Reklama

Autor 16:30 Sport, Żeglarstwo

Znamy szczegóły 37. edycji America’s Cup

Protokół 37. Pucharu Ameryki został opublikowany 17 listopada przez Obrońcę – Royal New Zealand Yacht Squadron i Emirates Team New Zealand oraz Pretendenta – Challenger of Record – Royal Yacht Squadron Ltd. i reprezentujący go zespół INEOS Britannia.

Tekst Waldemar Heflich
zdjęcia mat. pras. AC

Protokół określa zasady uczestnictwa wszystkich zespołów startujących w 37. America’s Cup. Zobaczymy w nim rywalizację na jachtach latających na foilach, klasy AC75. Kolejna edycja będzie, podobnie jak ostatnia w Auckland, serią pojedynków, a nie wyścigiem „Deed of Gift”, który miał odbyć się tylko pomiędzy obrońcą i pretendentem. W ramach pucharowej kampanii odbędą się regaty dla młodych żeglarzy i kobiet. Jachty motorowe do obsługi technicznej i sędziowskiej, będą wykorzystywać napęd wodorowy, tak aby Puchar mógł być bardziej ekologiczny. Prace nad tego typu jednostkami trwają w Nowej Zelandii. Wprowadzona zostanie Zasada Narodowości. 100% załogi regatowej musi posiadać paszport kraju, z którego pochodzi jacht na dzień 19 marca 2021r. Dozwolona będzie liczba zawodników nie będących obywatelami danego kraju z państw, które dopiero rozpoczynają swój udział w Pucharze Ameryki.

Zaktualizowana „Wersja 2” przepisów klasowych AC75 określa najnowsze wymagania dotyczące zgodności z przepisami klasowymi, w tym wymagania dotyczące modyfikacji dla nowych zespołów, które kupiły jachty „Wersji 1” AC75, zbudowane i używane w 36. America’s Cup w Auckland.

Redukcja kosztów była kluczowym czynnikiem Protokołu 37. AC:

• Zespoły mogą zbudować tylko jeden nowy jacht klasy AC75.
• Wprowadza się ograniczenia ilości folii i komponentów, które można zbudować dla AC75.
• Wprowadzenie wielofunkcyjnej klasy One Design AC40, którą zespoły będą mogły wykorzystać do testów, rozwoju komponentów i treningu Match Race.
• Klasa AC40 zostanie następnie klasą One Design AC40 do użytku w America’s Cup Women’s Regatta i America’s Cup Youth.
• Załoga regatowa na pokładzie AC75 zostanie zmniejszona z 11 do 8 żeglarzy.
• Dostarczone zostanie oprogramowanie startowe.
• Klasa AC75 zostanie utrzymana przez następne dwie kampanie pucharowe.

Odbędą się trzy wstępne imprezy regatowe. Pierwsze dwie rozgrywane będą na jachtach AC40, a ostatnia na miejscu pojedynków finałowych, na łódkach AC75s. Challenger Selection Series i America’s Cup Match odbędą się w 2024 roku, a miejsce rozegrania pojedynków finałowych i przybliżone daty wydarzeń zostaną ogłoszone do 31 marca 2022 roku.

Race Management będzie całkowicie niezależny od organizatorów imprezy i będzie kierowany przez Dyrektora Regat. Sędziowie i Jury będą pilnować przestrzegania przepisów i zasad rywalizacji na wodzie oraz rozstrzygać spory we wszystkich pojedynkach.

• Niezależny Komitet Przepisów i Pomiarów (Rules and Measurement Committees) będzie odpowiedzialny za interpretację Przepisów Klasowych AC75 i pomiary jachtów.
• Trzyosobowy Panel Arbitrażowy będzie nadzorował i zajmował się wszystkimi sporami dotyczącymi Protokołu z opublikowanymi decyzjami w celu utrzymania integralności wydarzenia. Będzie też nowy, przyspieszony proces, który zmniejszy potencjalne opóźnienia w podejmowaniu decyzji dotyczących spornych kwestii.

Wielki sukces serii filmowej pt. „Drive To Survive” pokazujący kulisy rywalizacji w Formule 1, a emitowany w Netfliksie, zachęcił kierownictwo America’s Cup do podobnych działań. Obrońcy Pucharu w porozumieniu z Pretendentem postanowili, że warto skorzystać z doświadczeń i sukcesu dokumentalnej serii filmowej. Wszystkie zespoły mają otworzyć swoje hangary dla ekip tv oraz dostarczyć wszelkich informacji z życia zawodników. Żeglarstwo regatowe na poziomie Pucharu Ameryki, ma do zaoferowania widzom nie mniejsze emocje jak Formuła 1…

Kalendarium wydarzeń 37AC:

17 listopada 2021: opublikowano protokół AC37 i przepisy klasowe AC75 V2.
1 grudnia 2021: Początek zgłoszeń Pretendentów.

31 marca 2022: Obrońca ogłasza miejsce America’s Cup Match i przybliżone daty wydarzenia.
17 czerwca 2022: Nowi zawodnicy mogą pływać na jachtach klasy AC75 w wersji 1 przez 20 dni.
31 lipca 2022 r.: Okres wstępny dobiega końca.
17 września 2022: Zawodnicy mogą pływać jachtem AC75.
30 listopada 2022: ACE ogłasza harmonogram wyścigów Match.
30 listopada 2022: ACE ogłasza obszar wyścigów Challenger Selection Series i Match.
31 grudnia 2022: ACE publikuje Brand Manual.

31 maja 2023 r.: Ostateczne zakończenie zgłoszeń Challengerów.
30 czerwca 2023: ACE publikuje dokumenty dla America’s Cup Women’s Regatta i America’s Cup Youth.
30 czerwca 2023: COR/D publikuje warunki America’s Cup Match.
30 listopada 2023: COR/D publikuje warunki Challenger Selection Series.

(Visited 542 times, 1 visits today)
Tagi: , Last modified: 30 listopada, 2021

Partnerzy serwisu

Zamknij