 80:13:44:55 5. Boris HERRMANN, SEAEXPLORER – YCM – 80: 14: 59: 45 6. Thomas Ruyant „LinkedOut” – 80: 15: 22 7. Damien Seguin „Groupe APICIL” – 80: 21: 58 8. Giancarlo Pedote „PRYSMIAN GROUPE” – 80: 22: 42 9. Benjamin Dutreux „OMIA- WATER FAMILY – 81: 19: 45