Reklama

Autor 19:48 Sport, Żeglarstwo

Team Australia i Tom Slingsby po raz trzeci z rzędu wygrali milion dolarów!

W pierwszy weekend maja 6-7, u wybrzeży San Francisco rozegrano ostatnie zawody trzeciego sezonu SailGP oraz wyścig finałowy, którego stawką był tytuł mistrzowski cyklu i milion dolarów! W poprzednich latach dwukrotnie wygrywał Team Australia dowodzony przez Toma Slingsby. Przed regatami wszyscy zadawali sobie pytanie, kto ich powstrzyma przed trzecią wygraną z rzędu?!

Tekst: Waldemar Heflich
Zdjęcia: materiały prasowe SailGP

Po rozegraniu jedenastu imprez w klasyfikacji generalnej cyklu SailGP prowadził Team Australia, który zgromadził 84 punkty i mógł być już pewny udziału w wyścigu finałowym, w którym płyną trzy najlepsze zespoły trzeciego sezonu. Na drugim miejscu był Team New Zealand Petera Burlinga mający na koncie 73 punkty. Dwukrotni zdobywcy Pucharu Ameryki pragneli sukcesu w SailGP jak nikt inny. To właśnie tej wygranej brakuje im w ich wielkim dorobku sportowym. Za zwycięstwo w ostatniej imprezie jest 10 punktów, tak więc o prawo startu w Wielkim Finale mieli jeszcze szanse także Team France – Quintin Delapierre – 69 punktów i Emirates Team GBR sir Ben Ainslie – 68 punktów. Szczególnie ciekawa miała być postawa załogi Francji, która reprezentuje także zespół Orient Express, kolejnego pretendenta w regatach o Puchar Ameryki w Barcelonie w 2024 roku. W tym sezonie załoga dowodzona przez Quintina Delapierre żeglowała doskonale! Podczas regat w Saint Tropez ustanowili rekord prędkości żeglugi na katamaranie F50 – wynoszący teraz 99,94 km/godz.! Ich zwycięstwo w trzech kolejnych wyścigach w Sydney i wygrana w Grand Prix Australii, zrobiła kolosalne wrażenie na wszystkich i potwierdziła ich wielkie umiejętności. Wszystkim członkom Team France, bardzo przydałby się sukces w cyklu SailGP. Byłoby to mocne podkreślenie sporych aspiracji Francuzów w walce w 37. America’s Cup. Lutowe regaty SailGP w Sydney, były premierą nowego sponsora zespołu Wielkiej Brytanii. Sir Ben Ainslie pozyskał do współpracy na kolejne trzy lata wyjątkowego sponsora jakim są linie lotnicze Emirates, związane z jachtingiem regatowym od wielu lat. Największa na świecie międzynarodowa linia lotnicza, w 2004 roku została tytularnym sponsorem nowozelandzkiej drużyny obrońców Pucharu Ameryki. W jej barwach Emirates Team New Zealand startował w 2007 roku w Walencji, w 2013 roku w San Francisco, w 2017 na Bermudach, w 2021 w Auckland i teraz przygotowują się do regat w 2024 w Barcelonie. Nowozelandczycy zdobywali Puchar Ameryki w 2017 i 2021 roku. Sir Ben Ainslie bardzo chciał awansować w tym roku do Wielkiego Finału i walczyć o końcowe zwycięstwo w cyklu SailGP. To jednak dla Team GBR było niezwykle trudne zadanie, bowiem zespół ten nie wygrał jeszcze nawet jednej imprezy cyklu… Oczywiście Team Australia łatwo się nie podda, a Tom Slingsby, który dołączył do załogi American Magic w 37. America’s Cup, bardzo chciałby po raz trzeci zostać mistrzem i zdobywcą głównej nagrody cyklu SailGP.

Australijczycy w tym sezonie zaliczyli więcej dobrych występów w Gand Prix niż Team New Zealand. Ich najgorszy wynik w trzecim sezonie, to jedno 5. miejsce w Saint-Tropez. Tymczasem Kiwi trzykrotnie zajmowali 6. miejsce – na Bermudach, w Kadyksie i w Sydney. Głównym wnioskiem wynikającym z porównania wyników obu drużyn jest to, że Australia rozpoczęła sezon z lepszej pozycji, wygrywając dwie imprezy Grand Prix na Bermudach i w Chicago. Nowa Zelandia wystartowała słabiej, ale zaczęła lepiej żeglować od regat w Chicago. Od Saint-Tropez rywalizacja obu zespołów, była bardziej wyrównana… Jeśli chodzi o wyniki, Australijczycy mają przewagę, zdobywając w sumie osiem miejsc na podium w całym sezonie, w porównaniu do pięciu Kiwi. Ale jeśli chodzi o zwycięstwa, zespoły remisują i mają po trzy wygrane. Oznacza to, że podczas gdy Australia miała więcej występów w finałach (7) niż Nowa Zelandia, to Kiwi osiągają lepsze wyniki w formacie finałowym z trzema jachtami, odnosząc trzy zwycięstwa z pięciu. Tymczasem Australijczycy odnieśli trzy zwycięstwa z siedmiu…

Dzięki dużej przewadze punktowej Australia była jedynym zespołem, który miał zagwarantowane miejsce w Wielkim Finale z udziałem trzech jachtów, w którym zwycięzca bierze wszystko! Tytuł mistrzowski i milion dolarów! Załoga Toma Slingsby popłynie w finale niezależnie od tego, jakie miejsce zajmuje w wyścigach flotowych na wodach zatoki San Francisco. Natomiast Team New Zealand nie miał takiej pewności i mógł wypaść z pierwszej trójki. Jednak, aby tak się stało, Emirates Great Britain SailGP Team musiałby wygrać wyścigi flotowe, a Team France musiałby zająć drugie miejsce, a Nowozelandczycy szóste miejsce. Zapowiadały się niezwykłe emocje na wodach u wybrzeży San Francisco…

Regaty w San Francisco od pierwszych minut przyniosły wielkie emocje! Pierwszy wyścig wygrał Australia SailGP Team. Tom Slingsby i jego załoga po raz kolejny pokazali, że są absolutnymi mistrzami tego cyklu. Już dwukrotnie zdobywali tytuł Mistrzów Sezonu SailGP i nagrodę miliona dolarów, teraz także są na dobrej drodze do trzeciego zwycięstwa! W drugim wyścigu klasę pokazał sir Ben Ainslie, którego wspiera na jachcie Hannah Millis, razem mają sześć złotych medali olimpijskich! Brytyjczycy – Emirates Great Britain Sailgp Team, prowadzili po kapitalnym starcie na wszystkich znakach kursowych i pewnie wygrali. Już przed startem pilnowali Francuzów, nie dając im specjalnie szans na dobre rozpoczęcie wyścigu. Quentin Delapierre chyba nie wytrzymał ciśnienia jakie wywierał na niego sir. Ben Ainslie. Francuz popełniał w San Francisco błędy taktyczne, a załoga manewrowe… Jego szanse na awans do finału zdecydowanie zmalały! W tym wyścigu, tuż przed startem Tom Slingsby dostał karę za przekroczenie granicy trasy, mimo tej wpadki dopłynął na metę w czołówce! Trzeci wyścig ponownie pewnie wygrali Australijczycy, po kapitalnym starcie i kontrolowaniu wyścigu na każdym kursie. Na drugim miejscu do mety dopłynęli Brytyjczycy. Te dwie załogi zdecydowanie zdominowały pierwszy dzień regat na akwenie między mostem Golden Gate, a Wyspą Alcatraz…

7 maja, w drugi dzień regat w San Francisco, do rozegrania pozostały dwa wyścigi flotowe z udziałem wszystkich teamów oraz Wielki Finał, w którym popłyną trzy najlepsze załogi, trzeciego sezonu SailGP! Pewne miejsca w finale mają już Team Australia i Team New Zealand, o trzecie miejsce trwał pojedynek między Team France i Emirates Great Britain Team… Niedzielne wyścigi finału trzeciego sezonu SailGP, rozpoczęły się od zderzenia Amerykanów i Duńczyków w walce przedstartowej! W czwartym wyścigu walkę o zwycięstwo stoczyli Canada SailGP Team – Phila Robertsona i Australia SailGP Team – Toma Slingsby. Francja i Wielka Brytania walczyły o cenne punkty dające prawo startu w finałowym wyścigu. Te dwie pary nadawały ton walce na trasie czwartego wyścigu. To był arcyciekawy pojedynek, w którym na każdym znaku zmieniał się lider… Przed ostatnim znakiem kursowym karę dostał Ben Ainslie i pierwszy na metę wpłynął ich rywal France SailGP Team – Quentin Delapierre. Drugi był Team Australia, a trzeci po kapitalnym finiszu Denmark SailGP Team. Czwarte miejsce dla Emirates Great Britain Sailgp Team. W piątym wyścigu, ostatnim flotowym w trzecim sezonie, fatalnie wystartował Peter Burling, a doskonale Jimmy Spihill, Diego Botin i Phil Robertson. Na pierwszym znaku karę za nieustąpienie drogi Brytyjczykom, dostał Tom Slingsby! Pojedynek o prawo startu w wyścigu finałowym toczyli Brytyjczycy i Francuzi. Tylko dwa punkty przewagi miał sir Ben Ainslie! Na czele wyścigu płynęły załogi, które już nie liczyły się w walce o zwycięstwo w trzecim sezonie. Jednak ważne było dla nich zwycięstwo w ostatnim wyścigu… Na znaku nr. 5 prowadził Team Kanada przed Team USA. W połowie halsówki na drugie miejsce awansował Team Australia! Tom Slingsby po raz kolejny udowodnił, że jest najlepszy! Australijczycy wygrali wyścig przed Team Kanada i Team USA…

W wielkim finale o zwycięstwo w trzecim sezonie i milion dolarów, popłynęły Australia SailGP Team, New Zealand SailGP Team i Emirates Great Britain Sailgp Team. Tom Slingsby i Peter Burling wystartowali idealnie, na pełnym gazie! Niestety z tyłu został Ben Anslie i po starcie miał stratę kilkudziesięciu metrów. Było już wiadomo, że to Tom Slingsby będzie kontrolował sytuację na trasie. Na drugie miejsce awansował Ben Ainslie i wydawało się, że na kolejnym kursie na wiatr, może odrobić straty do Australijczyków. Na trzecim znaku prowadził nadal Slingsby, przed Ansliem i Burlingiem. Wiał wiatr z szybkością ok. 22 km/godz. Doskonale z wiatrem żeglowali Nowozelandczycy i wyprzedzili Brytyjczyków. Na czwartym znaku przed ostatnią halsówką, Team Ne Zealand wrócił do gry o zwycięstwo! Burling tracił tylko ok. 100m… Przed piątym znakiem Team Australia spadł z foili i Nowozelandczycy byli już tylko 20 metrów za ich rufą! Na znaku nr. 5, pierwszy był jednak Tom Slingsby z przewagą kilkunastu metrów i na krótkim finiszu nie oddał już prowadzenia. Team Australia pierwszy minął linie mety i po raz trzeci z rzędu zdobył mistrzostwo SailGP i milion dolarów! Wielkie brawa dla Toma Slingsby i jego załogi!

Tom Slingsby, który w tym roku dołączył do załogi American Magic w 37. America’s Cup, bardzo chciał po raz trzeci zostać mistrzem i zdobywcą głównej nagrody cyklu SailGP. Początki zespołu Team Australia SailGP sięgają 2011 roku, kiedy Sam Newton, Kyle Langford, Kinley Fowler i Tom Slingsby dołączyli do zespołu Oracle Team USA walczącego o America’s Cup. Puchar Ameryki rozgrywany był wówczas na ekstremalnie szybkich katamaranach. To tu pojawiła się nowa generacja talentów, która miała nauczyć się latać na tych jednostkach. Cała czwórka została zatrudniona w tym samym czasie i razem przeszła przez pucharowe kampanie w 2013 i 2017 roku. Jak wspomina Slingsby – „podczas kampanii 2017 zaprzyjaźniliśmy się również z Jasonem Waterhouse’em, który pracował w SoftBank Team Japan. Doświadczenie we wspólnym żeglowaniu podczas Pucharu Ameryki oznaczało, że kiedy pojawił się SailGP, zebranie zespołu było łatwe. To faceci, z którymi żeglowałem i ścigałem się od lat, a niektórzy z nich są moimi najlepszymi przyjaciółmi, więc nie będziemy się denerwować ani frustrować na wodzie. Na pewno jest kilku świetnych australijskich żeglarzy, w tym Jimmy Spithill, Nathan Outteridge, Iain Jensen i Luke Parkinson, ale chciałem pływać z ludźmi, których dobrze znałem. Kiedy rozpoczęliśmy wyścigi w SailGP z udziałem Jasona Waterhouse’a, wiedzieliśmy, że dzieje się coś fajnego. Dwa i pół sezonu później, a my wciąż jesteśmy na szczycie klasyfikacji generalnej cyklu Sail GP…”. Podczas wielu regat widać było niezwykłe zgranie australijskiej załogi i perfekcyjne opanowanie manewrów. Slingsby tak to tłumaczy – „nasza komunikacja na pokładzie świadczy o tym, że długo razem pływamy – mało rozmawiamy. Wiemy, co myślą inni – czasami mogę powiedzieć coś, co nie jest zbyt jasne, ale moi koledzy z drużyny wiedzą, co mam na myśli. To są ułamki sekund, w których możesz zyskać na swoim przeciwniku. To nie jest coś, co inne zespoły mogą zrobić na skróty – mogą przeglądać wszystkie nasze dane i liczby oraz oglądać nasze nagrania, ale nie żeglowali razem od dziesięciu lat, tak jak my. Postaramy się utrzymać tę dynamikę i miejmy nadzieję, że to sprawi, że trudno nas będzie pokonać”. I jak się okazało nikt ich nie pokonał! Po raz trzeci z rzędu są najlepsi w cyklu SailGP…

Klasyfikacja generalna regat w San Francisco 
1. Australia (Tom Slingsby), 1-3-1-2-1, 47 pkt.
2. Wielka Brytania (Ben Ainslie), 2-1-2-4-5, 41
3. Kanada (Phil Robertson), 8-2-5-5-2, 33
4. Dania (Nicolai Sehested), 5-6-4-3-4, 33
5. Francja (Quintin Delapierre), 6-8-6-1-6, 28
6. Nowa Zelandia (Peter Burling), 4-7-3-6-7, 28
7. Szwajcaria (Sebastien Schneiter), 3-5-9-9-9, 20
8. Stany Zjednoczone (Jimmy Spithill), 7-4-7-7-3, 19
9. Hiszpania (Jordi Xammar/Diego Botin), 9-9-8-8-8, 13

Tabela trzeciego sezonu SailGP (po 11 imprezach)

1. Australia (Tom Slingsby), 104 punkty
2. Nowa Zelandia (Peter Burling), 87 pkt.
3. Wielka Brytania (Ben Ainslie), 85 pkt.
4. Francja (Quintin Delapierre), 75 pkt.
5. Kanada (Phil Robertson), 67 pkt.
6. Dania (Nicolai Sehested), 67 pkt.
7. Stany Zjednoczone (Jimmy Spithill), 56 pkt
8. Szwajcaria (Sebastien Schneiter), 33 pkt.
9. Hiszpania (Jordi Xammar/Diego Botin), 31 pkt.

Oto regaty I ich zwycięzcy w trzecim sezonie 2022-23 SailGP
Bermuda Sail Grand Prix – Team Australia (Tom Slingsby)

United States Sail Grand Prix, Chicago – Team Australia (Tom Slingsby)
Great Britain Sail Grand Prix, Plymouth – Team New Zealand (Peter Burling)
ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix, Kopenhaga – Team New Zealand (Peter Burling)
France Sail Grand Prix, Saint-Tropez – Team USA (Jimmy Spithill)
Spain Sail Grand Prix, Andalucía – Cádiz – Team France (Quintin Delapierre)
Dubai Sail Grand Prix – Team Australia (Tom Slingsby)
Singapore Sail Grand Prix – Team New Zealand (Peter Burling)
Australia Sail Grand Prix, Sydney – Team France (Quintin Delapierre)
New Zealand Sail Grand Prix, Christchurch – Team Kanada (Phil Robertson)
United States Sail Grand Prix, San Francisco  – Season 3 Grand Final Team Australia (Tom Slingsby)

Składy załóg w trzecim sezonie cyklu SailGP:

Team Australia: Tom Slingsby – sternik, Kyle Lagford – trymer skrzydła, Jason Waterhouse – kontroler lotu, Kinley Fowler – grinder, Sam Newton – grinder, Lucy Copelnad – strateg.

Team France: Quentin Delapierre – sternik, Kevin Peponnet – trymer skrzydła, Francois Morvan – kontroler lotu, Matthieu Vandame – grinder, Olivier Herledant – grinder, Amelie Riou – strateg

Team GBR: Ben Ainslie – sternik, Iain Jensen – trymer skrzydła, Luke Parkinson – kontroler lotu. Matt Gotrel – grinder, Nick Hutton – grinder i Hannah Diampond – strateg, Hannah Mills – strateg, Nikki Boniface – strateg.

Team Denmark: Nicolai Sehested – sternik, Tom Jonhson – trymer skrzydła, Rasmus Kostner – kontroler lotu, Hans-Christian Rosendahl – grinder, Julius Hallstrom – grinder, Katia Salskov-Iversen – strateg

Team New Zealand: Peter Burling – sternik, Blair Tuke – trymer skrzydła, Andy Maloney – kontroler lotu, Josh Junior – grinder, Louis Sinclair – grinder i Olivia Mackay – strateg, Joe Aleh – strateg, Erica Dawson – strateg.

Team USA: Jimmy Spithil – sternik, Paul Campbell James – trymer skrzydła, Hans Henken – kontroler lotu, Alex Sincler – grinder, Andrew Campbell – grinder, Erika Reineke – strateg

Team Kanada: Phil Robertson – sternik, Chris Draper – trymer skrzydła, Billy Gooderham – kontroler lotu, Jareese Finch – grinder, Tim Hornsby – grinder, Tom Ramshaw – grinder, Georgia Lewin-LaFrance – strateg, Isabella Bertold – rezerwa, Graeme Sutherland – rezerwa

Team Espana: Diego Botin – sternik, Florian Trittel – trymer skrzydła, Joel Rodriguez – kontroler lotu, Joan Cardona – taktyk i grinder, Jake Lilley – grinder, Nicole Van der Velden – strateg, James Wierzbowski – grinder/kontroler lotu)

Czwarty Sezon SailGP rozpocznie się w czerwcu 2023 roku w Chicago i ponownie zakończy Wielkim Finałem w zatoce San Francisco w dniach 13-14 lipca 2024 r. Sezon ten będzie w większym stopniu koncentrował się na Stanach Zjednoczonych. Nowa impreza w Los Angeles, Chicago oraz powtórka w Nowym Jorku, która będzie jednym z największych wydarzeń sezonu z akwenem regatowym w pobliżu Governors Island, zapewniającym lepsze warunki do wyścigów i widoki na Manhattan i Statuę Wolności. Pierwsza impreza to Rolex United States Sail Grand Prix w Chicago w dniach 16-17 czerwca 2023 r. przy wspaniałym Navy Pier. Wydarzenie, które zachwyciło tłumy, gdy zadebiutowało w trzecim sezonie w czerwcu ubiegłego roku. Po tych regatach Cykl pozostanie w Stanach Zjednoczonych i uda się na Zachodnie Wybrzeże na pierwsze w historii Los Angeles Sail Grand Prix w dniach 22-23 lipca. Choć będzie to debiut SailGP w mieście, które ma być gospodarzem letnich igrzysk olimpijskich w 2028 roku.

Po dwóch otwierających imprezach w USA cykl uda się do Europy, zaczynając od kultowego miejsca na Riwierze francuskiej w Saint-Tropez, w dniach 9-10 września, gdzie w zeszłym roku załoga Quentina Delapierre’a ustanowiła rekord prędkości katamaranów F50, wynoszący 99,94 km/h. Następnie, w dniach 23-24 września, regaty odbędą się we włoskim Taranto. Miasto powróci do kalendarza SailGP, po pierwszej imprezie w drugim sezonie. Europejskie imprezy kończy Spain Sail Grand Prix, który odbędzie się w dniach 14-15 października i po raz kolejny będzie to Kadyks w Andaluzji. W trzecim sezonie regaty oglądało codziennie z brzegu 50 000 widzów, a to wygenerowano rekordowe 56,9 mln USD dla lokalnej gospodarki.

Następnie cykl przenosi się do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Regaty rozegrane zostaną w dniach 13-14 stycznia 2024 r. Gospodarz regat zostanie wkrótce ogłoszony.

W Australii impreza SailGP odbędzie się tradycyjnie na wodach Sydney Harbour w dniach 24-25 lutego. Wydarzenie to jest wspierane przez rząd Nowej Południowej Walii za pośrednictwem agencji turystycznej Destination NSW i jest jedynym miastem, które co roku pojawia się w kalendarzu od czasu powstania SailGP, a to dowód na to, że jest to jeden z najlepszych akwenów regatowych, zarówno dla fanów, jak i sportowców. Po niezwykle udanym debiucie w Nowej Zelandii w Christchurch w marcu 2023 roku, druga edycja ITM New Zealand Sail Grand Prix odbędzie się w Auckland w dniach 23-24 marca 2024 w ramach umowy, która przewiduje, że Auckland i Christchurch na przemian są gospodarzami przez cztery sezony.

Po zakończeniu regat na półkuli południowej SailGP powróci na Bermuda Sail Grand Prix, które odbędzie się w dniach 4-5 maja. Po tegorocznych sukcesach Team Kanada jest dobra wiadomość dla kibiców załogi Phila Robertsona – Grand Prix Kanady odbędzie się w dniach 1-2 czerwca. Ponad dziesięć miast złożyło oferty na organizacje tej imprezy, a na krótką listą trafiły – Halifax (Nowa Szkocja), Kingston (Ontario), Montreal (Quebec) i Victoria (Kolumbia Brytyjska). W maju zostanie ogłoszone miasto, które wygra tę rywalizację. Po pierwszym w historii Canada Sail Grand Prix, sezon zakończy się dwoma finałowymi regatami w USA; Nowym Jorku w dniach 22-23 czerwca i Wielki Finał na wodach Zatoki San Francisco w dniach 13-14 lipca 2024 r. Następnie regaty cyklu SailGP zostaną wstrzymane zarówno na Igrzyska Olimpijskie Paryż 2024, jak i 37. Puchar Ameryki, rozgrywany we wrześniu i październiku w Barcelonie. Piąty sezon SailGP rozpocznie się dopiero pod koniec 2024 roku.

W kalendarzu nie ma regat w Singapurze, ale zdaniem wielu obserwatorów ta lokalizacja nie spełniła pokładanych w niej nadziei organizatorów i została wycofana z czwartego i piątego sezonu. W imprezach SailGP niezwykle istotna jest frekwencja kibiców, którzy obserwują regaty z brzegu w biletowanych strefach. Cykl SailGP, to przedsięwzięcie stojące na bardzo wysokim poziomie sportowym, organizacyjnym i komercyjnym.

Regaty SailGP zaplanowane w czwartym sezonie:

2023
16-17 czerwca 2023 // Rolex United States Sail Grand Prix | Chicago Navy Pier
22-23 lipca // United States Sail Grand Prix | Los Angeles
9-10 września // France Sail Grand Prix | Saint-Tropez
23-24 września // Grand Prix Włoch Sail | Taranto
14-15 października // Spain Sail Grand Prix | Andaluzja-Cádiz

2024
13-14 stycznia // ZEA Sail Grand Prix | Miejsce zostanie podane
24-25 lutego // KPMG Australia Sail Grand Prix | Sydney
23-24 marca // ITM New Zealand Sail Grand Prix | Auckland
4-5 maja // Bermuda Sail Grand Prix
1-2 czerwca // Canada Sail Grand Prix | Miejsce zostanie ogłoszone
22-23 czerwca // United States Sail Grand Prix | Nowy Jork 13-14 lipca // Wielki Finał sezonu 4 SailGP | San Francisco

(Visited 238 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 11 czerwca, 2023

Partnerzy serwisu

Zamknij