Reklama

Autor 12:46 Sport, Żeglarstwo

Royal Ocean Racing Club Transatlantic Race. I love Poland zdobył Line Honours jachtów jednokadłubowych!

Polski jacht dowodzony przez Grzegorza Baranowskiego przepłynął linie mety w Grenadzie po 8 dniach, 23 godzinach i 43 minutach i 25 sekundach. Trasa liczącego ponad 3000 mil wyścigu prowadzi z Calero Marinas – Marina Lanzarote, Arrecife, Wyspy Kanaryjskie do Camper & Nicholsons Port Louis Marina, Grenada.

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: Materiały prasowe RORC i IMA

„I Love Poland” zdobył Line Honours dla jachtów jednokadłubowych i wygrał w grupie IRC Super Zero. Nasi żeglarze pokonali kilku groźnych rywali m.in. 115-stopowego Swana „Jasi” prowadzonego przez Toby’ego Clarke’a, na którym żeglował Ken Read, Canada Ocean Racing klasy IMOCA, kolejny jacht klasy Volvo70 Green Dragon i trimaran Banzai.

W 2022 roku I love Poland także startował w regatach przez Atlantyk organizowanych przez RORC. Grzegorz Baranowski i jego załoga zajęli wówczas trzecie miejsce wśród stawce z czasem 10 dni 11 godzin 12 minut 50 sekund. Zajeli także trzecie miejsce w grupie IRC Super Zero min. za słynnym 100-stopowym „Comanche” skipper Mitch Booth. Trzecie miejsce w RORC Transatlantic z Lanzarote na Grenadę oraz doskonałe wyniki w klasyku RORC Caribbean 600, dały naszej załodze zwycięstwo i prestiżową nagrodę IMA Caribbean Maxi Challenge, International Maxi Class Association.

W tegorocznym wyścigu RORC Transatlantic z Lanzarote na Grenadę, wystartowały trzy szybkie trimarany MOD 70. O zwycięstwo i rekord trasy walczyli – Giovanni Soldini „Maserati” Multi70 (ITA), MOD70 „Zoulou” (FRA) z Erikiem Marisem za sterem oraz MOD70 „Snowflake” Franka Slootmana (USA), prowadzony przez Gavina Brady’ego. Przez prawie cały dystans prowadził MASERATI, a jego jacht żeglował chwilami z rekordową szybkością 37 węzłów. Włoski trimaran po raz drugi z rzędu (wygrał także w 2022 roku), pierwszy dopłynął na Grenadę ustanawiając nowy rekord trasy, który teraz wynosi 5 dni 5 godzin 46 minut i 26 sekund. Wielkie brawa dla Giovanni Soldiniego i jego załogi!

Okazało się, że najtrudniejszy dla naszej załogi moment przyszedł tuż przed samą metą, o czym po dopłynięciu do mariny na Grenadzie opowiedział Grzegorz Baranowski:

Dosłownie 35 mil przed Grenadą stanęliśmy w kompletnej dziurze wiatru, czego nie było w żadnej prognozie. Przyszła chmura i zlała nas deszczem, a następnie przyszło 27 węzłów wiatru i znów cisza, co w sumie spowodowało 2 godziny spowolnienia i sprawiło, że końcówka regat była bardzo emocjonująca. Zrobiliśmy masę podmianek, masę różnych rzeczy, masę manewrów, żeby ruszyć tę łódkę do przodu, bo przez jakiś czas było kompletnie zero wiatru i duża fala. Ta chmura minęła i po 2 – 3 godzinach ruszyliśmy, dopłynęliśmy na metę i jesteśmy szczęśliwi” oraz dodaje:

„Fajnie, że prawie cały czas mieliśmy wiatr, Konrad (nawigator) wykonał super robotę, dobrze rozpisał całą trasę i okazało się, że prawie cały czas powiększaliśmy przewagę nad resztą, to dało trochę takiego luzu psychicznego, zwłaszcza na koniec. Załoga spisała się super, wszystkie manewry były poprawne, wszystko było przemyślane, omówione i na spokojnie zrobione. Myślę, że wszyscy długo będziemy pozytywnie pamiętali ten wyścig”.

Sternik i kapitan I love Poland Grzegorz Baranowski (RORC Transatlantic 2023/Arthur Daniel)

Dziewięciu członków załogi „I Love Poland” ma mniej niż 35 lat, a Grzegorz Baranowski jest skipperem i najstarszym członkiem zespołu. Grzegorz, to jeden z najwybitniejszych polskich żeglarzy regatowych – zdobywca Admiral’s Cup, mistrz świata w match racingu i trymer jachtu +39 w regatach o Puchar Ameryki. Od ponad 20 lat uczestnik regat klasy Maxi na pokładzie jachtu Y3K. Z załogą ILP zdobył Line Honours wyścigu Rolex Middle Sea Race.

Tuz po zakończeniu regat przez Atlantyk powiedział: „Jestem bardzo dumny z załogi. W zeszłym roku, był to nasz pierwszy wyścig transatlantycki i naszym celem było bezpieczne jego ukończenie. W tym roku bezpieczeństwo było nadal najwyższym priorytetem, ale z bardziej doświadczonymi żeglarzami na pokładzie i kilkoma nowymi młodymi zawodnikami mogliśmy mocniej cisnąć. Zwycięstwo w tym wyścigu pod polską banderą, z w pełni polską załogą, jest po prostu idealne! Żeglowanie na „I Love Poland” wiąże się z pasją i emocjami, tu możesz poczuć moc na pokładzie. Jacht klasy Volvo 70 został stworzony do wyścigów oceanicznych i przy prędkości wiatru 15-20 węzłów na pokładzie jest naprawdę mokro, ale ten jacht zaczyna prawie latać! RORC Transatlantic Race, to doskonały początek naszego karaibskiego programu. Popłyniemy teraz na Antiguę, aby wystartować w regatach RORC Caribbean 600”.

Nawigatorem „I Love Poland” jest 27-letni Konrad Lipski. Niewielu nawigatorów w tym wieku zdobyło Line Honours w regatach Rolex Middle Sea Race, Roschier Baltic Sea Race, a teraz w regatach RORC Transatlantic Race!  Na mecie tak skomentował ten sukces:

„Od początku wiedzieliśmy, że będzie to niemal klasyczny wyścig w pasatach, Jednak wiatry były trochę bardziej zmienne niż zwykle i panowały różne warunki żeglugi, od ponad 20 węzłów do bardzo słabych wiatrów. Od początku mieliśmy plan i trzymaliśmy się go. Byłem trochę zdenerwowany, gdy byliśmy bardzo daleko na południu, a zmiana miała nadejść późno, ale do tego czasu zbudowaliśmy dobrą przewagę i mogliśmy być nieco bardziej konserwatywni, więc skręciliśmy z powrotem w kierunku loksodromy. Jeśli chodzi o mnie osobiście, musiałem wycofać się z ekipy w zeszłym roku z powodu Covid-19 i nigdy nie wiadomo, czy dostaniesz kolejną szansę. Fantastycznie jest więc ponownie wziąć udział w tym wyścigu, a wygrana w grupie jednokadłubowców Line Honors, napawa mnie wielką dumą”.

Nawigator Konrad Lipski (RORC Transatlantic 2023/Arthur Daniel)

Skład zwycięskiej załogi w RORC Transatlantic Race 2023:

Grzegorz Baranowski – sternik, kapitan
Arkadiusz Fedusio – pitman
Bartosz Nowicki – trymer żagli przednich
Borys Michniewicz – pitman
Pacyfik Koseski – dziobowy
Mateusz Byrski – dziobowy
Robert Hajduk – media oficer
Jakub Surowiec – trymer grota
Adam Głogowski – trymer grota
Filip Pietrzak – dziobowy
Grzegorz Goździk – drugi sternik
Patryk Richter – trymer żagli przednich
Dominik Janowczyk – trymer żagli przednich
Konrad Lipski – nawigator

Wyniki regat: https://sailracehq.com/raceresults/2f87adbb-6390-ed11-aad1-00224841bd72/?

(Visited 258 times, 2 visits today)
Tagi: , , Last modified: 6 lutego, 2023

Partnerzy serwisu

Zamknij