67 dni i 20 godzin wyścigu. Tyle czasu potrzebował Sebastien Simon GROUP DUBREUIL, aby zameldować się jako trzeci na mecie wyścigu Vendee Globe w Les Sables d’Olonne To kolejny żeglarz z czasem poniżej 70 dni…
Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe Vendee Globe
Sylwetki najlepszych
- Charlie Dalin MACIF Santé Prévoyance – 64 dni, 19 godzin, 22 minut i 49 sekund
- Yoann Richome PAPREC ARKEA – 65 dni, 18 godzin, 10 minut i 10 sekund
- Sebastien Simon GROUPE DUBREUIL – 67 dni, 12 godzin, 25 minut I 37 sekund
Charlie Dalin – zwycięzca Vendee Globe 2024/25, ustanowił nowy „kosmiczny” rekord trasy dookoła świata – 64 dni 19 godzin 22 minut 49 sekund. W wyścigu prowadził na Przylądku Dobrej Nadziei 29 listopada 2024 roku, 9 grudnia na Przylądku Leeuwin, 20 grudnia na trawersie Point Nemo, a także 5 stycznia 2025 roku na drugim przecięciu równika. Był liderem wyścigu od 30 grudnia 2024. Poprawił o 10 dni rekord trasy wyścigu ustanowiony w 2017 roku przez Armela Le Cleac’h BANQUE POPULAIRE VIII, który dystans 27 455 mil przepłynął w 74 dni, 03 godziny, 35 minut i 46 sekund ze średnią prędkością 15,43w.
Charlie Dalin pokonał teoretyczną trasę 23905 mil ze średnią prędkością 15,37 węzłów.
Pokonał rzeczywistą trasę 27668 mil ze średnią prędkością 17,79 węzłów.
40 – letni Charlie Dalin MACIF SANTÉ PRÉVOYANCE urodzony w 1984 roku w Hawrze, mieszka w Concarneau w Bretanii, był wyjątkowo zmotywowany, aby wygrać w tym wyścigu. W poprzedniej edycji w 2020/21 roku, długo był liderem i pierwszy przepłynął linie mety w Les Sables d’Olonne po 80 dniach 6 godzinach 15 minutach i 47 sekundach. Jego APIVIA była najszybsza! Charlie Dalin mieszkającv na stałe w Le Havre, to wybitny żeglarz i konstruktor jachtowy. Podczas przygotowań i w trakcie wyścigu wspierany był przez firmę APIVIA, cześć grupy branży ubezpieczeniowej MACIF, w barwach której Vendee Globe wygrał w siódmej edycji Francois Gabart. Cztery lata temu projektem Dalina zarządzała firma Gabart MerConcept, wspierana przez kilku sponsorów. Dzięki ich zaangażowaniu, Dalin mógł dowodzić jachtem najnowszej generacji klasy IMOCA ze słynnego biura projektowego Guillaume Verdiera. Verdier podkreślał wielkie zaangażowanie Charlie Dalina w konstrukcję foili i w czasie prac nad kadłubem. Wybitny sternik, jest też wysokiej klasy specjalistą od konstruowania i budowy jachtów żaglowych. Zanim Charlie Dalin został następcą Francoisa Gabarta w Vendee Globe, był dwukrotnie mistrzem Francji w regatach morskich i czterokrotnie stawał na podium prestiżowego cyklu Figaro. Niestety cztery lata temu Charlie Dalin nie wygrał wyścigu Vendee Globe! Zwycięzcą został Yannick Bestaven MAITRE COQ IV, który dostał bonifikatę czasową 10 godzin i 15 minut za akcję ratunkową Kevina Escoffiera i to pozwoliło mu wygrać 9. edycję Vendée Globe o 2 godziny i 31 minut przed Dalinem. To najmniejsza różnica czasu na mecie w historii wyścigu. Charlie Dalin powiedział wówczas – „Anglicy, mówią o zwycięstwie „Line Honors” i jestem z tego zadowolony! Zapamiętam, że pierwszy przepłynąłem linię mety i nikt nie może mi tego odebrać!”. W tej edycji regat jego nowy MACIF SANTÉ PRÉVOYANCE (konstrukcji Guillaume Verdier 2023) był jednym z najlepszych i najszybszych w stawce. Został doskonale przygotowany i sprawdzony.
Od dzieciństwa był pasjonatem żeglarstwa. Mieszkając w Le Havre, był zafascynowany organizowanym co dwa lata transatlantyckim wyścigiem Transat Jacques Vabre. Lubi przypominać, że „pochodzi z rodziny szczurów lądowych”. Jego matka jest sprzedawczynią, a ojciec kierownikiem tras koncertowych zespołów rockowych. Prowadzili darmową stację radiową w Le Havre. Młody Charlie pomagał ojcu na koncertach. Żeglarstwo stało się jego pasją od razu po pierwszym kursie żeglarskim. Startował i szkolił się na wielu jachtach w różnych rodzajach regat. Jego pasja do żeglarstwa przyćmiła wszystko, nawet szkołę! „Daliśmy mu wyzwanie: jeśli chciał kontynuować żeglowanie, musiał mieć dobre oceny” — mówi jego matka. Mając już ukończone studia, postanowił zapisać się na Uniwersytet w Southampton, aby studiować projektowanie jachtowe. Ciągle doskonalił swój angielski, żeglując przy każdej okazji po wodach Cieśniny Solent z najlepszymi żeglarzami angielskimi. Doskonalił swoje umiejętności żeglarskie, wygrał próby Skipper MACIF oraz dobrze wypadł także w klasie Figaro. To był początek długiej serii jego sukcesów. Wygrał Transat AG2R w 2012 roku (z Gildasem Morvanem), zdobył dwa tytuły mistrzowskie Francji w pełnomorskich regatach samotnych żeglarzy w 2014 i 2016 roku. Cztery razy stanął na podium w Solitaire du Figaro od 2014 do 2017 roku. Przez część tego okresu był członkiem zespołu, partnerem treningowym i rywalem Yoanna Richomme, którego ścieżka edukacyjna przebiegała w podobnym kierunku. Richomme studiował projektowanie jachtów na Southampton Solent University w tym samym czasie co Dalin. Od lat są przyjaciółmi i partnerami treningowymi.
W ostatnich latach Dalin wygrał kilka prestiżowych wyścigów, które potwierdziły jego wielką żeglarską klasę:
2025: Zwycięzca Vendee Globe
2024: Zwycięzca New York Vendée – Les Sables d’Olonne
2023: Zwycięzca Rolex Fastnet Race (z Pascalem Bidégorrym)
2022: Zwycięzca Vendée Arctique
2020: 2. miejsce w Vendée Globe
2019: Zwycięzca Transat Jacques Vabre (z Yannem Elièsem)
2015 i 2016: 2. miejsce w Solitaire du Figaro
Yoann Richomme PAPREC ARKEA pierwszy opłynął Horn mając zaledwie 9 minut i 30 sekund przewagi nad Charlie Dalinem MACIF Santé Prévoyance. Z Les Sables d’Olonne do Przylądka Nieprzejednanego żeglował 43 dni 11 godzin 25 minut i 20 sekund. Dalin wyprzedził go i objął prowadzenie w wyścigu 30 grudnia na południowym Atlantyku, wychodząc pierwszy ze skomplikowanego układu pogodowego u wybrzeży Rio de Janeiro i od tego czasu utrzymywał przewagę. Na Atlantyku dwaj wielcy rywale stoczyli bardzo zacięty pojedynek. Richomme dotarł jednak na metę 22 godziny 47 minut i 13 za Dalinem w czasie – 65 dni 18 godzin 10 minut i 2 sekundy. To także wynik lepszy od starego rekordu Armela Le Cleac’h BANQUE POPULAIRE VIII z 2017 roku, który opłynął świat w czasie 74 dni 3 godzin 35 minut i 46 sekund.
Yoann Richomme pokonał teoretyczną trasę 23905 mil ze średnią prędkością 15,2 węzłów.
Pokonał rzeczywistą trasę 28326 mil ze średnią prędkością 17,9 węzłów.
41 – letni Yoann Richomme urodził się w 1983 roku we Frejus, a mieszka w Lorient, spędził trzy i pół roku w szkole publicznej w pobliżu Filadelfii, gdy pracował tam jego ojciec. Jest znanym perfekcjonistą bazującym w przygotowaniach do wyścigów na olbrzymiej ilości zebranych danych. Doskonale mówi po angielsku z wyraźnym amerykańskim akcentem. On i jego jacht są zawsze perfekcyjnie przygotowani do regat i nic więc dziwnego, że zanotował już wiele sukcesów. Po wodowaniu PAPREC ARKEA w lutym 2023 roku, załoga Yoann Richomme i Yann Elies zajęła drugie miejsce w wyścigu Rolex Fastnet oraz drugie w wyścigu Transat Jacques Vabre. Do tego Richomme dodał zwycięstwo w prestiżowym wyścigu Transat CIC, na arcytrudnej trasie po wodach Północnego Atlantyku. Richomme studiował projektowanie jachtów w Southampton, podobnie jak jego wielki rywal Charlie Dalin MACIF SANTÉ PRÉVOYANCE. Jest doskonałym specjalistą od pogody i bardzo doświadczonym żeglarzem regatowym, a fachu nauczył się wygrywając dwukrotnie Solitaire du Figaro (2016 i 2019). Współpracujący z nim sponsorzy obdarzyli go w pełni zasłużonym zaufaniem, do tego stopnia, że pozwolili mu zbudować zarówno jacht klasy Class40, z którym wygrał Route du Rhum w 2022 roku i jacht klasy IMOCA, aby spróbował wygrać wyścig Vendée Globe. Richomme to dwukrotny zwycięzca prestiżowych regat samotnych żeglarzy Route du Rhum, wygrał regaty w Class40 w 2018 i w 2022 roku. Yoann pochodzący z Fréjus, a mieszkający w Larmor-Plage niedaleko Lorient, dołączył w ten sposób do elitarnego grona podwójnych zwycięzców rumowego wyścigu – Thomasa Ruyanta, Rolanda Jourdaina, Laurenta Bourgnona, Lionela Lemonchois, Francka-Yvesa Escoffiera, Erwana Le Roux, którzy dwukrotnie zwyciężyli w tej samej kategorii jachtów (Bournon, Jourdain, Escoffier, Le Roux) wygrywali w różnych grupach jachtów.
Richomme to wybitna postać pasjonująca się różnymi dyscyplinami od żeglarstwa sportowego, po wyścigi oceaniczne i taktykę regatową. Lubi przekazywać tę pasję i sprawiać, by żargon żeglarski był zrozumiały dla każdego. Jego analizy regat, szczególnie Vendee Globe, zyskały wielkie uznanie widzów i wybitnych fachowców, których we Francji nie brakuje. Ta fascynacja żeglarstwem nie wzięła się znikąd! Jego dziadek ze strony ojca, zapoznał rodzinę z żeglarstwem. Ojciec Yoanna, Yannick, przejął po nim pałeczkę, kupił jacht i podróżował z rodziną wzdłuż wybrzeża Bretanii. Kiedy został wysłany służbowo do Stanów Zjednoczonych, ojciec i syn kontynuowali żeglowanie po Zatoce Chesapeake, zanim wspólnie przepłynęli Atlantyk. Transatlantycka wyprawa sprawiła, że Yoann zapragnął wypłynąć na pełne morze! Jego pragnienie, aby być cieślą lub przejść szkolenie się w zakresie IT, szybko zostało zapomniane i rozpoczął studia projektowania jachtowego na Southampton Solent University. W latach studenckich żeglował coraz więcej i odkrył rywalizację na wysokim poziomie na Tour de France à la Voile z Rolandem Jourdainem, Nicolasem Lunvenem, Charlesem Caudrelierem. Wielkimi gwiazdami światowego jachtingu regatowego!
Yoann ma na swoim koncie wiele wspaniałych sukcesów:
2025: Drugie miejsce w Vendee Globe
2024: Zwycięzca Transat CIC
2023: Zwycięzca Retour à la Base
2022: Zwycięzca Route du Rhum (Class 40)
2020: Zwycięzca The Ocean Race Europe (VOR65)
2019: Zwycięzca Solitaire du Figaro
2018: Zwycięzca Route du Rhum (Class 40)
2016: Zwycięzca Solitaire du Figaro
Sebastien Simon pokonał teoretyczną trasę 23905 mil ze średnią prędkością 14,8 węzłów.
Pokonał rzeczywistą trasę 27 807,2 mil ze średnią prędkością 17,2 węzłów.
34 – letni Sébastien Simon, urodzony w 1990 roku w Les Sables d’Olonne, jest doskonałym żeglarzem i wykształconym inżynierem, zajmującym się konstrukcją jachtów oraz stosowaniem kompozytów do ich budowy. Żeglarstwo uprawia od dziecka. W 2018 roku wygrał Solitaire du Figaro i zdobył tytuł mistrza Elite French Ocean Racing, co było dla niego przepustką do klasy IMOCA. W 2020 roku wystartował w Vendée Globe, ale jego próba zakończyła się u wybrzeży Przylądka Dobrej Nadziei, gdy zajmował 4. miejsce w stawce. Simon bardzo intensywnie przygotowywał się do kolejnego startu w VG. W 2021 roku był 18-ty w Transat Jacques Vabre i czwarty w Rolex Fastnet Race. W 2023 roku Transat Jacques Vabre ukończył na 18-tym miejscu i startował w załogowym wyścigu The Ocean Race jako członek załogi GUYOT ENVIROMENT – TEAM EUROPE, z którą zajął piąte miejsce. Walcząc o kwalifikacje do tegorocznego wyścigu samotnych żeglarzy, wystartował na w prestiżowym Transat CIC z Lorient do Nowego Jorku i zajął wysokie 10 miejsce. W ostatnim arcyważnym sprawdzianie, regatach Nowy Jork – Les Sables d’Olonne przypłynął na metę na doskonałej czwartej pozycji. Jego jednostka GROUP DUBREUIL, to jacht amerykańskiej załogi Charlie Enrighta 11th Hour Racing Team MALAMA, zwycięzcy załogowych regat dookoła świata The Ocean Race. Został zaprojektowany przez Guillaume Verdiera i zbudowany przez CDK Technologies w 2021 roku. Jacht świetnie zdał egzamin w trudnym rejsie dookoła świata wokół trzech Przylądków. Rekordy dobowe ustanawiane przez tę łódkę, prowadzoną przez Sebastiena Simona nie były dziełem przypadku.
Simon znalazł idealny jacht klasy IMOCA 11th Hour Racing, który został zoptymalizowany i doskonale przygotowany do regat samotnych żeglarzy. Do jego zespołu dołączył hiszpański dwukrotny medalista olimpijski klasy 49-er Iker Martinez i grupa utalentowanych żeglarzy, którzy solidnie pracowali dla drużyny. Iker, to także weteran regat Volvo Ocean Race i Barcelona World Race. Po pierwszym transatlantyckim wyścigu Transat Jacques Vabre z Ikerem Martinezem, Simon wyruszył samotnie w regatach Retour à la Base. Ten wyścig okazał się dla niego niezwykle trudny i był bardzo ważną próbą wytrzymałości. Od startu był w czołówce regat. Niestety po uderzeniu w głowę doznał wstrząsu mózgu. Stracił przytomność i złamał jeden z kręgów! Musiał zatrzymać się na Azorach, aby rozwiązać także problemy techniczne z elektryką. Niezłomny i zdeterminowany, ponownie wyruszył na trasę wyścigu, ale tuż przed metą stracił maszt! Jednak uparty Sebastien dociera do końca wyścigu pod awaryjnym takielunkiem! Przekracza linię mety pod nadzorem komisji regatowej całkowicie wyczerpany, ale zapewnia sobie kwalifikację do Vendée Globe. Niestety, pierwsze miesiące 2024 roku musiał spędzić w gorsecie, nie mogąc się ruszać, uprawiać żadnego sportu, a tym bardziej wypływać na morze! Jego rekonwalescencja była trudna, ale determinacja i entuzjazm pozwoliły mu przetrwać. Po takich przejściach stanął na starcie regat samotnych żeglarzy non stop dookoła świata…
Ten wyścig to jego życie – „Jestem dzieckiem Vendée Globe” powtarzał w wywiadach przed startem. Wychował się w tym mieście, zna subtelności zatoki Sables d’Olonne, radość chodzenia po pomostach Port Olona i pływania kanałem łodzią swojego ojca. Jego zamiłowanie do rywalizacji żeglarskiej narodziło się, gdy miał 12-lat i ścigał się w klasie Optymist. Dobrze radził sobie w klasie 420 i zajął trzecie miejsce na mistrzostwach Świata w Walencji. Żeglarstwa oceanicznego uczył się u boku Yvesa Parliera, legendarnego sternika z Vendee Globe!
W czasie swojej kariery żeglarskiej osiągnął wiele sukcesów:
2002: Rozpoczął starty w klasie Optymist
2013: 3. miejsce w mistrzostwach świata klasy 420
2013: Wygrał Bretagne-CMB Espoir
2018: Zwycięzca Solitaire du Figaro
2020: Wziął udział w Vendée Globe
2021: 4. miejsce w Transat Jacques Vabre
2022: Wziął udział w The Ocean Race – 5m GUYOT ENVIRONNEMENT – TEAM EUROPE
2024: 4. miejsce w New York – Vendée Les Sables d’Olonne