Reklama
Reklama

Autor 23:09 Sport 2 komentarze

The Ocean Race. Start 15 stycznia 2023 w Alicante

W 2023 roku minie 50-lat od startu załogowego wyścigu dookoła świata Whitbread Round The World Race. Był to krok milowy w rozwoju oceanicznego jachtingu regatowego. Brały w nim udział jachty z całego świata, w tym dwa polskie – „Otago” dowodzony przez Zdzisława Pieńkawę i „Copernicus” pod Zygfrydem Perlickim. Niestety, w kolejnych wyścigach, organizowanych co cztery lata, nie wystartowała nasza załoga. W regatach żeglowały jachty różnych typów, w tym wielkie 80-stopowe slupy, kecze, Volvo 60 one design, Volvo 70 i ostatnio także one design Volvo Ocean 65. W jubileuszowym wyścigu ma szansę wystartować jacht „Sailing Poland” klasy VO65, na którym pod okiem legendarnego skipera holenderskiego Bouwe Bekkinga, trenowała nasza młoda załoga i brała udział w regatach The Ocean Race Europe. Czekamy z niecierpliwością na oficjalne zgłoszenia i decyzję startu polskiego jachtu.    

Tekst i zdjęcia Waldemar Heflich

15 stycznia 2023 roku w Alicante rozpocznie się pierwszy etap The Ocean Race. To hiszpańskie miasto od 2009 roku było miejscem, w którym rozpoczynał się Volvo Ocean Race i znajdowała się główna baza wyścigu. Datę startu załogowego wyścigu dookoła świata potwierdziła flota jachtów klasy IMOCA i Volvo Ocean 65. Zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami w tym wyścigu będą brać udział dwie floty z mieszanymi załogami, na dwóch różnych typach jachtów i w oddzielnych kwalifikacjach. Pierwotnie planowano start w październiku 2022 roku, jednak poważne problemy wynikające z restrykcji i obostrzeń pandemicznych Covid-19, data startu została zmieniona. Zrezygnowano także z etapów prowadzących do portów w Chinach i Nowej Zelandii.

14. edycja etapowego, załogowego wyścigu dookoła świata będzie miała trasę liczącą ponad 31 000 mil morskich. Będzie to najtrudniejszy z dotychczas organizowanych wyścigów załogowych dookoła świata, z etapem o niespotykanej dotychczas długości. Na pierwszym etapie wyścigu obie floty będą ścigać się przez prawie tydzień, aż do mety na Cabo Verde. Drugi etap prowadzić będzie do Kapsztadu, miasta, które od pierwszej edycji gości jachty biorące udział w tym wokółziemskim wyścigu. Trzeci etap prowadzić będzie z RPA do brazylijskiego Itajai. To najdłuższy i najtrudniejszy etapu w 50-letniej historii wyścigu. 12 750 mil morskich po wodach południowego oceanu Indyjskiego, Pacyfiku i Atlantyku, wokół trzech słynnych Przylądków – Dobrej Nadziei, Leeuwin i Horn. Będzie to arcytrudny sprawdzian wytrzymałości ludzi, jachtów, osprzętu i egzamin z umiejętności żeglarskich, taktycznych i nawigacyjnych. Piąty etap prowadzić będzie z Brazylii do Newport na Rhode Island w USA. Szósty transatlantycki etap będzie miał metę w duńskim Aarhus. Następnie flota Ocean Race popłynie do Hagi. Ze stolicy Holandii ostatni etap prowadzić będzie na Morze Śródziemne, na metę wyścigu w Genui. Wyścig zakończy się latem 2023 roku.

Szczegółowe daty startu poszczególnych etapów, zostaną potwierdzone do końca tego roku.

Jak twierdzą szefowie The Ocean Race cały czas trwać będą rozmowy z Chinami i Nową Zelandią o ich udziale w tym wyścigu. Chińskie miasta były kilkakrotnie portami etapowymi od Volvo Ocean Race w latach 2008-09. Doskonale spisały się w tej roli, sprawnie organizując metę, starty i wyścigi portowe. Ostatnim zwycięzcą regat VOR był chiński zespół Dongfeng Race Team. Natomiast Nowa Zelandia i Auckland, to „duchowy dom” wyścigów Whitbread i VOR. Historię załogowego wyścigu dookoła świata budowali legendarni żeglarze z Nowej Zelandii – sir Peter Blake, Grant Dalton, Ross Field i Mike Sanderson. Wielu sterników, którzy potwierdzili swój udział w The Ocean Race, podkreśla korzyści zmiany terminu, dzięki czemu, do regat mogą dołączyć zespoły, których jachty klasy IMOCA zakończą prestiżowy wyścig transatlantycki Route du Rhum. Dzięki zmianie trasy i arcytrudnemu etapowi z Kapsztadu do Itajai, wyścig ten może być także bardzo atrakcyjny dla zespołów przygotowujących jachty do wyścigu Vendee Globe w 2024 roku.  

Oto lista zespołów wstępnie zgłoszonych do The Ocean Race publikowana na stronie www.theoceanrace.com:


Klasa IMOCA
Offshore Team Germany (GER)
11th Hour Racing Team (USA)
Spanish Team (ESP)
TR Racing (FRA)
Paul Meilhat (FRA)
Team Malizia (GER)
French Campaign (FRA)
Tigress Racing (GBR)
China Sports (CHN)
Asian Team
Mission for the Future (European)
Nuraxi Team (ITA)
SC Brasil Esporte Náutico (BRA)
Italia Sailing Team (ITA)

Klasa VO65
W Ocean Racing (NED)
NZ Ocean Racing 22 (NZL)
Ocean Racing GMBH (AUT)
Sailing Poland (POL)
Sailing Holland (SWE/NED)
Team Baltic (LIT)
Mirpuri Foundation Racing Team (POR)
Team Mexico (MEX)

Wyniki końcowe regat The Ocean Race Europe 2021 rozegranych na trasie Lorient – Cascais – Alicante – Genua:

IMOCA
1. Offshore Team Germany – 16 pkt.
2. 11th Hour Racing Team – 15
3. LinkedOut – 14
4. CORUM L’ Epargne – 7
5. Bureau Vallée – 5

VO65
1. Mirpuri Foundation Racing Team – 21 pkt.
2. Sailing Poland – 17
3. AkzoNobel Ocean Racing – 17
4. Team Childhood I – 12
5. The Austrian Ocean Race Project – 10
6. Viva México – 9
7. AmberSail-2 – 9

(Visited 262 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 11 stycznia, 2022

Partnerzy serwisu

Zamknij