Reklama

Autor 16:26 Sport, Żeglarstwo

Rolex Fastnet Race – Cherbourg. Jedenaście polskich jachtów na starcie 50. Fastnet

50. Rolex Fastnet Race 2023, rozgrywany teraz na trasie długości 690 mil z Cowes do Cherbourg-en-Cotentin z opłynięciem skały Fastnet, wystartuje tradycyjnie sprzed Royal Yacht Squadron na Wyspie Wight w sobotę 22 lipca 2023 roku.

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe RORC

Zgłoszenia do jubileuszowego wyścigu rozpoczęto 11 stycznia 2023 r. Organizatorzy Royal Ocean Racing Club liczą, że padnie rekord 500 zgłoszeń! Ponieważ zawodnicy, którzy brali udział w zeszłym roku w RORC Roschier Baltic Sea Race, a także ci, którzy wystartowali w tegorocznym RORC Transatlantic Race, mają zagwarantowane miejsce w Fastnet. Największą grupą, która wciąż się rejestruje, są klasy „pro” ścigające się poza flotą IRC, tj. klasy trimaranów Ultim 32X23, IMOCA; Ocean 50; Class40 i Figaro 3, a także klasy wielokadłubowe. Na rejestrację mają czas do 14 kwietnia. Dla wielu z tej ostatniej grupy Rolex Fastnet Race będzie jednym z niewielu wyścigów, w których będą mogli wziąć udział w tym sezonie przed rozpoczęciem jesiennego Transat Jacques Vabre. Największa grupa spośród zarejestrowanych jachtów pochodzi z Wielkiej Brytanii – 166 zarejestrowanych, a następnie z Francji z 118. Jachty będą miały różne rozmiary, od 6,5-metrowego Classe Mini do kilku 9-metrowych, do „Lucky” Bryona Ehrharta”, byłego Ramblera 88 Amerykanina George’a Davida. Największym trimaranem jest 30-metrowy trimaran „Banque Populaire”, którego sternik Armel le Cleac’h, to zwycięzca Vendée Globe z 2016-17 roku.

RORC w Cowes przetwarza obecnie zgłoszenia do Fastnet, ale wstępne spojrzenie na listę zgłoszeń, pokazuje szczególnie dużą frekwencję w klasach producentów, takich jak Jeanneau Sun Fast 3300 i 3600, a także różne jachty JPK, w tym 10.10, 10.80 s i 11.80, te które wygrały trzy z ostatnich pięciu edycji wyścigu w czasie skorygowanym IRC.

Oto polskie jachty zgłoszone do wyścigu Rolex Fastnet w 2023 roku:

1. I Love Poland, VO70, Grzegorz Baranowski
2. Fast Forward, Tripp 50, Tomasz Nagas
3. Hair of the Dog, Sun Fast 2000, Grzegorz Kalinecki
4. Hultaj, Figaro One, Szymon Kuczyński
5. My Way, Sun Fast 3300, Janusz Madej
6. Oiler.pl, Judel Vrolijk, Tomasz Kosobucki
7. Pneuma, JPK 10.30, Andrzej Różycki
8. Polished Manx 2, First 40.7, Kuba Szymanski
9. Bindi, Dehler 33 Classic, Wladyslaw Chmielewski
10. WindWhisper Racing Team, VO65
11. Selma Racing – Class 40 Artur Skrzyszowski

Trzy wyścigi w 2015, 2017 i 2019 roku, w czasie skorygowanym wygrywali Francuzi i oni zdobywali główną nagrodę Fastnet Challenge Cup. W 2021roku nowy rekord trasy jednokadłubowców ustanowił maxi należący do Rosjanina Dmitry Rybolovleva “Skorpios” – 2 dni 8 godzin 33 minuty i 55 sekund. Maxi trimaran “Edmond de Rothschild” dowodzony przez parę skiperów Franck Cammas i Charles Caudrelier, także ustanowił nowy rekord z czasem 1 dzień 9 godzin 15 minut I 54 sekundy. Główną nagrodę regat Fastnet Challenge Cup wywalczył Tom Kneen I załoga jachtu JPK 11.80 “Sunrise”. Alexis Loison i Guillaume Pirouelle na jachcie JPK 1030 “Léon” wygrali w grupie IRC 3 i załóg dwuosobowych.

Trasa wyścigu Fastnet prowadzi z Cowes na Wyspie Wight, Cieśniną Solent, wzdłuż południowego wybrzeża Anglii, między wyspami Scilly i Land’s End oraz przez Morze Celtyckie do Fastnet Rock, u wybrzeży południowo-zachodniej Irlandii. Następnie flota wraca, okrążając Bishop Rock, na zachód od Wysp Scilly. Od tego miejsca trasa jest jednak od 2021 roku nowa, a port mety przeniósł się z Plymouth, tradycyjnego celu podróży od pierwszej edycji wyścigu w 1925 r., do Cherbourga we Francji. Ta zmiana, zwiększa długość wyścigu z 608 do 695 mil.

(Visited 571 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 12 kwietnia, 2023

Partnerzy serwisu

Zamknij