Autor 02:01 Sport, Żeglarstwo

Jeden wyścig, dwóch zwycięzców! Vendee Globe 2020/21 DZIEŃ PO DNIU

30.11.2020 godz.19.00

Złe wieści z trasy Vendee Globe. Jean Le Cam “YES WE CAM”, manewruje na silniku i jest pobliżu Kevina Escoffiera, który po opuszczeniu jachtu “PRB” znajduje się w tratwie ratunkowej! Dlaczego jacht zatonął, co się stało?!

Kevin Escoffier, który był na trzecim miejscu i znajdował się około 550 mil morskich na południowy zachód od Kapsztadu, gdy uruchomił sygnał ostrzegawczy na jachcie. Żeglował przy silnym południowo-zachodnim wietrze. O godzinie 13.46 (UTC) udało mu się wysłać wiadomość do zespołu brzegowego, wyjaśniając, że do jachtu dostała się woda! Jean Le Cam zmienił kurs i płynie w kierunku ostatniej pozycji podanej przez jacht w momencie włączenia sygnału ostrzegawczego (40°55S – 9°18E). Oczekuje się, że dotrze w ten obszar około godziny 1600 UTC.

Kierownictwo wyścigu poprosiło także Yannicka Bestavena “Maitre CoQ IV” i Borisa Herrmanna “SEAEXPLORER-YACHT CLUB MONACO” o zmianę trasy. Obecnie obaj kierują się w stronę ostatniej pozycji Kevina Escoffiera. Podobną decyzję podjął także Sebstien Simon “ARKEA-PAPREC” i żegluje w kierunku Escoffiera, by pomóc w akcji ratunkowej…

Tak to wyglądało: Kevin jest bezpieczny!

We wtorek nad ranem Kevin Escoffier po jedenastu godzinach na tratwie ratunkowej, został wciągnięty przez Jeana Le Cama na pokład jachtu „YES WE CAM“. Jest cały i zdrowy!

Jego jacht „PRB“ przełamał się na pół i błyskawicznie zatonął ok. 840 mil na południowy-zachód od Kapsztadu. Escoffier żeglował przy wietrze 25-30w i fali wysokiej na 4-5 metrów. Gdy jego jacht przełamał się, miał zaledwie kilka chwil, by złapać kombinezon ratunkowy i zabrać go do tratwy. Sygnał ostrzegawczy na „PRB“ został automatycznie włączony. Sygnał alarmowy został przesłany do CROSS Griz Nez, który natychmiast powiadomił Vendée Globe Race Direction w Les Sables d’Olonne. Żeglarz poinformował krótko: „Potrzebuję pomocy. Tonę. To nie jest żart“.

Powiadomiony o tym zdarzeniu przez Dyrekcję wyścigu, Jean Le Cam, ruszył natychmiast w kierunku „PRB“. Zlokalizował tratwę ratunkową Escoffiera, nawiązał kontakt wzrokowy i głosowy, pomimo bardzo wysokiej fali i wiatru w porywach do 35 węzłów. Wielokrotne próby podjęcia żeglarza z tratwy nie powiodły się. Ze względu na zapadające ciemności, silny wiatr i wysoką falę, Dyrekcja Wyścigu poprosiła trzech innych żeglarzy o skierowanie się do strefy akcji ratunkowej – Borisa Herrmanna (Seaexplorer-Yacht Club de Monaco), Yannicka Bestaven (Maître CoQ IV) i Sebastiena Simon (ARKEA PAPREC).

Dyrekcja Wyścigu opracowała protokół poszukiwania przy użyciu MOTHY Meteo France (Modèle Océanique de Transport d’HYdrocarbures). Dyrektor wyścigu Jacques Caraes wyjaśnił: „Zawsze mieliśmy sygnał. Jedyną pozycją, jaką otrzymywaliśmy, był MOB, ale nie wiedzieliśmy, czy był podłączony do Kevina, ponieważ wydawał się być dość losowy i przemieszczał się z jednego miejsca do drugiego. Dlatego nie wiedzieliśmy, czy EPIRB znajduje się na tratwie ratunkowej, czy blisko łodzi?. W pewnym momencie pomyśleliśmy, że EPIRB może znajdować się w tratwie ratunkowej, może być z nim, może dryfować w wodzie lub być przymocowany do jachtu. Nie było więc łatwo! Ale kiedy zobaczyliśmy, że pozycja EPIRB pokrywa się ze ścieżką przewidywania dryfu, wysłaliśmy Jeana do tego punktu. ”

„Zorganizowaliśmy trójkątny wzór skanowania z Yannickiem Bestavenem, który oddalił się o siedem mil, potem Boris był bliżej, a następnie Sébastien. Na każdym skanie zrobili siedem mil w poprzek i 0,3 mili od siebie. Płynęli z trzema refami. Tak zalecił Jean Le Cam, ponieważ warunki były bardzo trudne. Wiatr nieco osłabł, ale na początku, kiedy Jean zobaczył Kevina, pogoda była bardzo zła. Jean wykonał siedem skanów. ”

Dziś rano Jean Le Cam z ulgą powiedział o przebiegu akcji ratunkowej: „Przypłynąłem, wszystko było dobrze, widziałem go. Kevin był w swojej tratwie ratunkowej. Ponieważ miałem dobrą pozycję, powiedziałem mu, że wrócę i nie ma potrzeby się śpieszyć. Miałem tylko grota z dwoma rafami przy 30-32 węzłach wiatru. Przy wzburzonym morzu nie było łatwo manewrować. Wróciłem na miejsce, w którym go zostawiłem, ale nikogo tam nie było… Poszedłem tam (szukając go) pięć lub sześć razy, co oznacza, że musiałem halsować pięć lub sześć razy, ale z powodu wiatru i stanu morza, skończyło się na tym, że cofnąłem się… Powiedziałem sobie, że zostanę w stanie gotowości i poczekam do rana. Wtedy pomyślałem, że w ciemności łatwiej będzie zobaczyć jego światło. W jednej chwili, gdy byłem na pokładzie, zobaczyłem błysk, ale w rzeczywistości było to odbicie, które odbijało się od fali. Ale im bardziej zbliżałem się do światła, tym bardziej je widziałem. To niesamowite, ponieważ w jednej chwili przechodzisz od rozpaczy do nierealnej chwili… ”

„Stanąłem do wiatru, widziałem Kevina. Kevin zapytał mnie „wrócisz?!…” Powiedziałem: „Nie, robimy to teraz!”. W pewnym momencie jacht opadał zbyt szybko i był dwa metry od rufy. Dzięki Bogu przygotowałem czerwone koło ratunkowe, które zwykle znajduje się w kokpicie. Rzuciłem mu koło ratunkowe. Złapał go, a potem zdołał podciągnąć się, żeby złapać drążek transmisyjny (ramię łącznika steru). I to wszystko! ”

Escoffier opisał moment, w którym łódź „PRB“ dosłownie złożyła się od dziobu: „ W ciągu czterech sekund łódź zanurkowała, a dziób złożył się pod kątem 90 stopni. Położyłem głowę w kokpicie, gdy nadchodziła fala. Miałem czas na wysłanie jednego sms-a, zanim fala zalała elektronikę. To było kompletnie szalone! Jacht złożył się na pół. Widziałem już wiele, ale to…?! ”

Podczas regat w 2008 roku w pobliżu przylądka Horn biorący udział w dzisiejszej akcji ratunkowej Jean Le Cam, po utracie kilu został uwięziony przez 16 godzin w przewróconym do góry dnem jachcie. Wtedy na pomoc przyszedł mu Vincent Riou. Le Cam został uratowany, ale Riou uszkodził podczas manewrów tak zwany outrigger, co doprowadziło do złamania masztu na jachcie i i zmusiło go do rezygnacji z wyścigu. Decyzją Jury przyznano mu trzecie miejsce w tamtej edycji regat.

Kevin Escoffier zapytany dziś rano, czy był przestraszony lub zmartwiony podczas pobytu na tratwie ratunkowej odpowiedział: „ Nie! Jak tylko zobaczyłem Jeana, byłem pewien, że zostanę uratowany…! ”.

(Visited 985 times, 1 visits today)
Tagi: , , , , Last modified: 7 lutego, 2021

« Poprzedni Następny »

Partnerzy serwisu

Zamknij