SUV-y podbijają rynek motoryzacyjny. Zaletą tego typu pojazdów jest duża ładowność, możliwość podróży w trudnym terenie oraz komfort porównywalny ze standardowymi samochodami osobowymi. Udaną próbę budowy morskiego SUV-a podjęła stocznia Parker Poland, budując jacht Parker 920 Explorer MAX – obecnie największy pilothouse w ofercie stoczni.
Tekst i zdjęcia mat. pras. Parker Poland
Jedną z największych trudności jest zaprojektowanie łodzi, która spełni jak najwięcej oczekiwań jej przyszłego armatora. Ta trudność jest jeszcze większa, kiedy jacht ma ograniczone rozmiary.
Każdy armator oczekuje, aby jego łódź zapewniała komfortową podróż nawet w trudnych warunkach morskich i atmosferycznych. Dobrze by też było, gdyby miała wygodną kabinę. Idealnie, gdyby spełniając te dwa wcześniejsze warunki, dawała możliwość powędkowania, ale i wygodnego wypoczynku w słoneczne dni. Przydałoby się też trochę miejsca do transportu. A to wszystko na łódce nie większej niż 10 m długości…
920 Explorer Max spełnia wszystkie te oczekiwania! Jacht swoją linią przypomina profesjonalne łodzie typu pilothouse z dużym otwartym kokpitem i sterówką w przedniej części łodzi. Owiewka i dach mocno wysunięte do przodu mogą przywodzić na myśl profesjonalne trawlery. Z tą różnicą, że 920 MAX zbudowany jest na szybkim kadłubie, który temu “trawlerowi” zapewnia dużo wyższe prędkości, niż te osiągane przez tradycyjne łodzie rybackie.
Sprawdzony w testach dwustopniowy kadłub w kształcie litery „V” zapewnia szybkie wejście w ślizg oraz ekonomiczną i komfortową podróż nawet przy dużym zafalowaniu. Wysokie wolne burty gwarantują bezpieczeństwo żeglugi dla całej rodziny i zawsze suchy pokład.
W zamkniętej nadbudówce, w salonie znajduje się jadalnia ze stolikiem i dwiema dwuosobowymi kanapami na lewej burcie i kambuzem na prawej. Zadaszenie salonu może być wykonane z materiału lub jako tradycyjny hard top z przesuwanym świetlikiem. W materiałowej wersji, niemal cały dach nad salonem może zostać otwarty, dając wrażenie podróży otwartą łodzią.
Kabina mieszkalna oferuje wygodny nocleg dla dwóch dorosłych osób. Na prawej burcie kabiny znajduje się zamykana toaleta z prysznicem.
W projekcie 920 MAX duży nacisk położono na rozbudowę kokpitu, który ma być głównym miejscem życia towarzyskiego na jachcie. Wymiary kokpitu to 2,5 x 2,2 m! W zależności od potrzeby i zastosowania nowego Explorera, kokpit może być otwartą przestrzenią dla wędkarzy lub zostać zabudowany dużą kanapą w kształcie litery „U” zajmującej całą lewą burtę. Na środku jest miejsce na duży stół lub dwa mniejsze stoliki w dwóch osobnych gniazdach. Zastosowano łatwe do montażu moduły, które każdy, bez wsparcia serwisu, może łatwo zamontować, zmieniając przeznaczenie łodzi. Są tu także wszystkie gniazda i podłączenia umożliwiające szybkie zainstalowanie pełnego osprzętu do profesjonalnych wypraw wędkarskich.
920 Explorer MAX może być napędzany podwójną instalacją silników przyczepnych o maksymalnej mocy 2 x 225 KM lub pojedynczym silnikiem o mocy 400 KM.
Parker 920 Explorer MAX: dane techniczne
Długość (bez silnika) | 9,16 m |
Szerokość | 2,80 m |
Zanurzenie (bez silnika) | 0,4 m |
Waga (bez silnika) | 3100 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 230 l / 460 l |
Pojemność zbiornika na wodę | 100 l |
Maksymalna liczba załogi | 10 |
Kategoria CE | C |
Maksymalna moc silnika | 450 KM / 2 x 250 KM |