Reklama

Autor 02:01 Sport, Żeglarstwo

Jeden wyścig, dwóch zwycięzców! Vendee Globe 2020/21 DZIEŃ PO DNIU

25.11.2020 godz.9.00

Nadal liderem wyścigu jest 36-letni Charlie Dalin “APIVIA”. Jego przewaga nad drugim zawodnikiem Thomasem Ruyantem “LinkedOut” wynosi 71 mil. Thomas zgłosił dziś rano uszkodzenie foila na lewej burcie. W nocy przy szybkości 20w. usłyszał głośne uderzenie. Oględziny w świetle czołówki ukazały sporą ilość pęknięć. Skiper czeka teraz na ocenę uszkodzeń przez swój team brzegowy i podejmie decyzję co dalej…. Skiper jachtu “APIVIA„ zbliża się aktualnie na wysokość Wysp Tristan de Cunnia. Cały czas opracowuje strategię i szuka dobrego wiatru, z którym popłynie na wschód, na południowy Ocean Indyjski. Jak sam twierdzi – “Spodziewałem się, że ten odcinek południowego Atlantyku będzie jednym z najszybszych odcinków wyścigu dookoła świata”. Wszystko wskazuje, że tak właśnie będzie! Lider osiągnie trawers Przylądka Dobrej Nadziei około 29 listopada. Jak powiedział Charlie Dalin – “nadchodzą dni pełne manewrów, zmian żagli i strategicznego myślenia, ponieważ mam do czynienia z szybko zmieniającą się dynamiczną sytuacją. Powinniśmy dostać się do silniejszych wiatrów za około 48 godzin, więc przygotowuję się do tego”. Trzeci w stawce jest cały czas Jean Le Cam “YES WE CAM”. Stary MISTRZ także szykuje się do szybkiej żeglugi na wschód…

25.11.2020 godz. 18.00

Pozycje w stawce bez zmian! Liderem jest Charlie Dalin “APIVIA”, a wyścig zamyka Jeremie Beyou “CHARAL”, który traci do lidera 3081 mil. Czekamy na decyzję, co dalej z uszkodzonym foilem na “LinkedOut”. Thomas Ruyant płynie z szybkością zaledwie 2,5 w. Jaka będzie opinia specjalistów z zespołu brzegowego…?!

26.11.2020 godz. 18.00

Charlie Dalin na „APIVII“ nadal jest liderem wyścigu. Pierwszy wpłynie poniżej 40 stopnia szerokości geograficznej południowej, w obszar „ryczących czterdziestek“ i rozpocznie szybką żeglugę na wschód. Pokonał już 22% trasy i do mety pozostało mu 18.812 mil. Jego przewaga na Thomasem Ruyantem „LinkedOut“ wynosi 139 mil. Thomas niestety cały czas czeka na decyzję specjalistów z zespołu brzegowego, co zrobić z uszkodzonym foilem na lewej burcie. Popękane „wąsy Salvatore Dali“ mogą być bardzo groźne dla kadłuba jachtu, jeśli pękną przy większej prędkości i siłach, jakie na nie oddziaływują. Może będzie konieczność odcięcia folia, ale tu specjaliści muszą powiedzieć skiperowi, w którym miejscu ma wykonać cięcie. Projektant jachtu Guillaume Verdier współpracuje z Antoine Koch, specjalistą od folii, François Pernelle, który jest szefem biura projektowego TR Racing i inżynierem projektowania morskiego Hervé Penfornisem. Thomas jest przygotowany na to, by kontynuować wyścig tylko z jednym foilem na prawej burcie. Podobny problem miał w poprzedniej edycji VG Alex Thomson. Dziś rano Brytyjczyk ogłosił zakończenie naprawy uszkodzonych elementów w części dziobowej jachtu „Hugo Boss”. Naprawa trwała cztery dni i ponoć teraz jacht jest jeszcze mocniejszy i gotowy do walki. Alex płynie na ósmym miejscu i traci do lidera 673 mile. Ogłosił, że „Boss is Back“…

Nadal trzeci w stawce jest MISTRZ, najstarszy zawodnik wyścigu Jean Le Cam „YES WE CAM“. Traci do lidera 370 mil, ale dzielnie odpiera ataki młodszych rywali, którzy żeglują na jachtach z foilami! Najszybciej ze startujących kobie żegluje Sam Davis, która od kilku dni zajmuje 10 miejsce. Jej strata do lidera wynosi prawie 1300 mil.

27.11.2020 godz.15.00

Nadal liderem wyścigu Vendee Globe jest Charlie Dalin na „APIVII”. Aktualnie żegluje nieco już na wschód wzdłuż 42 równoleżnika, aktualnie kursem 76 stopni, z szybkością ok. 20w. W ciągu ostatniej doby pokonał 269 mil, ze średnią 11,2w (VMG 10,9w). Na drugim miejscu jest Thomas Ruyant, przed którym była trudna operacja naprawy uszkodzonego foila na lewej burcie. Po kilku godzinach przyszła informacja, że Thomas sprawnie odciął fragment uszkodzonego foila. Skiper „LinkedOut” prowadzi teraz swój jacht kursem 182 st. z szybkością 12,7 w (VMG 5,5w!). Do prowadzącej „APIVII” traci 300 mil. Trzeci jest Jean Le Cam „YES WE CAM”. 61-letni weteran wyścigu VEG płynie teraz kursem 119 st. z szybkością 16,45 w i traci do lidera 370 mil.

Z uwagą obserwujemy to, co dzieje się na pokładzie jednego z głównych faworytów. Przypominamy, że kilka dni temu Alex Thomson zgłosił uszkodzenia struktury jachtu w części dziobowej. Stało się to na wysokości Rio de Janeiro, daleko od arcytrudnych warunków żeglugi na Oceanie Południowym! Skiper przeprowadził samodzielnie stosowne naprawy. Oto informacja od dyrektora technicznego Teamu HUGO BOSS, Daniela Rossa Daniela: „Wczoraj wieczorem Alex postanowił wykorzystać dobre warunki pogodowe, aby jeszcze bardziej wzmocnić naprawione elementy i zwiększyć współczynniki bezpieczeństwa przed wejściem na Ocean Południowy. Aby to zrobić, musiał nieco zwolnić łódź, aby móc pracować w stosunkowo stabilnych warunkach. Alex wiedział, że ostatnia noc będzie jego ostatnią okazją do zrobienia tego wzmocnienia, przed przyjściem nowego frontu pogodowego. Dziś rano można było zobaczyć pracę, którą Alex wykonał w ciągu nocy. Jak twierdzi dyrektor Daniel Ross – „Wygląda to dobrze i jesteśmy bardzo zadowoleni z tego, co udało mu się zrobić. Alex wrócił teraz do trybu regatowego i przygotowuje się do wejścia na wody Oceanu Południowego”. Aktualnie Alex Thomson jest jedenasty, żegluje kursem 106 st. z szybkością 17,25 w. Do lidera traci 661 mil.

Ostatni w stawce jest nadal Jeremie Beyou “CHARAL”, który zbliża się do równika, płynie z szybkością 10w i traci do lidera 2979 mil.

28.11.2020 godz.9.00

Lider wyścigu Vendee Globe Charlie Dalin „APIVIA” jest już na „dalekim południu” i narzuca ostre tempo! Płynie z szybkością 18 w kursem 068 st. Jego przewaga nad drugim „LinkedOut” wynosi 320 mil. Do mety pozostało mu ok.18400 mil, ale trasa się nieco wydłużyła wraz z decyzją o podniesieniu Antarctic Exclusion Zone na północ na wysp Crozet. Drugi w stawce Thomas Ruyant „Linked Out”, już po operacji obcięcia uszkodzonego „wąsa” na lewej burcie, żegluje z szybkością 18w kursem 080 st.

Niestety ponownie Alex Thomson Racing przekazał złe informacje z pokładu „HUGO BOSS”. Jacht ma uszkodzony ster na prawej burcie. Awaria miała miejsce w piątek późnym wieczorem. Alex Thomson jest aktualnie na 14 pozycji i żegluje z szybkością 10w kursem 086 st. Zespół brzegowy Alexa poradził odłączenie uszkodzonego steru. Teraz kontroluje „HUGO BOSS” za pomocą jednego steru. Żeglarz jest bezpieczny! Zespół brzegowy pracuje nad oceną rozmiarów szkód… „Boss is back”, ale chyba nie do końca!

Trzeci w stawce VG jest nadal Jean Le Cam „YES WE CAM”. Nasz wielki MISTRZ żegluje z szybkością 14,2 w kursem 092 st. Do lidera traci już 361 mil. Trzymamy kciuki za najstarszego zawodnika wyścigu!

Ostatni w wyścigu Jeremie Beyou „CHARAL” jeszcze nie dotarł do równika. Płynie w z szybkością 7w i traci już do lidera ponad 3000 mil…

28.11.2020 godz.12.00

Z wyścigu wycofuje się Alex Thomson, jeden z największych faworytów do zwycięstwa, drugi zawodnik poprzedniej edycji regat Vendee Globe! „HUGO BOSS” płynie do Kapsztadu w po uszkodzeniu steru na prawej burcie. Do awarii doszło w piątek późnym wieczorem. Brytyjczyk odłączył natychmiast uszkodzony ster. Jak powiedział: „Niestety naprawa nie jest możliwa. Dlatego podjęliśmy decyzję, że będzie to dla nas koniec wyścigu. Ja, mój zespół i nasi partnerzy jesteśmy oczywiście głęboko rozczarowani”.

Po czterech dniach intensywnych napraw popękanych elementów kadłuba w części dziobowej jachtu, „HUGO BOSS” wchodził w obszar „ryczących czterdziestek” i miał rozpocząć szybką żeglugę na wschód. Alex Thomson liczył na odrobienie strat i skuteczny pościg za czołówką wyścigu. O tym, że Alex potrafi gonić rywali, wiemy z poprzedniej edycji. Wówczas przy Hornie tracił do lidera Armela Le Cleach 800 mil. Na mecie w Les Sables dOlonne różnica między zawodnikami wynosiła zaledwie 24 godziny! W nocy po uszkodzeniu steru „HUGO BOSS” zwolnił do 10-11 węzłów i był na 15. miejscu 752 mile za liderem Charliem Dalinem. Dziś po południu miał około 1600 mil morskich do Kapsztadu.

Liderem wyścigu nadal jest Charlie Dalin „APIVIA”, który żegluje teraz z szybkością 18,8w, kursem 074 st. Drugi w stawce Thomas Ruyant „LinkedOut”, który dysponuje w jachcie tylko foilem na prawej burcie, żegluje z szybkością ponad 20w, kursem 086 st. i traci do lidera 296 mil. Trzeci, Jean Le Cam „YES WE CAM” płynie z szybkością 13,5w i jest już blisko 370 mil za prowadzącą „APIVIĄ”. Zbliża się do niego Kevin Escoffier „PRB” (jacht na foilach), który żegluje z szybkością ok. 20w i do Le Cama ma już tylko ok.20 mil.

Pierwszych siedemnaście jachtów jest lub lada moment będzie w obszarze „ryczących czterdziestek“. Kto będzie płynął najszybciej na wodach Ocean Południowego? Komu uda się zbudować znaczną przewagę nad rywalami? O tym dowiemy się w ciągu najbliższego tygodnia…

29.11.2020 godz.12.00

Lider wyścigu Charlie Dalin „APIVIA” jest około 500 mil morskich na zachód od Przylądka Dobrej Nadziei. Żegluje z szybkością 19w kursem 061st. Charlie pokonał już 25% trasy, a do mety pozostało mu jeszcze 18091 mil. Drugi jest Thomas Ruyant „LinkedOut”, który płynie z szybkością 18w, kursem 051st. Do prowadzącego Dalina ma stratę 305 mil. Na trzecie miejsce w stawce awansował kilka godzin temu Kevin Escoffier „PRB” i była to jego najwyższa dotychczasowa pozycja w wyścigu. Nasz MISTRZ-WETERAN Jean Le Cam „YES WE CAM” jednak odrobił stratę i nadal utrzymuje się w czołówce wyścigu. Jest ponownie trzeci i do lidera traci 352 mile. Żegluje z szybkością zaledwie 2-3w mniejszą niż jego rywale na jachtach z foilami. Najniżej na południe ok.41 st. płynie Louis Burton „Bureau Valle 2”, aktualnie na szóstej pozycji. 18 jachtów, ostatnich z nich Alan Roura na „La Fabrique”, jest już na Południu, poniżej 37st. Roura zbliża się do Wysp Tristan de Cunha. Stawkę wyścigu VG zamyka Jeremie Beyou „CHARAL” (po awarii wracał do Les Sables d’Olonne), który jest jeszcze przed równikiem. Płynie z szybkością ok.12 w kursem 205st, a jego strata do lidera powiększyła się już do ok. 3300 mil. Alex Thomson „HUGO BOSS” z uszkodzonym jednym sterem, płynie w kierunku Kapsztadu, po podjęciu decyzji o wycofaniu się z wyścigu…

30.11.2020 godz.12.00

Dziś późnym popołudniem lider wyścigu Vendee Globe Charlie Dalin „APIVIA“ minie południk Przylądka Dobrej Nadziei. Żegluje teraz z szybkością ok.20w kursem 123st. Jego przewaga na drugim w stawce Thomasem Ruyantem „LinkedOut“ wynosi 242 mile. Na trzecie miejsce awansował Kevin Escoffier „PRB“. Czwarty jest Jean Le Cam „YES WE CAM“, ale płynący za nim na piątym miejscu traci do niego zaledwie kilkanaście mil. Biorąc pod uwagę, że rywale naszego MISTRZA żeglują na jachtach z foilami z szybkością większą o 2-3w, trudno mu będzie obronić czwartą pozycję… Pierwsza grupa jachtów rozciągnięta jest na odcinku 900 mil. Ostatnia jest w niej Clarisse Cremer „Banque Populaire X“, płynący za nią Alan Roura „La Fabrique“ traci do lidera ok.1200 mil. Kolejnej grupie już skręcajacej na wschód na Połuniowym Atlantyku przewodzi Arnoud Boissieres „La Mie Caline-Artisnas Artipole“. Ich strata wynosi ponad 2000 mil. Na czele trzeciej grupy, będącej u wybrzeży Brazylii i płynącej jeszcze na południe jest Fabricio Amadeo „Newrest-Art et Fenetres“. On traci do lidera ok.2500 mil. Ostatni w wyścigu Jeremie Beyou „CHARAL“ minął trawers Wysp Fernando de Norohna, płynie na południe i jest 3377 mil za liderem.

(Visited 980 times, 1 visits today)
Tagi: , , , , Last modified: 7 lutego, 2021

« Poprzedni Następny »

Partnerzy serwisu

Zamknij