Prestige 420 Fly jest najmniejszym z serii jachtów motorowych marki klasy premium należącej do francuskiej firmy Jeanneau. W ostatniej edycji międzynarodowego konkursu Best of Boats Award 2020 uzyskał nominację do finału w kategorii Best for family (Najlepszy dla Rodziny)
Tekst Stanisław Iwiński/mat. prasowe BOB Award
Zdjęcia materiały firmowe stoczni
Koncepcję jachtów Prestige opracowało znane włoskie biuro konstrukcyjne Garroni Design, które jest autorem praktycznie wszystkich nowych modeli tej marki. To ono właśnie nadaje niepowtarzalny styl i oryginalne rozwiązania konstrukcyjne, a także opowiada za elegancki wystrój wnętrza i ergonomię zabudowy. Wszystkie modele prestigów cechuje nienaganna sylwetka, trochę konserwatywna, ale z wykorzystaniem współczesnych trendów linia pokładu oraz kadłuba (duże okna i luki) i zastosowanie nowoczesnych materiałów konstrukcyjnych pozwalających konstruktorom na wiele nawet ekstrawaganckich pomysłów wyposażenia wnętrza. Prestige produkowane są w dwóch wersjach: coupe i flybridge, o długości od 42 do 75 stóp.
Prestige 420 Fly jest najmniejszym z serii, ale ma na pokładzie wszystko co niezbędne, aby zapewnić wygodę i komfort w czasie wycieczek w gronie rodzinnym. I to zarówno w trakcie weekendowych wypadów, jak i dłuższych eksploracji wodnych. Powstał jako rozwinięcie koncepcji modelu Prestige 420 S (coupé, bez flybridge’a). Życie na pokładzie toczy się na dwóch pokładach w zależności od pogody i upodobań załogi. Pokład główny jest podzielona na 3 użytkowe strefy obejmujące: kokpit centralny schowany pod dachem nadbudówki, w którym znajdują się mesa/salon, kambuz oraz sterówka, kokpit rufowy, czyli zadaszona część otwartego pokładu na rufie oraz przeznaczony do wypoczynku pokład dziobowy. Drugim i chyba najprzyjemniejszym miejscem do podróżowania jest flybridge, na którym oprócz drugiej sterówki jest wszystko co potrzeba do biesiadowania i wypoczynku. W sumie jest to tradycyjny i znany z wielu podobnej klasy jachtów motorowych układ zabudowy. Warto jednak podkreślić bardzo dużą dbałość o wykonanie i wykończenie wszystkich elementów zabudowy, z której znana jest ta francuska marka. Dolny pokład przeznaczony jest jako część sypialna i zabudowany jest dwoma kajutami sypialnymi oraz kompletną łazienką z prysznicem i WC. We wszystkich pomieszczeniach dolnego pokładu jest wygodnie i przytulnie, kajuty są dobrze doświetlone i przewietrzane.
Testowany przez nas najmniejszy i najnowszy model 4209 Fly był wyposażony w najmocniejszy dopuszczalny napęd, dwa silniki Cummins QSB 6.7 o mocy 425 KM każdy. Napęd przenoszony jest przez układ V-Drive, który zapewnia doskonałą równowagę dzięki centralizacji masy. Mieliśmy też zamontowany na pulpicie sterowniczym joystick, rzecz, którą polecam wszystkim, gdyż znakomicie ułatwia manewrowanie w ciasnych marinach. Jeśli chodzi natomiast o wrażenia z jazdy, to zdajmy sobie sprawę, że jacht ten nie jest przeznaczony do sportowej i dynamicznej jazdy, lecz do miłego i spokojnego spędzania wolnego czasu na wodzie. Maksymalnie rozpędziliśmy go do szybkości 58 km/h (32-33 w), na co potrzebowaliśmy 22 s od startu zatrzymanego. W ślizg wchodził przy 2300 obr./min po 8 s od ruszenia. Najlepiej oczywiście pływać z szybkością cruisingową około 40 km/h (22 w), jest wtedy najciszej na pokładzie – odpowiednio 75 i 77 dB (kokpit/flybridge), a i spalanie jest najbardziej ekonomiczne, wynosi mniej niż 40 l/h na jeden silnik. Jak na jacht tej klasy również jego cena nie jest wygórowana, choć z pewnością przeznaczony jest dla bardziej zamożnych miłośników pływania jachtami z napędem mechanicznym.
Prestige 420 Fly :dane techniczne
długość całkowita | 13,06 m |
szerokość całkowita | 4,10 m |
zanurzenie | 1,10 m |
liczba kajut | 2 |
maks. moc silników | 2 x 425 KM |
masa | 10 400 kg |
zbiornik paliwa | 1170 l |
zbiornik wody | 330 l (+ 95 l – opcja) |
kategoria CE | B10/C12 |
projektant | Garroni Design – Prestige Engineering |
cena | od około 484 tys. euro (plus VAT) |