Reklama

Autor 16:47 Sport

Oceaniczny Match Race po Bałtyku

Do niecodziennej rywalizacji doszło w ostatnich dniach na Morzu Bałtyckim. Zespół Sailing Poland zorganizował wraz z podobnym zespołem z Litwy Ambersail 2 regaty na trasie pomiędzy Gdynią, Kłajpedą i Gotlandią. Dwa oceaniczne, regatowe jachty ścigały się pomiędzy sobą, niemal jak w klasycznym Match Racingu. Na pokładzie obydwu jachtów żeglowały gwiazdy światowego żeglarstwa.

W tym roku ze względu na pandemię całkowicie zmienił się kalendarz regat żeglarskich. Większość z tych największych, międzynarodowych imprez została po prostu odwołana. Polski zespół Sailing Poland, przygotowujący się do startu w etapowych regatach dookoła świata The Ocean Race 2021/2022, musiał więc dopasować swoje plany do nowej rzeczywistości. Zmodyfikowany plan treningów i regat objął więc głównie ustanawianie i bicie żeglarskich rekordów, głównie tych mniej oficjalnych, związanych z basenem Bałtyku, ale nie mniej imponujących. Wśród podjętych prób były przede wszystkim te związane z trasą Gdynia – Bornholm – Gdynia, czy Gdynia – Gotlandia – Gdynia. Jednak bicie rekordu jest walką z czasem, a załoga tego niezwykłego jachtu – dawnego „Mapfre”, czyli jachtu klasy VOR 65, który ukończył regaty The Volvo Ocean Race w latach 2014/2015 oraz 2017/2018 pod wodzą Ikera Martineza – nastawiona jest przede wszystkim na ściganie się z innymi jachtami. Warto tu podkreślić, że przez pokład Sailing Poland przewija się wielu polskich olimpijczyków, a także liczne grono młodych żeglarzy. Załoga startuje bowiem w formule Pro-Am, czyli składa się zarówno z żeglarzy wyczynowych, jak i amatorów.

Ponieważ z podobnej sytuacji byli żeglarze litewscy z zespołu Ambersail 2, nie trzeba było nikogo namawiać na zorganizowanie prawdziwych wyścigów obydwu niemal identycznych jachtów. Na tym jednak podobieństwa do tytułowego Match Racingu się kończą – to były bowiem typowe wyścigi morskie, na długiej trasie. Pierwszym etapem rywalizacji był in-port race w Gdyni, w którym szybciej trasę pokonała załoga Ambersail 2. Następnie Litwini byli lepsi w rywalizacji offshore race na trasie Gdynia – Kłajpeda wokół boi B8. Po powrocie do Gdyni, załoga ponownie ruszyła do Kłajpedy, gdzie zorganizowano jeszcze jeden in-port race i tym razem to Sailing Poland był górą.

Na ostatni wyścig rywalizacji polską załogę wsparł Bouwe Bekking, jeden z najbardziej utytułowanych żeglarzy regatowych morskich na świecie. Holender zajął jako skipper teamu Brunel miejsca drugie i trzecie w regatach Volvo Ocean Race, w których startował w sumie aż 8 razy. Trasa wiodła tym razem z Kłajpedy, wokół Gotlandii do mety w Gdyni i liczyła ok. 320 mil morskich. Linię mety jako pierwszy przeciął w sobotę 26 września w godzinach popołudniowych Sailing Poland, pokonując trasę w 26 godzin, o 7 min szybciej nić Ambersail 2. Litewską jednostką dowodził Rokas Milevicius, olimpijczyk z klasy Laser z Londynu 2012, uczestnik regat Volvo Ocean Race edycji 2017/2018 (zajął 2 miejsce).

fot. bezpłatne materiały prasowe Sailing Poland

Remis punktowy oznacza, że zapewne niebawem obydwa jachty ponownie zobaczymy rywalizujące na wodach Bałtyku o prymat w tej części Europy.

Strategiczne plany polskiego zespołu zakładają, że w listopadzie 2021 roku dowodzony przez Macieja Marczewskiego Sailing Poland wystartuje na wokółziemskich regatach The Ocean Race, znanych wcześniej jako Withbread Round The World Race oraz Volvo Ocean Race. Trzymajmy kciuki za polski zespół – gdyby te plany się ziściły, mielibyśmy znów polski akcent po blisko pół wieku od czasu, kiedy w pierwszej edycji Withbread Round The World Race w latach 1973/1974 wzięły udział dwa polskie jachty – Copernicus i Otago.

Skład załogi Sailing Poland w regatach na trasie Kłajpeda – Gdynia wokół Gotlandii: Bouwe Bekking (skipper), Olivier Charles John Elwoood, Mateusz Grzegorz Niebielski (młynkowy), Krzysztof Tadeusz Ślęzak (masztowy), Mateusz Gwóźdź (trymer żagli), Gustaw Jan Miciński (trymer żagli), Anna Weinzieher (trymer żagli), Daniel Dagenais-Gaw (dziobowy), Alan Al-khatab (pitman), Stanisław Bajerski (młynkowy), Kacper Gwóźdź (dziobowy), Maja Micińska (trymer żagli), Maciej Marczewski (co-skipper), Ewa Fijołek (nawigator)

Patronat honorowy nad imprezami objęli: Marszałek Województwa Pomorskiego, Burmistrz Kłajpedy oraz Pomorski Związek Żeglarski.

(Visited 525 times, 1 visits today)
Tagi: , , Last modified: 17 listopada, 2020

Partnerzy serwisu

Zamknij